از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد؛
رضایتمندی خدمات فروش خودرو در سال 96 چه نمره ای گرفت؟/ نماینده نیسان و نماینده DS در رتبه نخست
وضعیت رضایتمندی مشتریان از فرایند خدمات فروش خودروهای سواری در سال ۱۳۹۶ منتشر شد .
به گزارش خودروکار، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تنها نهاد رسمی ارزیابی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور برای دهمین سال متوالی اقدام به انتشار گزارش رضایتمندی مشتریان از فرایند فروش در سال ۱۳۹۶ پرداخت.
در این تحقیق با 323 هزار و 423 نفر از مشتریانی که خودروی خود را ۱۸ شرکت عرضه کننده خریداری کرده بودند، مصاحبه صورت پذیرفت که نتایج نشان میدهد رضایت مشتریان در مقایسه با سال ۱۳۹۵ نزدیک ۱.۸% رشد داشته است.
گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از وضعیت رضایتمندی مشتریان در خدمات فروش خودروهای سواری، متوسط امتیاز ۶۷۲ از ۱۰۰۰ امتیاز در سال ۱۳۹۶ را نشان می دهد؛ که در این میان شرکت جهان نوین آریا، ارائه دهنده خودروهای برند نیسان، با امتیاز ۷۴۸ رتبه نخست را در میان شرکت های عرضه کننده خودروهای سواری با بیش از ۰.۱ درصد سهم بازار را کسب کرد.
همچنین، در میان شرکت های عرضه کننده خودروهای سواری با کمتر از ۰.۱درصد سهم بازار، شرکت آرین موتور تابان، ارائه دهنده خودروهای برند DS، با امتیاز ۷۵۷ رتبه نخست را از نگاه مشتریان کسب کرده است.
در نمودار ۱، روند ارزیابی متوسط رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در ۷ سال اخیر نمایش داده شده است.
در مطالعه رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش، شاخصهایی نظیر
اطلاع رسانی و پاسخگویی، توجه به خواسته مشتری، هزینه و زمان صرف شده و تحویل خودرو مورد
بررسی قرار میگیرد. این شاخصها با کمک فرایند مطالعاتی نیازسنجی از
مشتریان در صنعت خودرو استخراج گردیده است. در این میان، متوسط امتیاز کسب
شده در هر شاخص از رضایتمندی مشتریان به شرح جدول شماره ۱ است:
همانطور که در جدول متوسط امتیاز شاخص ها از رضایتمندی مشتریان در
فرایند خدمات فروش خودروهای سواری مشاهده میگردد، "هزینه و زمان صرف شده”
دارای کمترین امتیاز بین شاخصهای دیگر میباشد. از سوی دیگر، این شاخص با
۲۷%، بیشترین تاثیر را بر رضایتمندی مشتریان در این حوزه ایفا میکند. لازم
به ذکر است، ۲ خصوصیت تناسب هزینه پرداختی با خودروی خریداری شده و تحویل
خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خرید که از خصوصیتهای شاخص "هزینه و زمان
صرف شده” در این مطالعه میباشد، جزو خصوصیاتی که بیشترین نارضایتی را
ازدیدگاه مشتریان داشته است.
همچنین، شاخص ” اطلاع رسانی و پاسخگویی” با بیشترین امتیاز، عملکرد
مناسب شرکتها در این حوزه را نشان میدهد. به دنبال بررسیهای دقیقتر از
این مطالعه، نمودار شماره ۲ انتقادات و پیشنهادات مشتریان از فرایند خدمات
فروش خودروها در سال ۱۳۹۶ را نیز نمایش میدهد.
در همین راستا، بیشترین انتقاد مشتریان از شرکتهای عرضه کننده خودروهای
سواری، تاخیر در تحویل خودرو میباشد. در انتها، در جدول ۲ و ۳
ارزیابیهای انجام شده از رضایتمندی مشتریان شرکتهای عرضه کننده خدمات
فروش خودروهای سواری ارائه می شود.
جدول شماره ۲: رتبه بندی شرکت های عرضه کننده خودرو از منظر رضایت مشتریان از خدمات فروش (سهم بازار بیش از ۰.۱%)
جدول شماره۳: رتبه بندی شرکت های عرضه کننده خودرو از منظر رضایت مشتریان از خدمات فروش (سهم بازار کمتر از ۰.۱%)
انتهای پیام/