به گزارش خبرنگارخودروکار، خودروهای بسیاری وجود دارند که یا در حالت نمونه اولیه باقی مانده اند یا به خط تولید راه یافته اند، اما تکنولوژی های پیشرانه و حتی طراحی بدنه خود را از محصولات فرمول 1 شرکت تولید کننده خود الگو گرفته اند. بدون شک نقش موثر مسابقات فرمول 1 در صنعت خودروسازی جهان محرز است چرا که بسیاری از تکنولوژی هایی که به خودروها آمده است، ابتدا در این مسابقات مورد بررسی و توسعه قرار گرفته اند. حتی خودروهای فرمول 1 الهام بخش خودروهای سواری به حساب می آیند.
در این گزارش قصد معرفی خودروهایی که از نظر تکنولوژی های پیشرانه با خودروهای فرمول 1 مشابه هستند را داریم؛
Alfa Romeo 164 ProCar
این نسخه خاص آلفارومئو در سال 1980 معرفی شد و می توان گفت که از مسابقات فرمول S و مدل ب ام و M1 الهام گرفته است. پیشرانه این محصول به صورت 10 سیلندر توانایی تولید 600 اسب بخار قدرت را داشت و تنها ظرف 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسید.
BMW M5 (E60)
گرچه ب ام و با گروه های BMW Sauber و Williams BMW در بین سالهاب 2000 تا 2009 موفقیت آنچنانی در مسابقات فرمول 1 کسب نکرد اما ماحصل این حضور، خودرو BMW M5 (E60) بود که در سال 2005 با پیشرانه اتمسفریک 10 سیلندر که پیشرانه خودروهای فرمول 1 این شرکت بود، معرفی شد. اما قدرت پیشرانه با کاهش همراه بود تا به میزان 507 اسب بخار برسد.
Ferrari Dino 206 GT
پیشرانه این محصول از فرمول 1 الگو برداری نکرده است بلکه متعلق به فرمول2 است و از نوع اتمسفریک 2 لیتری با 6 سیلندر و توان 180 اسب بخار است.
Ferrari F50
فراری این خودرو را به مناسبت سالگرد 50 سالگی خود به تولید رساند و یکی از نزدیک ترین محصولات فراری به فرمول1 است. پیشرانه این خودرو از نوع 4.7 لیتر 12 سیلندر با توان تولید بیشینه قدرت 520 اسب بخار است. از این خودرو که از مسابقات فرمول 1 سال 1989 الهام گرفته است تنها 349 دستگاه به تولید رسیده است.
Ford Transit Supervan 2
مدل 1984 از این خودرو از پیشرانه 3.9 DFL تولیدی شرکت Cosworth بهره می برد. این پیشرانه از پیشرانه DFV فرمول 1 با توان تولید 600 اسب بخار قدرت الهام گرفته است. بیشینه سرعت این مینی بوس 300 کیلومتر بر ساعت است.
Ford Transit Supervan 3
عنوان سریع ترین فورد ترانزیت به نسخه سوم از این محصول تعلق دارد که در سال 1994 رونمایی شد. این محصول پیشرانه ای مشابه با پیشرانه خودرو گروه Benetton در فرمول 1 دارد. پیشرانه این خودرو نیز محصول 8 سیلندر شرکت Cosworth بود که قدرتی 730 اسب بخاری در دسترس خودرو قرار کی دارد.
Porsche Carrera GT
پورشه در سال 1991 برای تیم Footwork Arrows یه پیشرانه فرمول 1 به تولید رساند که به علت معایب زیاد از دور هفتم مسابقات با یکی از پیشرانه های شرکت Cosworth جابه جا شد. این اتفاق گرچه برای پورشه خوشایند نبود اما می توان گفت توسعه این پیشرانه باعث شد که پیشرانه 10 سیلندر Porsche Carrera GT در سال 2004 به تولید برسد.
Mercedes-AMG Project ONE
شروع استفاده از پیشرانه های هیبرید در فرمول 1 به سال 2014 برمی گردد که مرسدس ای ام جی نقش به سزایی در این رخداد داشت. مرسدس ای ام جی در نمایشگاه فرانکفورت 2017 هایپر کار Project ONE را با الهام گیری از پیشرانه های هیبرید فرمول 1 در معرض نمایش گذاشت. پیشرانه این خودرو 1.6 لیتر توربوشارژ به همراه 4 چهار موتور الکتریکی است.
Renault Espace F1 Konsepti
این کانسپت به مناسبت دهمین سالگرد خودرو کلاس MPV رنو اسپیس معرفی شد. این خودرو سریع ترین خودرو MPV دنیاست که با مشارکت رنو و مزدا به تولید رسیده است. پیشرانه آن به خودرو تیم Williams-Renault برمی گردد و یک پیشرانه 10 سیلندر با توان تولید 820 اسب بخار قدرت است. شتاب صفر تا صد آن نیز 2.8 ثانیه است.
Yamaha OX99-11یاماها در سالهای 1980 تا 1990 برای مسابقات فرمول یک پیشرانه های متنوعی به تولید رساند. پیشرانه 3 لیتری OX99 که 12 سیلندر بود یکی از این پیشرانه هاست که در خودرو مدل Yamaha OX99-11 پیاده شد. بیشینه قدرت این خودرو اسپرت به 400 اسب بخار می رسید.
منبع: tr.motor1.com
مترجم: فاضل سوری
انتهای پیام/