کد خبر: ۱۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
گزارش خودروکار از نخستین تست رانندگی هاوال H2T:

از تبار بلند قامتان/ آغاز طوفان هاوال با H2

هاوال برند متخصص در زمینه ساخت و تولید خودروهای شاسی بلند از زیرمجموعه های پرفروش گریت وال چین است که به لطف شراکت با بهمن موتور به زودی و با قدرت وارد بازار ایران می شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، حضور محصولات هاوال در ایران همواره جسته گریخته و مبهم بوده است. اما این بار این بهمن موتور است که دست بر برند پرآوازه هاوال چین گذاشته است و قصد دارد محصولات این برند را در کشور به تولید رسانده یا وارد کند.



هاوال کیست؟
هاوال برندی نوپا و یکی از شرکت های زیرمجموعه گریت وال چین است که از سال 2013 در ساخت و تولید خودروهای مختلف در سگمنت های کراس اوور و شاسی بلند فعالیت دارد. محصولات تولیدی هاوال طیف گسترده ای از شاسی بلندهای ساب کامپکت تا فول سایز را تشکیل می دهد و  از این رو این برند با رکورد فروش سالیانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو، پرفروش ترین  شاسی بلند ساز بازار چین است. آنچه در ادامه می خوانید تست جاده ای و بررسی فنی هاوال H2، کراس اوور کامپکت هاوال است که به زودی از سوی بهمن موتور تولید و با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان به بازار عرضه می شود.


 H2T در ظاهر
زیبایی بحثی کاملا سلیقه ای است اما از دیدگاه زیبایی شناختی فنی و طراحی خودرو، هاوال H2 خودرویی مد روز، ساده اما شکیل است. سرمایه گذاری سنگین چینی ها بخصوص در بخش طراحی خودرو از طریق استخدام و به کار گیری نیروهای مجرب و با سابقه فعال در شرکت های خودروسازی درجه یک دنیا، موجب شده است تا المان های اصلی و توجه به جزئیات به اندازه ای افزایش یابد که تشخیص خودرو چینی مد روز از رقبای کره ای برای عوام دشوار شود. توجه به این جزئیات با وجود ظاهر ساده اما زیبا H2، در قرارگیری لوگو هاوال، کالیپر های قرمز رنگ ترمز، اگزوزهای دوبل واقعی  و نوشته Haval Design بر مرکز رینگ های  آلومینیومی 18 اینچی جلوه بارزی پیدا می کند و به تاکید اثبات می کند برای زیبا بودن نیازی به اغراق نیست. حاصل طراحی H2T در کنار رنگ جذاب قرمز خودرو مورد بررسی موجب شد نگاه های بسیاری به هنگام تست به خودرو جلب شود. 


این توجه به جزئیات در عین سادگی به نمای داخلی خودروهم سرایت کرده است. نمای داخلی خودرو سوا از هر آشفتگی، ساده و کاربردی ساخته شده است. اگرچه کنسول میانی مملو از کلید های کنترلی و گیج کننده به نظر می رسد اما حقیقت آن است که یک بار خواندن آن ها و یک هفته سواری با خودرو عملکرد این کلید ها به سرعت برای مالک جا می افتد. 


استفاده از نور آبی فیروزه ای در نورپردازی ادوات کنترلی و پشت آمپرها و هم چنین به عنوان نور پردازی محیطی ضمن ایجاد فضایی دلنشین و کاملا متمایز، تضاد جالب توجهی با رنگ بندی دوگانه تریم داخلی خودرو دارد که به دلیل روشنایی این نور محیطی در شب هنگام، این تضاد جلوه منفی پیدا نمی کند.

تنها ضعف در کابین H2 محدود به پشت آمپرهای سرعت و دور موتور می شود که بیش از حد ساده و تکراری هستند و از این رو پرواضح است که هاوال در نسخه های بعدی بدون شک طراحی داخلی را مجدد مورد اصلاح قرار خواهد داد.


زیر پوست  H2T
پیشرانه H2 یک نمونه 4 سیلندر خطی دو میل سوپاپ (DOHC/شانزده سوپاپ) به حجم 1.5 لیتر دارای استاندارد آلایندگی یورو 5b است که به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش توان خروجی به سیستم پرخوران توربو مجهز شده است که حرف T قرمز رنگ در امتداد نام H2 نیز اشاره به سیستم توروبوچارجر این پیشرانه دارد. این پیشرانه حداکثر توان 141 اسب بخار در دور 5600 و بیشترین گشتاوری معادل 202 نیوتون در متر را در دورهای میانی 2400 تا 4500 تولید می کند که از برخی رقبا موجود در بازار کمی ضعیف تر است. اما همانطور که بارها بیان شده است، آنچه موجب برتری یک خودرو است، نه توان خروجی پیشرانه، بلکه هماهنگی تمامی اجزا سیستم انتقال نیرو است که استفاده بهینه از توان خروجی را ممکن می سازد.


از این رو، H2 از گیربکس اتوماتیک 6 سرعت معمولی با قابلیت تعویض به صورت دستی (تیپ ترونیک) بهره می برد که برخلاف بسیاری از رقبا موجود در بازار از تکنولوژی پیچیده دوآل کلاچ (دو کلاچ) یا DCT استفاده نمی کند چراکه هاوال ترجیح داد در مدل H2 به جای استفاده از گیربکس های بسیار کند و صرفا دهان پر کن DCT چینی از گیربکس ساده تر و کارآمد AT معمولی بهره بگیرد که هزینه نهایی تولید و تعمیرات را پایین تر نگه می دارد. با این حال این گیربکس ساده به همان سرعت و دقت DCT های موجود در رقبا عمل می کند و با ضریب بندی بسیار خوب در کنار ضریب نهایی دیفرانسیل کشش خیره کننده ای را به همراه می آورد.


H2T  در جاده و خارج از آن
تست هاوال H2T در طی دو روز کامل و رانندگی بیش از 400 کیلومتر از مسیرهای شهری و خارج جاده ای انجام شد. اگرچه نیت تست توانایی های آفرود این خودرو نبود اما صرفا برای عکاسی و استفاده از مناظر بکر منطقه لواسان، راهی مسیرهایی شدیم که پیش تر خودروهای آفرودر چون تویوتا FJ Cruiser، سری 70 و انواع جیپ را در آن تست کرده بودیم.

طبیعتا H2 با سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو توان عبور از هر مسیری را ندارد اما کشش اولیه خودرو در دورهای ابتدایی در سربالایی های تند و زمانی که توربو هنوز در مدار نیست به شکل عجیبی خیره کننده است. این درحالی است که رقبای مشابه تا زمانی که سیستم توربو در آن ها وارد مدار نشود خودرو عملکردی به اصطلاح خنگ و بسیار کند دارد.


این مهم به کمک ضریب بسیار سنگین دنده یک در کنار ضریب نهایی بسیار مناسب به وجود آمده است که ضمن ایجاد توان کافی به منظور عبور از شیب های تند، در شتابگیری های سریع شهری نیز بسیار عالی عمل می کند.

نکته قابل توجه دیگر ارتفاع کف خودرو از سطح  زمین برابر با 169 میلی متر است که باعث می شود H2 در بسیاری از مسیرهای پیش رو بدون کوچک ترین مشکلی از ناهمواری ها عبور کند، هرچند که گیر کردن های ناگهانی در مسیرهای دشوار تست موضوعی کاملا طبیعی بود.
هاوال در مدل H2 از تایرهای کره ای کومهو با سایز 235 بر رینگ های 18 اینچی استفاده می کند. این تایر یک سایز از رقبای هم رده خود در بازار پهن تر است و جدا از جلوه اسپرت و گیرایی که به همراه دارد، کشش، چسبندگی و پایداری خیره کننده ای از خود به نمایش می گذارد که در مسیرهای آسفالت نمود بارز تری پیدا می کند.

سیستم تعلیق هاوال H2 بدون شک یکی دیگر از برگ های برنده این محصول به شمار می آید. توان دفع ضربات و ناهمواری های مسیر به اندازه ای بالا است که به اعتقاد نگارنده بدون هیچ اغراق در هیچ یک از خودروهای هم رده موجود در بازار ایران تجربه نشده است. این میزان آسودگی تعلیق در حالی است که H2 از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک پیشرفته در عقب بهره می برد اما این تجربه و توان هاوال است که تخصص خود را در ساخت خودروهای شاسی بلند با ارائه آسایش و سکوت سواری محصولات خود به نمایش می گذارد.


هاوال شخصیت متواضع خود را در آسفالت نیز حفظ می کند. گیربکس و پیشرانه کاملا بصورت موازی و در راستای عملکرد اقتصادی انجام وظیفه می کنند. استفاده از کلید تغییر حالت رفتار گیربکس در سه حالت استاندارد، برفی و اقتصادی خودرو را متناسب با حالت انتخابی تنظیم کرده و در حالت برفی ضمن آغاز حرکت از دنده 2، حتی سریع تر از حالت اقتصادی اقدام به تعویض دنده می کند. اما جالب آن جا است که H2 گزینه ای با عنوان حالت اسپرت ندارد که دلیل آن با افزایش فشار بر پدال گاز بر راننده روشن می شود.

از آنجایی که H2 کراس اووری کامپکت و اقتصادی است خوی اسپرت خود را تنها با فشردن عمیق پدال گاز در معکوس کشیدن های بسیار سریع و شتابگیری تیز به نمایش می گذارد. بدون اغراق پیشرانه هایی که امروزه چینی ها با تکنولوژی پرخوران به تولید می رسانند، توان بسیار بالایی در شتابگیری و دستیابی به سرعت های بالا از خود نشان می دهند که H2 نیز از این قاعده مستثنی نیست.


در گردنه های پر پیچ و خم که فرصت برای سبقت گیری کوتاه و انگشت شمار است تنها شتابگیری سریع خودرو است که شما را از مهلکه می رهاند. صرفا کمی شیطنت با ویژگی های اسپرت هاوال H2 در پیچ و خم گردنه قوچک لواسان به راحتی و بدون اغراق به راننده ثابت می کند که تنها خودروهایی که می توانند پا به پای پایداری و تیزی H2 همراه شوند تنها کراس اوور های 6 سیلندر کره ای چون وراکروز(ix55 ) و سانتافه یا شاسی بلندهای حقیقی چون FJ Cruiser هستند. در غیر این صورت کره ای های 4 سیلندر امروزی با پیشرانه های 2.4 لیتری و به پایین به هیچ وجه یارای رقابت با H2 پرخوران شده مخصوصا در ارتفاعات کوهستانی و هوای رقیق تر را ندارند. این در حالی است که H2T نزدیک به 1.5 تن وزن دارد و مصرف متوسط آن تنها 8 لیتر در هر صد کیلومتر است.


آپشن های کاربردی
-  هاوال H2 یکی دیگر از آن چینی های خوش آپشن بازار خواهد بود که با لیستی از آپشن های کاربردی بر محبوبیت خود در بازار خواهد افزود. H2 از سیستم ترمز پارک برقی (ترمز دستی با مکانیزم برقی) بهره می برد. این ویژگی H2 را قادر می سازد تا از سیستم به نام Auto Hold بهره بجوید. این سیستم در صورت روشن شدن از طریق کلید پشت ترمز پارک برقی، در هر بار توقف کامل خودرو ترمز دستی را فعال و با اشاره راننده به پدال گاز آن را آزاد می کند.


-  همچنین سیستم HHC از پس زدن خودرو در سربالایی به هنگام برداشتن پا از روی ترمز تا هنگام فشردن گاز جلوگیری می کند که در شیب های تیز و خطرناک بسیار کاربردی است و حس اعتماد به نفس به همراه می آورد.

-  سیستم DSR یا سیستم کمکی فرود از تپه H2 را قادر می سازد به شکلی کاملا کنترل شده در سرعت کمتر از 35 کیلومتر بر ساعت با تکیه بر سیستم ترمز هوشمند به شکلی کاملا ایمن و بدون نیاز به استفاده از ترمز از سرازیری های تند و تیز پایین بیاید. 

-  به گفته شرکت بهمن موتور نمونه های تولیدی H2T به گرم کن صندلی های جلو مجهز خواهند بود. از آنجایی که H2 با صندلی های چرم به بازار عرضه می شود، داشتن گرم کن در زمستان ها می تواند بسیار کاربردی باشد.

-  دوربین کمکی نقطه کور سمت راست در زیر آینه قرار گرفته است و با کلید از روی سیستم فرمان فعال می شود. این سیستم به هنگام پارک خودرو، خروج از پارک و عبور از مسیرهای باریک کاربردی اساسی دارد و انتظار می رود تمامی خودروسازان حداقل این آپشن را در خودروهای تولیدی یا وارداتی خود اجباری کنند. 


-  دید عقب خودرو از داخل اتاق بسیار محدود است. از این رو H2 ضمن استفاده از دوربین دید عقب دینامیک به همراه نشانگر مسیر و زاویه چرخ، از رادارهای فراصوت نیز بهره می جوید که دنده عقب رفتن را به مراتب ساده تر می سازد.

-  سیستم تهویه H2 از نوع دو منطقه ای دیجیتال اتوماتیک است که سرنشینان جلو را قادر می سازد به تناسب سلیقه خود دمای خروجی سیستم تهویه را تنظیم کنند. 

-  با توجه به ابعاد کامپکت H2، فضای صندوق بار 370 لیتر است که برای لوازم دم دستی و حداقل دو چمدان بزرگ کفایت می کند. درصورت نیاز به فضای بار بزرگ تر، خواباندن ردیف صندلی های عقب این فضا را به 890 لیتر افزایش می دهد.

-  سیستم ورود و استارت بدون کلید یکی از آپشن هایی است که اخیرا در بسیاری از خودروهای وارداتی و برخی خودروهای تولیدی کشور استفاده می شود و شاید چندان خاص به نظر نرسد اما آسایشی که این سیستم برای راننده به همراه می آورد به اندازه ای مهم است که وجود آن به خوبی احساس می شود. 


-  6 کیسه ایمنی هوا شامل 2 کیسه هوا در جلو، 2 کیسه هوا جانبی و دو کیسه هوا پرده ای امنیت سرنشینان را در جلو و عقب خودرو تضمین می کند. استفاده این چنین گسترده از کیسه هوا در تعداد انگشت شماری از خودروهای موجود در بازار کشور دیده شده است.

سایر آپشن های رایج H2T شامل سیستم های ایمنی کامل نظیر ترمز های ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم نیرو کمکی ترمز، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی و سیستم صوتی با کیفیت و قدرت قابل قبول، چراغ های روشنایی در روز، سیستم روشنایی اتوماتیک چراغ های جلو به همراه روشنایی استقبال، سانروف چند حالت برقی با کلید کنترلی گردشی بسیار متمایز و منحصر به فرد، آینه وسط الکتروکرومیک، دو خروجی برق 12 ولت و بسیاری از سیستم های کاربردی دیگر از آپشن های رایج و استاندارد H2 به شمار می رود.


چرا هاوال  H2؟
هاوال برندی است معتبر و متخصص در زمینه تولید کراس اوور و شاسی بلند. این خودرو ساز در H2، دومین محصول خود از دیدگاه سایز بندی به خوبی نشان داده است که با طراحی هوشمندانه و کاملا کاربردی نه تنها از دیدگاه ظاهری بلکه از دیدگاه فنی می تواند در سگمنت خود بر رقبا به سادگی غلبه کند.

به گفته بهمن موتور هاوال H2T زیر 100 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و قیمت نهایی آن طی روزهای آتی بصورت رسمی اعلام می شود. آنچه برای خریدار یک خودرو از سگمنت زیر 100 میلیون تومان اهمیت دارد این است که بداند با خرید H2T یک خودرو دوکاره دارد که نه تنها در شهر بلکه در مسیرهای خارج شهری در آخر هفته های خانوادگی چون خودرویی تند و تیز و توانمند به خوبی ایفا نقش می کند.


حضور این خودرو از سوی شرکت خوشنامی چون بهمن موتور با ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و تضمین خدمات آن هم با رده قیمتی زیر 100 میلیون تومان بدون شک یکی از غوغایی ترین خودروهایی موجود در بازار ایران خواهد بود که بتواند خودنمایی کند.








خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
سلام. ممنون از زحمتی که کشیدید. هرچند برداشت میشه کمی اغراق آمیز گزارش دادید ولی جالب بود که از بقیه مقالات استفاده نکردید و به نظر میرسه واقعا تجربیات شخصی خودتون رو بیان کردید.
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار