پاتک وزارت صنعت به مناطق آزاد/قطب سوم به رنو رسید
دولت در حالی قصد داشت با ایجاد قطب سوم خودروسازی، رقابتی نزدیک را در بازار خودرو کشور شکل دهد که این پروژه به نوعی در نطفه باقی ماند و متولد نشد، تا در عوض، پروژه ای شبیه به آن در آستانه عملیاتی شدن قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،توافقنامه رنو همان پروژه ای است که به صورت غیر رسمی جای قطب سوم خودروسازی را گرفته و این "قطب" را تقریبا به حاشیه برده است.
قطب سوم را قرار بود شورای عالی مناطق آزاد به ریاست علی اکبر ترکان به عنوان یکی از چهره های مشهور صنعت ایران، دنبال کند، که با وجود شروع نسبتا خوب، این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است. طبق این پروژه، قرار بود قطب سوم با حمایت دولت و البته مدیریت بخش خصوصی به ثمر بنشیند و حتی گزینه های خارجی معتبری مانند نیسان ژاپن و هیوندایی کره نیز برای مشارکت در آن، در نظر گرفته شده بودند.
به باور کارشناسان، قطب سوم می توانست با هدایت در مسیری درست، به رقابت در بازار خودرو کشور کمک کند، با این حال تا به امروز که حدود سه سال از مطرح شدن آن می گذرد، هنوز هیچ اقدام عملی قابل ذکری برای این پروژه انجام نشده است. در این شرایط بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی ایران به نوعی به شورای عالی مناطق آزاد پاتک زده و قطب سومی دیگر را برای خود تعریف کردند.
توافقنامه همکاری مشترک سازمان گسترش و رنو به نوعی قطب سوم خودروسازی ایران به شمار می رود، چه آنکه طبق این توافقنامه، خودروساز فرانسوی در نهایت حضوری مستقل را در صنعت و بازار خودرو کشور تجربه کرد.
با توجه به اینکه سازمان گسترش و رنو از همین حالا یک کارخانه حاضر و آماده را برای آغاز فعالیت مشترک خود برگزیده اند، حتی اگر پروژه قطب سوم نیز احیا شود، باز هم آنها تا مدت ها سومین قطب خودروسازی ایران به شمار خواهند رفت.
به عبارت بهتر، با توجه به توافقنامه سازمان گسترش و رنو، لقب قطب سوم خودروسازی فعلا در اختیار آنهاست و در این شرایط باید منتظر ماند و دید واکنش شورای عالی مناطق آزاد و رییس آن که اتفاقا این روزها رابطه چندان مسالمت امیزی با وزیر صنعت ندارد، چه خواهد بود.
انتهای پیام/