«خودروکار» گزارش می دهد؛
آیا میتوان رانندگی را به خودرانها سپرد؟
تکنولوژی خودران به عنوان پیشرفته ترین تکنولوژی در حال توسعه این روزهای صنعت خودروسازی جهان به شمار می رود اما سوال مد نظر پیرامون خودرانها این است که تا چه حد می توان به این خودروها اعتماد کرد و رانندگی را تمام و کمال به آنها سپرد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروهای خودران روز به روز در حال پیشرفت و نزدیک شدن به عرضه مطمئن در بازارهای جهانی هستند تا بلکه در آینده نه چندان دور واژه خودرو به معنای واقعی کلمه به وسیله ای مستقل از دخالت انسانها تبدیل شود و مفهومی به نام رانندگی از میان اذهان رخت ببند.
این روزها تحقیقات بر روی تکنولوژی خودران توسط شرکتهای پیشرو در این زمینه به اوج خود رسیده است و حتی شرکتهای حمل و نقل اینترنتی همچون اوبر در حال استفاده از خودروهای برخوردار از تکنولوژی خودران هستند. هر چند سطح مورد استفاده از خودرانها هنوز به حدی نرسیده است که تمام کنترل خودرو بدون نظارت هیچ فردی به خود خودرو سپرده شود اما شاهد جولان و تست این خودروها در برخی از کلانشهرهای جهان هستیم.
به تازگی در پی یک حادثه رانندگی که در آن یک خودرو خودران سانحه آفرید؛
نخستین تصادف مرگبار تاریخ خودرانها به وقوع پیوست تا به حرف و حدیثها پیرامون این تکنولوژی دامن زند و مجددا از سوی بسیاری از کارشناسان بر عدم اطمینان کامل در واگذاری اختیار تام به خودران ها و معتمد نبودن تکنولوژی هوش مصنوعی در رانندگی تاکید شود. وسایل نقلیه هوشمندی که پیشبینی شده است تا سال 2035، تعداد آنها در سر تا سر جهان به 21 میلیون دستگاه خواهد رسید.
با وجود پیشبینی رونق خودرانها، تصادف خودران شرکت اوبر به نوعی آب سردی بر رونق رو به رشد و کسب مقبولیت جهانی از این سبک خودروها بود. در روز 18 مارس در شهر تمپه واقع در ایالت آریزونای آمریکا برای چندمین بار خودران ها حادثه آفریدند و نکته قابل توجه در این حادثه، مرگ یک زن 49 ساله به واسطه زیر گرفته شدن توسط یکی از خودرانهای شرکت اوبر بود.(
دانلود فیلم)
شرکت اوبر در پی این تصادف اعلام کرد که که
تردد آزمایشی همه خودروهای خودران خود را در آمریکا و کانادا متوقف میکند. اوبر هم اکنون تردد خودرانهای خود در «فینیکس آریزونا»، «سان فرانسیسکو»، «پیسبورگ» و همچنین « تورنتو» در کانادا را متوقف کرده است.
نکته قابل توجه در ارتباط با تصادفی که به مرگ نخستین فرد در پی سوانح خودرانها منجر شد، این است که هرچند خودرانهای اوبر همیشه یک سرنشین به عنوان ناظر پشت فرمان خود دارند و عمدتا بدون کنترل راننده حرکت میکنند اما بنابر اعلام پلیس این خودروی خودران در لحظه سانحه بدون نظارت راننده در حرکت بوده است.
پس از به ثبت رسیدن نخستین تصادف مرگبار خودرانها که متوقف شدن بسیاری از تستها و تردد این وسایل نقلیه هوشمند توسط شرکت اوبر را در پی داشت، به تازگی شرکت امریکایی «انویدیا» نیز از توقف تست خودرانهای خود در خیابانهای آمریکا، ژاپن و آلمان خبر داده است.
حال با تمام این اتفاقها و حتی مبری شدن شرکت اوبر به دلیل اینکه عابر پیاده خارج از محل خطکشی در خیابان در حال تردد بوده است، به طور قطع میتوان از ایمنی شک بر انگیر خودرانها سخن به میان آورد چرا که وسایل نقلیه خودران مجهز به تشخیص موانع و اشیا در اطراف خود هستند و حتی با وجود تاریک بودن محیط اطراف باید این خودران با توجه به داشتن رادار پس از تشخیص عابر پیاده به صورت اضطراری ترمز میکرده است.
هرچند راندن خودرو توسط انسانها خالی از حوادث نیست ولی مهمترین مسئله در رونق و پیشرفت خودرانها بحث امنیت روانی در سپردن کنترل کامل خودرو به تکنولوژی هوش مصنوعی است که این قبیل اتفاقات می تواند تاثیری سوء در ذهنیت مردم ایجاد کند.
*برای اطلات بیشتر راجع به خودرانها شایان ذکر است که این وسایل نقلیه در 5 سطح مختلف تقسیم بندی می شوند و خودران ها هرچه از سطح 1 به سطح 5 ارتقاء پیدا می کنند، تسلط آنها بر رانندگی بیشتر است.گزارشگر خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/