به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار حدود 80 میلیون تومان خودرو در کشور این روزها تنها گزینه های انگشت شماری چون ساندرو، دنا پلاس، چانگان CS35، پژو 207، بهمن B30 و خودروهای دست دوم با کارکردهای قابل توجه چون نیسان رونیز، سوزوکی ویتارا، رنو مگان، هیوندای سوناتا را شامل می شود که تقریبا در همه موارد در کنار ساندرو استپ وی، و چانگان CS35 در بازه قیمتی نزدیک به 85 میلیون تومان و به بالا می ایستند.
گزینه های دست دوم نیز یا مدل بسیار پایین هستند، کارکرد بسیار زیادی دارند یا تصادفی و مستهلک هستند که در هر صورت، هزینه تعمیرات سنگینی را با خود به همراه دارند و در بسیاری از مواقع خرید آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. به عنوان مثال در این رده قیمتی نیسان ماکسیما، هیوندای سوناتا یا نیسان رونیز همگی نزدیک به 200 هزار کیلومتر کارکرد دارند و از مدل های 2009 به قبل هستند که به خودی خود قدیمی محسوب می شوند.
X22 اما در این میان وابسته به رده آپشنی و نوع گیربکس از بازه قیمتی کمتر از آن ها، برابر با 69 تا 83 میلیون تومان بهره مند است. این در حالی است که با نگاهی دقیق به ویژگی های فنی دست کمی از رقبای هم رده خود در بازار ندارد. همچنین X22 در وضعیت صفر و با گارانتی 60 هزار کیلومتری یا 3 ساله در اختیار مشتری قرار می گیرد که در مقایسه با خودروهای دست دوم خیال آسوده و تضمین شده ای برای مشتری به همراه دارد.
ظاهر، پرچم پیروزی
با نگاهی به رقبای هم قیمت X22، در نمونه های صفر کیلومتر این بازه نمی توان خودرویی خوش ظاهر تر و به این میزان به روز شده یافت. سبک طراحی این خودرو المان هایی از زبان طراحی جدید چری را به همراه دارد که بسیاری از زوایای مشترک به کار رفته در X22 را می توان در نسل جدید تیگو 5 نیز مشاهده کرد. از این رو با وجود همه سادگی در طراحی، این خودرو چهره ای عامه پسند دارد که بدون شک از اولین فاکتورهای خرید مشتریان و از اصلی ترین عوامل فروش بالا این خودرو در سبد محصولات مدیران خودرو و دقیقا همان فاکتوری است که بسیاری از میان سال های جوان دل را نیز به سمت این خودرو کشانده است.
X22 نیز مانند بسیاری دیگر از کراس اوورهای جهان بر پلتفرم یک خودرو سواری یعنی MVM 315 (چری A13) بنا شده است و از این جهت ابعاد بسیار فشرده و کاربردی شهری یافته دارد که در طول، عرض و ارتفاع برابر با 4200×1760×1570 میلی متر است. این مهم به آن معنا است که به اندازه 359 میلی متر از یک پلتفرم سواری رایج در ایران (ایکو دنا) کوتاه تر است و با 171 میلی متر فاصله کمتر میان محورها رانندگی بسیار ساده و راحتی در فضاهای تنگ و جا پارک های بسیار اندک کشور دارد که به خودی خود برگ برنده ای برای بانوان و جوانانی که به تازگی گواهی نامه گرفته اند به حساب می آید.
سطح امکانات، لبخند رضایت مشتری
با وجود بازه قیمت رقابتی و تنوعی که در تریم های مختلف X22 به چشم می خورد، سطح امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو در قیاس با رقبا قابل توجه است. تریم دو رنگ نمای داخلی و داشبورد مکمل نمای خارجی دورنگ خودرو، سیستم مولتی مدیا نمایشگر 8 اینچی لمسی با قابلیت انتقال محتویات صفحه تلفن همراه و تبلت بر روی نمایشگر (Mobile Mirror Link)، دوربین دید عقب و سنسور پارک، سیستم کروز کنترل، نمایشگر و کامپیوتر سفری، قابلیت انتخاب نحوه سواری اسپرت و اکو به منظور دستیابی به بیشینه قدرت یا بهینه ترین حالت مصرف سوخت و سان روف از مهم ترین امکانات X22 است.
از یاد نبریم که X22 های جدید با اعمال برخی تغییرات فنی و کاربردی در تریم داخلی اتاق از سوی مدیران خودرو در نمونه های مجهز به سیستم کنترل پایداری (ESP) شامل کنترل کشش (TCS)، کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم ترمز کمکی الکترونیکی (EBA) و زیر آرنجی کنسول میانی نیز به تولید می رساند تا لیست آپشن های کاربردی، ایمنی و رفاهی آن را به حد اعلا برساند. X22 های جدید با تجهیز به سیستم کنتل پایداری از فرمان پذیری و پایداری به مراتب بهتری نیز بهره مند شدند که لذت سواری بیشتری را به مالک هدیه می دهند.
X22 در عمل
پیشرانه X22 نمونه ای 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 1.5 لیتر مجهز به زمان بندی متغیر دوگانه سوپاپ ها به قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتون.متر در دور ایده آل 2750، دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+ و در زمره 10 پیشرانه برتر کشور چین است که دو گیربکس 4 سرعت اتوماتیک و 5 سرعت دستی را در لیست انتخاب مشتری به همراه دارد که در همه رقبای هم رده دیده نمی شود.
از این رو در مقایسه با رقبای هم رده صفر کیلومتر خود در بازار در جایگاهی مشابه می ایستد، چه بسا که از دیدگاه تکنولوژی طراحی موتور به واسطه همکاری عمیق میان چری و کمپانی های مطرح اروپایی و هم چنین دستیابی به مصرف سوخت بسیار اقتصادی 5.9 و 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر به ترتیب برای گیربکس دستی و اتوماتیک، حتی پیشرو تر از رقبای این کلاس قرار بگیرد. با این وجود X22 کراس اوور کامپکت شهری و اقتصادی است و تنها به منظور تامین نیازهای شهری طراحی و تولید شده است و از این رو باید از آن انتظارات معقولی داشت.
شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که در این رده قیمتی کسی انتظار ندارد وجود گیربکس دستی در لیست آپشن های X22 یک گزینه مثبت به شمار آید اما با درنظر گرفتن این نکته که کراس اووری که بیشتر مشتریان آن را افراد جوان تشکیل می دهند، وجود گیربکس سنتی دستی که هم مصرف سوخت کمتر به همراه دارد و هم ضرایب متنوع تری را در اختیار مشتری می گذارد نه تنها یک برگه برنده است بلکه گزینه ای حیاتی به حساب می آید. از آن گذشته برای این پیشرانه اقتصادی، گیربکس دستی عملکردی به مراتب بهتر و دقیق تر از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک فاقد تیپ ترونیک به همراه دارد که در جاده های پر پیچ و خم خارج از جاده بهتر خود را نشان می دهد. از آن گذشته، وجود یک آپشن اظافه تر هرچند ساده و از دید بسیاری از افراد، غیر ضروری، ضمن به وجود آوردن بازه قیمت متنوع تر، تنهایی نشان از احترام برند به مشتری است چرا که در بسیاری از هم رده های X22 تنها یکی از گیربکس های اتوماتیک یا دستی ارائه می شود و مشتری ملزم به انتخاب تنها گزینه ممکن است.
صندلی های X22 به صورت دستی تنظیم می شوند و از دید بسیاری از افراد بسیار خشک هستند. هر راننده در هر رانندگی تنها یکبار و هر بار برای چند ثانیه وقت خود را صرف تنظیم صندلی می کند. از این رو نبود سیستم تنظیم برقی صندلی ها شاید ضعف بزرگی به نظر نیاید مگر آن که قرار باشد به عنوان آپشنی دهان پر کن به رخ کشیده شود. صندلی های خشک X22 نیز پیرو سبک طراحی اسپرت خودرو طراحی شده اند. این صندلی ها به هنگام لمس شدن سخت و خشک جلوه می کنند اما به واسطه طراحی دقیق صندلی ها و فضای دربرگیرنده و پوششی خوبی که برای بدن فراهم می کنند به هنگام رانندگی خشکی خود را به سرنشین القا نمی کنند.
X22، خوش اقبال بازار
مدیران خودرو به عنوان بزرگترین و پرتیراژ ترین خودروساز بخش خصوصی و سومین خودروساز کشور نیز متاثر از شرایط نابسامان اقتصادی بازار خودرو مجبور به حذف شرایط فروش اقساطی محصولات خود شده است. با این حال شرایط فروش نقدی X22 یکی دیگر از برگ های برنده این خودرو در بازار به حساب می آید. این خودرو در پنج رده مختلف آپشنی به فروش می رسد که بازه قیمتی از 69 میلیون و 500 هزار تومان تا 83 میلیون و 600 هزار تومان را در بر می گیرد. هر پنج تریم با سود انصراف و جریمه تاخیر 12 درصد و موعد تحویل 45 روزه در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
با وجود همه پستی بلندی ها، مدیران خودرو همچنان یکی از خوش قول ترین شرکت های خودرو در زمینه تحویل خودرو به شمار می آید. این شرکت با برنامه ریزی صحیح خطوط تولید توانسته است موعد تحویل X22 را تنها به 45 روز کاهش دهد که این مهم برای آن دسته از مشتریانی که بر موعد دریافت خودرو خود حساسیت دارند فاکتور بسیار حیاتی به شمار می آید. این در حالی است که بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خودروهای هم رده X22 یا موعد تحویل طولانی تر یا تاخیر در تحویل دارند. اگر یک مشتری همین حالا برای خرید یک دستگاه X22 اقدام کند می تواند پیش از پایان فصل گرم و پر مسافرت تابستان، با خودرو X22 خود دل به جاده بزند.
فروش بالا یک خودرو به معنای محبوبیت آن در بازار است. این ویژگی اساسی به این معنا است که X22 خودرویی است که همواره در بازار دست دوم کشور با اقبال خوبی رو به رو است. از این رو خریدار می تواند از ابتدای خرید خودرو با خیالی آسوده از بازار دست دوم، از خودرو خود استفاده کند.
X22 بدون شک بهترین خودرو بازار کشور نیست اما با توجه به قیمت های غیر منطقی این روز های بازار خودرو، X22 یکی از بهترین گزینه های زیر 80 میلیون تومان در بازار است که دلیل برتری آن نیز ارائه مجموعه ای متناسب از ویژگی های اساسی چون طراحی، توان فنی، خدمات پس از فروش و امکانات ایمنی و رفاهی در بازه قیمتی رقابتی است.
انتهای پیام/