کد خبر: ۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵

صنعت موتورسیکلت نقشه راه می‌خواهد

جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری قطعه‌سازان داخلی با همتایان خارجی با هدف همکاری‌های مشارکتی از برنامه‌های پیش‌بینی شده صنعت خودرو و قطعه است که با جدیت در حال پیگیری بوده اما اینکه آیا قطعه‌سازان موتورسیکلت نیز در این زمینه برنامه‌ای دارند و اقدامی در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام داده‌اند، محور این گزارش است.
به گزارش خودروکار،حبیب‌الله محمودان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت در این‌باره گفت: با وجود شرایطی که صنعت موتورسیکلت در کشور با آن مواجه است، نمی‌توان آن را با صنعت خودرو مقایسه کرد چرا که صنعت خودرو دارای نقشه راهی است و اگر در گذشته نتوانسته آن را به خوبی پیاده کند و وقفه‌های طولانی داشته، به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند جنگ، تحریم و... بوده که کشور با آن درگیر بوده است. این در حالی است که اکنون نقشه راهی برای صنعت موتورسیکلت وجود ندارد.

او افزود: موتورسیکلت‌سازان داخلی دیدگاه صنعتی ندارند و تنها مونتاژکارانی هستند که بیشتر از این از صنعت موتورسیکلت آگاهی ندارند. از این‌رو به زیرمجموعه‌های تولیدی و زیربنای اصلی تولید شناختی نداشته و علاقه‌ای نیز به تشکیل آن ندارند و حتی به دنبال مطالعه آن نیز نیستند.

در ایران متاسفانه هیچ کارخانه تولیدکننده موتورسیکلتی، زیرمجموعه تولیدی ندارد. اما خودروسازان در زنجیره تامین خود زیرمجموعه‌های بزرگی از قطعه‌سازان را در اختیار دارند که نشان از ارتباطی هماهنگ بین این دو صنعت است. آنها به زیرمجموعه‌های خود قالب و قطعه سفارش می‌دهند و برای تامین قطعات موردنیاز خود برنامه‌ای مدون دارند.

این فعال صنعت قطعه موتورسیکلت ادامه داد: زمانی که قراردادی در صنعت خودرو منعقد می‌شود، همان زمان برنامه مشخصی وجود دارد که کدام قطعه به کدام سورس سفارش داده شود اما در صنعت موتورسیکلت این پیشینه صنعتی وجود ندارد و تولیدکنندگان از همان ابتدا برای تهیه قطعات مورد نیاز پایبند تهیه قطعات از تولیدات داخلی نیستند و بیشتر به این می‌اندیشند که چگونه قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های چینی و هندی تامین کنند یا اگر دولت در بحث حمایت از تولید داخل محدودیت‌هایی برای آنها گذاشته، چگونه آنها را دور بزنند.

منبع:صمت
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار