به گزارش خبرنگار خودروکار، شکل گیری اولیه شرکت میتسوبیشی از سال 1870 شروع شد، زمانی که ایوازاکی یاتارو موسس این شرکت تنها با داشتن سه کشتی بخار، یک بنگاه حمل و نقل دریایی را تاسیس کرد. میتسوبیشی پس از گذشت 10 سال پایه های خود را با خریدن یک معدن زغال سنگ و در کنار آن فعالیت در زمینه های بانک داری، بیمه و گمرک محکم تر کرد و به عنوان یک گروه صنعتی بزرگ در ژاپن شناخته شد که روز به روز پیشرفت می کرد.
سابقه خودروسازی
کمپانی میتسوبیشی موتورز در سال 1970 به عنوان زیرمجموعه ای از صنایع سنگین میتسوبیشی تشکیل شد اما سابقه خودروسازی این برند در حقیقت به سال 1917 باز می گردد. در این سال کمپانی کشتی سازی میتسوبیشی مدل آ را به عنوان سدانی کاملا دست ساز با ظرفیت 7 نفر را به تولید رساند. این خودرو بر پایه فیات تیپو 3 ساخته شده بود که نسبت به رقبای آمریکایی و اروپایی قیمت بالاتری داشت و تولید آن در سال 1921 با رقم 21 دستگاه خاتمه یافت. پس از آن، تولید خودرو توسط این کمپانی انجام نشد و تمرکز میتسوبیشی با ادغام کمپانی هواپیما سازی و کشتی سازی به سمت صنایع سنگین رفت اما در سال 1937 میتسوبیشی، خودرویی نظامی و چهار چرخ محرک را با نام px33 به صورت آزمایشی به تولید رساند. این محصول نخستین خودرو ژاپنی بود که از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می کرد.
در سال 1950 صنایع سنگین میتسوبیشی به سه کمپانی منطقه ای صنایع سنگین غرب ژاپن، صنایع سنگین مرکزی ژاپن و صنایع سنگین شرق ژاپن تقسیم شد. یک سال بعد، صنایع سنگین غرب ژاپن یک سدان ارزان قیمت که توسط کایزر ساخته می شد را به صورت قطعات وارد و مونتاژ می کرد. پس از آن صنایع سنگین مرکز ژاپن قراردادی را با ویلیز به امضا رساند که به موجب آن حق مونتاژ جیپ CJ-3BS به این شرکت داده شد.
با آغاز دهه 60 میلادی صنایع سنگین مرکزی ژاپن که با نام صنایع سنگین شین میتسوبیشی شناخته می شد محصول جدید خود که یک سدان بود را با نام میتسوبیشی 500 به مشتریان عرضه کرد همچنین در سال های 1962 و 1963 به ترتیب مدل های مینیکا و کلت 1000 نیز به سبد محصولات خودرویی میتسوبیشی اضافه شد.
صنایع سنگین میتسوبیشی که به سه بخش غربی، مرکزی و شرقی تقسیم شده بودند در سال 1964 دوباره با یکدیگر متحد شدند و نام این سه شرکت به صورت کلی به صنایع سنگین میتسوبیشی تغییر یافت و فعالیت خود را در زمینه ساخت خودرو به صورت گسترده آغاز کردند. پس از گذشت سه سال از این ادغام، میزان تولید خودروهای میتسوبیشی به رقم 75000 دستگاه در سال رسید.
یکی از مشهورترین محصولات برند میتسوبیشی را می توان مدل گالانت دانست، خودرویی که در سال 1969 معرفی شد و توانست به موفقیت بزرگی در فروش دست یابد. میتسوبیشی با مشاهده این موفقیت ها که در زمینه خودروسازی به دست آورده بود تصمیم گرفت بخش جداگانه ای را برای تمرکز بر روی خودروسازی ایجاد کند. در همین راستا کمپانی میتسوبیشی موتورز در سال 1970 زیر نظر تومیو کوبو، مهندس موفقی که در بخش هواپیما سازی فعالیت داشت تاسیس شد.
لوگو
همانطور که گفته شد شرکت میتسوبیشی توسط ایوازاکی یاتارو تاسیس شده است و لوگو این شرکت نیز توسط همین فرد به ثبت رسید. این لوگو از سه الماس قرمز رنگ تشکیل شده که در بین بیش از 40 شرکت زیرمجموعه این برند مشترک است. بد نیست بدانیم که میتسوبیشی از ترکیب دو کلمه میتسو به معنی سه و هیشی به معنی الماس تشکیل شده است که از این حیث می توان آن را به لوگو این برند نیز ارتباط داد.
ارتباط با کرایسلر
کمپانی میتسوبیشی در راستای صادرات بیشتر محصولات خود، در سال 1971 رقم 15 درصد از سهام کمپانی تازه تاسیس خود را به شرکت آمریکایی کرایسلر فروخت. در نتیجه فروش گالانت به عنوان داج کلت در آمریکا و کرایسلر زیگما در استرالیا آغاز شد و همین موارد باعث شد فروش سالانه میتسوبیشی از رقم 250 هزار دستگاه در سال نیز فراتر برود. میتسوبیشی با این روش توانست به هدف خود دست یابد چرا که فروش محصولاتش در سراسر دنیا گسترش یافت همچنین تولید محصولات این برند از 500 هزار دستگاه در سال 1973 به 968 هزار دستگاه در سال 1978 افزایش یافت. یکی از مواردی که باعث دست یابی به این عدد شد به دلیل فروش گالانت به عنوان دوج چلنجر و پلیموث ساپارو توسط کرایسلر بود. پس از این قرارداد در سال 1982 برای اولین بار، میتسوبیشی تحت برند خود کمپانی در آمریکا محصولاتش را به صورت مستقل عرضه کرد.
تغییر مسیر میتسوبیشی
در سال 1989 هیروکازا ناکامورا به ریاست میتسوبیشی رسید و مسیر کمپانی به سمت جدید و درخشانی کشیده شد و فروش خودروی جدید پاجرو یک موفقیت بزرگ برای این خودروساز در همان سال ها بود. پاجرو و گالانت را می توان از جمله محبوب ترین خودروهای میتسوبیشی دانست که توانستند به موفقیت های بزرگی دست یابند و برند میتسوبیشی را جهانی کنند. خودروهای شاسی بلند در بازار آمریکا طرفداران زیادی داشت اما انتظار نمی رفت که این خودروها در ژاپن نیز طرفدار داشته باشد. ناکامورا بودجه مربوط به بخش شاسی بلند ها را افزایش داد و در نتیجه فروش محصولات مختلف این برند از پاجرو تا ون دلیکا با موفقیت گسترده ای در ژاپن رو به رو شد.
در پایان لازم است گفته شود که در طول 100 سال اخیر شرکت میتسوبیشی علاوه بر این که در ژاپن به عنوان کمپانی بزرگ و مطرح شناخته می شود در سطح جهانی نیز این شرکت با تاسیس شرکت های چند ملیتی عظیم بسیار شهرت دارد و امروزه با بیش از 80 کشور جهان در تمامی زمینه ها همکاری گسترده دارد. در همین راستا مجموعه شرکت های میتسوبیشی امروزه با بیش از 500 شرکت مرتبط نه تنها در حوزه خودرو بلکه در زمینه های مختلف صنایع هوایی، فلزات سنگین، بیمه، گمرک، بانکداری و حتی صنایع غذایی فعالیت می کند.
خبرنگار خودروکار: شروین اُشیدَری
انتهای پیام/