کد خبر: ۱۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
خودروکار موتورسیکلت‌های خاص را بررسی می‌کند(7)؛

ژاپنی 12 سیلندر را بشناسید

هنگامی که بحث موتورسیکلت‌های خاص می‌شود، الن میلیارد یکی از کسانی است که احتمال شنیده شدن نامش بسیار زیاد است؛ و این بار با یک هیولای ژاپنی طرف هستیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، "الن میلیارد" در ساخت موتورسیکلت‌های خاص و دست ساز شهرت بسیار زیادی دارد. او علاقه بسیار زیادی به موتورسیکلت‌های "کاوازاکی" دارد و به همین دلیل بسیاری از نسخه های دست ساز او کاوازاکی است.


یکی از غیر قابل باورترین ساخته‌های او پروژه ای بود که بر روی یک مدل از کاوازاکی به نام KZ1300 انجام داد. میلیارد پیش از این پروژه هم رویای یک موتورسیکلت 12 سیلندر را در سر می‌پروراند اما با شکست مواجه می‌شد.

پروژه KZ1300 یکی از موفقیت‌های بزرگ برای این نابغه سلاح های هسته‌ای بود. این موتورسیکلت ژاپنی در سال 1978 میلادی تولید شده بود و میلیارد توانست آن را تبدیل به یک هیولای 12 سیلندر با آرایش سیلندر خورجینی 70 درجه کند. او بعد از ساختن نسخه‌های پنج، هشت، 9 و 10 سیلندر تصمیم به ساخت این موتور گرفت و توانست با موفقیت آن را انجام دهد.


الن میلیارد در این رابطه این گونه می‌گوید: "هنگامی که در نمایشگاه موتورسیکلت، از یکی از سخته های هشت سیلندر خود رونمایی کردم، چندین نفر گقتند که قصد ساختن یک موتور 12 سیلندر را ندارم؟ پاسخ من هم با آن‌ها منفی بود. اما بعد از نمایشگاه به این ایده فکر کردم و به نظرم جابل آمد. پس آن را انجام دادم."

او همچنین در رابطه با ساخت KZ1300 می‌گوید: "این پروژه به دلیل نامتقارن بود موتور و همچنین به دلیل این که میل سوپاپ‌ها و چرخ دنده‌ها در مرکز پیشرانه قرار ندارند کم کم تبدیل به یک کابوس شده شده بود اما در نهایت موفق به ساخت این موتور شدم."


او سایز سیلندرها را از 71 میلیمتر به 63 میلیمتر کاهش داد و از فلایویل‌های مدل 750 سی سی کاوازاکی استفاده کرد.

اما یا وجود تمامی این تغییرات سیستم تزریق سوخت مانند روز اولش به درستی کار می‌کرد. همچنین یکی از نکات مهم این است که با وجود قدرت و وزن بسیار زیاد این موتورسیکلت دارای هندلینگ بسیار خوبی است و تبدیل به یکی از ماندگارها در تاریخ شد.



این مدل در انتها "Z2300" نام گذاری شد.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار