فولکس واگن از جمله آخرین شرکت هایی بود که پس از سال ها مذاکره بالاخره راضی شد تا محصولاتش را به ایران بیاورد. در حالی که چند نمونه سدان و شاسی بلند این محصول در حال ورود به بازار بود تصمیم آمریکا علنی شد. فولکس که تازه به بازار راه یافته و انتظار چنین وضعیتی را نداشت هنوز تصمیم خود را برای آینده همکاری با شریک ایرانی خود یعنی شرکت ماموت اعلام نکرده است و فعلا باید منتظر جواب نهایی این شرکت باشیم. با این حال زمزمه های مختلف مبنی بر خروج آن ها از ایران به عنوان یک شرکت دیگر شنیده میشود.
رنو دیگر شرکت فرانسوی حاضر در ایران است که در سال گذشته قراردادی چندین میلیون دلاری را با ایدرو به امضا رساند. با این که این قرارداد هنوز پس از مدت ها کش و قوس به امضای نهایی نرسیده اما رنو نیز به آینده امیدوار است و فعلا تصمیم خود برای ادامه همکاری با کشور را اعلام نکرده است.
پیش از این مدیرعامل رنو طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که تصمیم رنو برای خروج از ایران به تصمیمات ترامپ و دولت آمریکا مربوط نیست و با بازگشت تحریم ها نیز آن ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. برنامه رنو برای ایران ساخت سالانه 350 هزار دستگاه خودرو است و آنها قصد دارند یک کارخانه مجزا در کشور ایران داشته باشند.
از
دیگر شرکت های حمل و نقلی که شاید ذکر نام آن ها بیجا نباشد می توان به ایرباس
اشاره کرد که به تازگی در حال تحویل دادن محصولات ایران است و اصلا قصد خروج از
بازار ایران را ندارد. شرکت CRRC چینی که
قرارداد ساخت واگن های مترو مشهد را داشت نیز هنوز تصمیم خود برای آینده را اعلام
نکرده است.