کد خبر: ۱۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
خودروکار گزارش می دهد؛

تاکسیرانی پایتخت دستخوش تصمیمات ناموفق/ تاکسیرانی به ایده آل های مد نظر دست پیدا خواهد کرد؟

سازمان تاکسیرانی در یک ماه اخیر تصمیمات زیادی را در قبال نرخ جدید کرایه‎ها، بازنگری خطوط و افزودن محصولی جدید به ناوگان تاکسیرانی پایتخت اتخاذ کرده است و سوال اینجا است که آیا این تصمیمات جدید سرانجامی به سان دیگر تصمیمات ناموفق این سازمان در گذشته خواهند داشت یا خیر؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، سازمان تاکسیرانی تهران در یک ماه اخیر یکی از پرخبرترین سازمان‎های پایتخت به حساب می‎آید که اخبار آن به طور مستقیم با رفاه شهروندان در زمینه حمل‎ونقل عمومی پیوند خورده است. اگر بخواهیم تصمیمات تاکسیرانی تهران را  بر اساس میزان اهمیت آن‎ها در یک ماهه‎ی اخیر بازگو و بررسی کنیم، بی‎شک نخستین تصمیم این سازمان، افزایش 12.5 درصدی کرایه تاکسی‎ها و چاپ و توزیع برچسب‎های نرخ کرایه برای سال 97 از خرداد ماه امسال است.

بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، از تاریخ 12 خرداد ماه حدود 80 هزار برچسب نرخ کرایه سال 97، چاپ و در حال توضیع میان تاکسی‎داران است. این برچسب‌ها که بر روی شیشه جلوی تاکسی‌های شهر تهران نصب خواهد شد، مبنای جدید پرداخت کرایه‌ها در سال جاری است.

همچنین جدیدترین خبر از سازمان تاکسیرانی تهران از تصمیم جدید این سازمان در قبال سازماندهی خطوط تاکسی‎ها در مناطق مختلف شهر تهران حکایت دارد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بازنگری خطوط تاکسی‌ها، از تصمیم‎گیری برای تفویض اختیار خطوط تاکسی، که مبداء و مقصد آن در یک منطقه است، به شهرداری‌های مناطق مرتبط خبر داده است تا شهرداری‎ها بر اساس شرایط محلی و منطقه‌ای خود برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

در لابه‎لای اخبار خروجی از سازمان تاکسیرانی در یک ماهه اخیر، شاهد خبر ورود محصولی جدید به ناوگان حمل‎ونقل عمومی نیز بودیم که با واکنش‎های بسیاری از سوی کارشناسان همراه بود. بنابر اعلام مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، ثبت‎نام محصول برلیانس تاکسی با توافق حاصله با شرکت سایپا از تاریخ 23 اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان مرداد ماه بیش از 2000 هزار خودرو برلیانس H230 به رنگ تاکسی‎های شهری به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

بدین ترتیب پس از خودروهای سمند، پژو 405 و پراید، برلیانس H230 نخستین تاکسی چینی در خطوط تاکسیرانی کشور خواهد بود که طرفداران و منتقدان زیادی را به خود دیده است. بسیاری از کارشناسان این خودرو را مناسب برای پیمودن مسیرهای طولانی روزانه به عنوان یک تاکسی نمی‎دانند و این درحالی است که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و همچنین مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ضمن دفاع قاطع از این محصول، برلیانس را گزینه ای ایده آل برای ورود به ناوگان حمل‎ونقل عمومی می‎دانند.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا ضمن اظهار گذراندن تمام استانداردهاي مدنظر وزارت كشور و سازمان تاكسيراني کشور توسط محصول برلیانس H230، این خودرو را داراي استاندارد یورو 5 و دیگر استانداردهای بالاي زيست محیطی، برخوردار از اتاق بسيار مناسب براي جابجايي مسافران و فضاي راحت براي راننده تاكسي معرفی کرده است.

در همین راستا امیر جعفرپور- مدیرکل سابق دفتر حمل‎ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور به خبرنگار خودروکار می‎گوید: «بهترین خودروی ایده‎آل برای تاکسی شدن، خودرویی است که مصرف سوخت پایین و هزینه‎های تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشد. کیفیت خودروها نیز توسط کار گروهی در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار می‎گیرد. بدین ترتیب پس از بررسی‎های انجام شده و بررسی میزان انطباق مشخصات خودرو با مشخصاتی که در شورای عالی ترافیک تصویب شده است، خودروها برای کسب مجوز تاکسی شدن ذی‎صلاح شناخته می‎شوند. خودروی برلیانس H230 نیز تمامی این مراحل را طی کرده است.»

جعفرپور در ادامه پیرامون تاکسی شدن برلیانس اظهار می‎کند: «پس از مخالفت با تاکسی شدن خودرو تیبا، اتفاقا خودرو برلیانس H230 در میان محصولات انتخابی، تنها محصولی است که شرکت سازنده به تولید نسخه‎های تاکسی آن راضی نبود و با مذاکرات و رایزنی‎های فراوان اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با شرکت سایپا توافق نامه تاکسی شدن این خودرو حاصل شده است.»


به گزارش خبرنگار خودروکار، حال باید دید که تصمیمات اخیر سازمان تاکسیرانی به فراهم شدن سیستم حمل‎ونقلی مطلوب و ایده‎آل ختم خواهد شد یا که نه به‎سان پروژه تاکسی‎متر و اخبار پیرامون ورود تاکسی‎های تمام برقی به خطوط تاکسیرانی، سرانجامی ناموفق خواهد داشت؟




خبرنگار خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار