به گزارش خبرنگار خودروکار؛ قصه راهاندازی مرکز تست جادهای خودرو، آنقدر کهنه شده که از روی نامش نیز مانند زمینش باید خاکبرداری کرد. حدود 13 سال پیش، وزارت صنعت وقت با هدف جلوگیری از صرف هزینههای بالا برای تست جادهای خودروها در خارج از کشور و انجام آزمایشهای بینالمللی، دستور تأسیس آن را داد، اما مانند بسیاری از پروژههای دیگر میراث دولت هشتم، در دو دولت بعد خود به هیچ نتیجه ویژهای نرسید.
علت تأخیر در اجرای این پروژه هم به ناهماهنگی مسئولان دولت قبل بر میگردد، از یک سو تأمین مالی نشدن پروژه از سوی وزارتخانه و دردسرهای زمین اجارهای از سوی دیگر. ابتدا قرار بود مرکز تست جادهای خودرو در منطقه کردان کلید بخورد، اما به یکباره جهت برگشت و پروژه به جاده قم و در زمین اجارهای که مالک آن فرمانداری ری بود انتقال یافت. فرمانداری ری از همان ابتدا به بهانه کشاورزی بودن این زمینها مخالفت خود را اعلام کرد.
اما پس از اینکه صاحبان پروژه که متشکل از خودروسازان، تایر سازان و شرکت بازرسی کیفیت ایران بودند، به اثبات رساندند که تا 300 سال پیش در این زمینها کشاورزی صورت نمیگرفته، مجوز ساخت داده شد. اینبار اجاره سنگین زمین در به نتیجه رساندن مرکز تست جادهای، مانع شد؛ هزینههای بالایی که خودروسازان برای تأمین آن با مشکل مواجه شده بودند.
همه این قصهها تا روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه داشت تا اینکه ابتدای سال 93، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تأخیر در اجرای این پروژه که قرار بود به نخستین مرکز تست جادهای خودرو در خاورمیانه تبدیل شود، از مجریان این طرح درخواست کرد تا عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.با آنکه یک دهه از زمان آغاز عملیات اجرایی این مرکز میگذرد، اما همچنان مجددا هر مسئولی مجددا وعده افتتاح آن میدهد.
امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودروی نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت آخرین اظهار نظر خود در اینباره گفته بود: «مرکز تست جادهای خودرو در حال ساخت است، فاز اول این پروژه رو به اتمام است و تا مهر ماه امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.»البته پیش از این اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفته بود که تکمیل این پروژه نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و تا پایان سال ۹۵ این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید، اما آنگونه که مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت گفته بود تا پایان سال جاری فقط بهرهبرداری از یک فاز این پروژه امکان پذیر است که آن هم گویا باز به کما رفته است.