به گزارش خبرنگار خودروکار، چیزی بیش از 200 هزار خودرو تجاری فرسوده در سطح کشور وجود دارد که آلایندگی شدید و غیر قابل کنترل آن ها گوشه کوچکی از معضلاتی است که به همراه دارند. سال گذشته رییس جمهوری از جایگزینی این حجم از خودروهای تجاری فرسوده تنها طی 3 سال خبر داد و در راستای آن بنا شد تا در سال های 1397، 1398 و 1399 به ترتیب مبالغ شش، هفت و هشت هزار میلیارد تومان از سوی سیستم بانکی به منظور تسهیل شرایط خرید این خودروها به مشتریان ارائه شود تا روند جایگزینی تسهیل و تسریع شود.
اجرای این طرح با دردسر و چالش های فراوان همراه بوده و هست اما نکته قابل تامل در این طرح جدید تاکید و اصرار دولت در استفاده صرف از خودروهای تجاری اروپایی بود که در راستای آن هیچ خودرو چینی مجاز به حضور در طرح جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده نبوده و تنها خودروهای تجاری نامی اروپایی می توانستند در این طرح شرکت کنند.
حال با ناله های جدیدی که برندهای خودروسازی اروپایی تحت تاثیر تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا سر می دهند این سوال مطرح می شود که درصورت خروج برندهای تجاری ساز اروپایی از ایران تکلیف طرح جایگزینی خودروهای فرسوده چه می شود؟
مهدی نیازی، کارشناس حوزه خودروهای تجاری در خصوص اصرار دولت مبنی بر استفاده از خودروهای تجاری اروپایی در طرح نوسازی ناوگان فرسوده به خبرنگار خودروکار می گوید: «تصور دولت بر این است که خودروهای تجاری چینی در مقایسه با رقبای اروپایی مصرف سوخت بالاتری دارند که طبیعتا صحیح است اما تصور آن ها به مراتب فراتر از حقیقت است.»
او ادامه می دهد: «در جلساتی که با وزارت صمت (صنعت، معدن، تجارت) و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت داشتیم به آن ها پیشنهاد دادیم که تیم فنی مستقلی ویژه مطالعه خودروهای تجاری چینی بازار ایران تدارک ببینند که مصرف سوخت برندهای چینی را در مقایسه با اروپایی ها بصورت مستند بسنجند. دلیل آن است که اختلاف مصرف سوخت خودروهای تجاری چینی به رقبای اروپایی بسیار نزدیک است چرا که مصرف سوخت و انرژی در سال های اخیر برای چینی ها نیز به فاکتوری بسیار مهم بدل شده است.»
این کارشناس در رابطه با توان برندهای چینی برای پرکردن جای خالی احتمالی برندهای اروپایی در طرح نوسازی ناوگان تجاری کشور می افزاید: «در حال حاضر نزدیک به 40 درصد خودروهای تجاری کشور را برندهای چینی تشکیل می دهند و از این رو چینی ها مهره سنگینی در این سگمنت بازار به شمار می آیند. در چند سال اخیر نیز خودروسازان تجاری چینی خود را با قوانین جهانی وفق داده و در راستای توسعه و افزایش کیفیت محصول قدم برداشته اند که دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 6 و اعلام اجباری بودن این استاندارد برای همه خودروهای تجاری در کشور چین یکی از جمله دستاوردهای صنعت خودروهای سنگین این کشور است. بر همین اساس بر این باورم که حدود پنج، یا شش دستگاه از خودروهای تجاری موجود در بازار فعلی کشور ایران به سادگی توان حضور در طرح جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده و پر کردن خلا احتمالی خودروهای تجاری اروپایی را دارند. از این رو حیف است طرح بسیار خوب جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده تنها به دلیل خروج احتمالی برندهای اروپایی از بازار ایران زمین بماند.»
مهدی نیازی در خصوص اعمال هرگونه تغییرات از سوی دولت در قوانین طرح جایگزینی خودروهای فروسوده تجاری کشور متاثر از خروج احتمالی برندهای تجاری ساز اروپایی از ایران می گوید: «در حال حاضر فعلا تمرکز ستاد اجرایی این طرح همچنان بر خودروهای اروپایی است و تغییری در قوانین این طرح حاصل نشده است چرا که خودروسازان تجاری هنوز بصورت رسمی حرفی از خروج از بازار ایران نزده اند و سایر مسائل چون اختلالات بانکی را به عنوان بهانه توقف همکاری اعلام می کنند.»
او ادامه می دهد: «به نظر من خود تجاری سازان اروپایی نیز همچنان در انتظار نتیجه نهایی مذاکرات اتحاده اروپا پیرامون تحریم های ایران هستند تا ببینند که ایجاد کانال تجاری اختصاصی با ایران تا چه اندازه عملیاتی می شود. از این رو هنوز مشخص نیست کدام یک از برندهای تجاری ساز اروپایی در بازار ایران می مانند یا خارج می شوند.»
به گزارش خبرنگار خودروکار پیشرفت خودروسازان چینی طی 10 سال گذشته به اندازه ای ملموس و چشمگیر بوده است که احساس می شود بهتر است آن ها را بصورت انحصاری و دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار داد تا بتوان دریافت استفاده از برندهای چینی در طرح نوسازی ناوگان تجاری تا چه اندازه اجرای این طرح را از حضور برندهای اروپایی مستقل می سازد.
خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/