کد خبر: ۱۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
«خودروکار» گزارش می دهد؛

تلاش «PSA» برای پایان روزهای سخت در «چین»

چهارسال پیش گروه خودروهای PSA با قدرت در بازار چین رو به جلو حرکت می کرد و پایانی برای آن ها به نظر نمی رسید و این پیشرفت در حدی بود که آن ها در سال 2014 توانستند بزرگترین بازار خود را در چین داشته باشند که 734 هزار دستگاه خودرو در آن به فروش رسیده بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جوینت ونچر موفق پژو و سیتروئن با قدرت زیادی در بازار چین رو به جلو حرکت می کرد و آن ها برند جدید خود یعنی DS را در دست رونمایی داشتند که بازار چینی های پولدار را برای آن هدف قرار داده بودند. با این حال از آن زمان تا کنون میزان فروش PSA در این کشور به شدت سقوط کرده و به نصف رسیده است که این خبر باعثن نگرانی مسئولین این شرکت شده است.

میزان فروش این گروه خودروسازی در سال 2017 به 387 هزار دستگاه خودرو رسیده و این درحالی است که بازار خودروهای سواری چین نسبت به گذشته 25 درصد رشد داشته و به 24.7 میلیون خودرو در سال 2017 نسبت به 19.7 میلیون خودرو در سال 2014 رسیده است. کارخانه مونتاژ این خودروسازی پایین تر از ظرفیت کار می کند و مدیران مختلفی آمده و رفته اند اما تغییری در فروش ایجاد نشده. یکی از مشکلات اصلی نبود مدل های شاسی بلند یا مدل های جدید است.

کارشناسان چینی بر این اعتقاد هستند که تغییر در حجم فروش این شرکت به خاطر آن است که محصولات آنان با سلایق مشتریان چینی همخوانی لازم را ندارد. در همین حال کارلوس تاوارس، مدیرعامل PSA در جمع سهامداران اینگونه اعلام کرده است که: "عملکرد ما در چین اصلا با انتظارات ما همخوانی ندارد. سهم بازار را از دست داده ایم، سود را از دست داده ایم و سرعت تطبیق ما راضی کننده نیست."وی همچنین اعلام کرده است که این وضعیت و شبکه خرده فروش باید بهبود یافته و هزینه های تولید نصف شود.

با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا بازار چین با سرعت کمتری رشد داشته و خودروسازان داخلی سهم بیشتری در بازار بدست آورند، سال 2018 سالی سرنوشت سازبرای خودروسازی PSA به شمار می آید. نامیرتا چو، آنالیزو بازار چین در این زمینه می گوید، آن ها باید این وضعیت را تغییر دهند. PSA باید امسال حجم فروشش را افزایش دهد تا بتواند در بازار جهانی خودنمایی کند.

موسسه آماری IHS اعلام کرده است که بازار چین در سال 2018 تنها 0.6 درصد رشد خواهد داشت. با اینکه این بازار در سال 2017 رشدی 4.1 درصدی را تجربه کرد اما میزان این پیشرفت در نیمه دوم سال به طور چشمگیری پایین بود. همه دوست دارند دستی در بازار پرسود چین داشته باشند حتی اگر میزان رشد آن بسیار پایین باشد. PSA نیز برای فرار از مشکلات چند سال اخیر اقداماتی از جمله افزودن چند مدل جدید شاسی بلند و کراس اوور به خط تولید انجام داده و همچنین برنامه دارد تا سال 2021 در حدود 20 مدل جدید نیز به این بازار بیافزاید. آن ها همچنین می توانند اپل را به چین ببرند تا حضوری آلمانی در این بازار داشته باشند.

در ماه ژوئن، PSA و چانگان تصمیم گرفتند تا جوینت ونچرشان که به نام کاپسا شناخته میشد را به تغییر کاربری بدهند و سرمایه آن را در جای دیگری استفاده کنند. در همین زمینه چانگان موافقت کرد تا 418 میلیون دلار سرمایه گذاری برای صرف هزینه های مختلف از جمله کاستن بار بدهی، توسعه مدل های جدید و خودروهای الکتریکی داشته باشد.

PSA برای فرار از این شرایط مدیرعامل بخش آمریکای لاتین خود یعنی کارلوس گومز را برای هدایت بازار چین انتخاب کرده است که جایگزین دنیس مارتینی خواهد شد که 18 ماه این جایگاه را در اختیار داشت. وی کاملا با شرایط چالشی چین آشناست و اعلام کرده که کاری نیست که بتواند در کوتاه مدت انجام دهد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

شرکت برای فرار از این مشکل در گام اول یک بازسازی کامل محصولات و افزودن مدل های شاسی بلند جدید را در نظر دارد. بازار این خودروها در چین در سال گذشته 12 درصد رشد داشته و مدل هایی مانند پژو 5008 و 4008 به چین خواهد رد. همچنین سیتروئن C5 Aircross و همچنین DS7 Crossback به همراه سیتروئن C3 از جمله خودروهایی هستند که در سال جدید بیشتر در چین توزیع خواهند شد.

کارشناسان بازار اعتقاد دارند که راه PSA برای بازگشت به مسیر قبلی در چین سخت و طولانی است و آن ها باید محصولات خط تولید خود را یک تکان اساسی بدهند. مشتریان نسبت به گذشته آگاه تر شده اند به طوری که آن ها با نگاهی به اینترنت متوجه تمایز خودروها شده و به سراغ محصولات بهتر و جدیدتر می روند. این باعث میشود تا PSA به فکر بهتر کردن محصولات خود در این بازار باشد.


مترجم خودروکار: محمد امین زمانی
منبع :
autonewschina.com
انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار