کد خبر: ۱۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
عضو هیات مدیره «پاکرو» عنوان کرد؛

سوء مدیریت چوب لای چرخ واردکنندگان می‌کند

عضو هیات مدیره شرکت گفت: خودروهای وارداتی در گری مارکت و واردات غیر قانونی آفت اصلی فعالیت شرکت پاکرو است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، امروز نشست خبری نمایندگان شرکت پاکرو - نماینده رسمی خودروهای هیبریدی هیوندای، با اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری، محمد فلاح، عضو هیئت مدیره شرکت پاکرو، در رابطه با بحث واردات و ثبت سفارش غیر قانونی بیان کرد: این دست از اتفاقات در کشور ما سابقه داشته است، چه در دوره قبل، چه حال حاضر و چه در آینده، خودروهای بسیاری از کشورهای دیگر وارد کشور ما شده است که برای که مناسب آب و هوا و همچنین شرایط آن کشور است و دارای استاندارد‌های متفاوتی است.

او در رابطه مشکلات پیش‌روی شرکت پاکرو گفت: مجموعه‌ای از موارد مانند واردات غیر قانونی، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌های نامتعارف مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرد اما خوشبختانه دولت جلوی این واردات را گرفت.



فلاح ادامه داد: شرکت‌های سازنده تعهد دارند که برای مدت معینی گارانتی محصولات را تامین کند. حال اگر این خودروها از کشورهای دیگر وارد شوند، در این زمینه به مشکل بر می‌خورند. همچنین برخی از خودروها Low Option بودند که دارای ایراداتی هستند که مشکل ساز می‌شوند. حال اگر از کشور دیگری وارد شوند، هیچ شرکتی حاضر به گارانتی آن نیست و در این حالت تنها کسی که ضرر می‌کند مشتری است.

این عضو هئیت مدیره تاکید کرد: شرکتی هیوندای اعلام کرد که اگر خودرویی از محصولات آن شرکت از طریق بازار سیاه وارد کشور شده باشد، نمابنده رسمی آن شرکت به ازای هر دستگاه، ۲ هزار دلار جریمه خواهند شد.

او در رابطه با واردات غیر قانونی هیوندای هیبرید گفت: بر اساس آمار شرکت پاکرو، چیزی حدود ۴ هزار دستگاه به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است که علت آن ناآگاهی مسئولین بوده است.



جواد نفری در رابطه با بحث خودروهای هیبرید بیان کرد: مصرف سوخت ترکیبی خودروهای هیبرید هیوندای که توسط پاکرو وارد می‌شوند حدود پنجاه درصد کمتر از نمونه بنزینی است. این خودروها دارای استاندارد یورو ۶ است.

او در رابطه با گارانتی محصولات هیوندای گفت: محصولات هیوندای پاکرو به مدت ۵ سال تحت گارانتی شرکت است که تحت نظر هیوندای کره است. اما یکی از مشکلات ما برای گارانتی محصولات گری مارکت این است که دارای استاندارد یورو ۵ است در حالی که وزارت صنعت به ما مجوز واردات خودروهای یورو ۶ را داده است.

نفری در رابطه با خودروهای گری مارکت گفت: طی مکاتبات با گمرک و وزارت صنعت موفق شدیم که جلوی ترخیص این خودروها را بگیریم. این خودروها که دارای برچسب تقلبی یورو ۶ هستند (در حالی که یورو ۵ هستند)، حدود ۱۰۰ دستگاه تا کنون اعلام شده‌اند. به گفته منابع رسمی، سایت ثبتارش در یک بازه زمانی حک شد و به همین وسیله این خودروها وارد کشور شد که البته این امر بسیار غیر محتمل است.

بهنام بهجت، معاونت فروش و بازاریابی گفت: استراتژی پاکرو استفاده از خودروهای سبز است. علاوه بر خودروها و تاکسی‌های هیبرید و همچنین موتورسیکلت‌های سبز، شرکت "پاکرو باس" که به تازگی تاسیس شده است در حال مکاتبه با شرکت‌های اروپایی و چینی است برای وارد کردن اتوبوس‌های برقی است.

او ادامه داد: حدود یک میلیون و ۴۰۰‌ دستگاه سالانه در کشور تولید و وارد می‌شود. پنج درصد از این خودروهای وارداتی هستند که هیبرید‌ها سهمی ۱۰ درصدی از این بازار کوچک‌را دارند که چیزی حدود ۷ هزار دستگاه می‌شود.

بهجت در رابطه با تعرفه‌های خودروهای هیبریدی گفت: افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید از ۵ درصد به ۴۵ درصد به این معناست که باید هزینه ۹ دستگاه خودرو را بدهیم تا یک خودرو را وارد بازار کنیم. این امر به دلیل سوء مدیریت است. اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برگشت، هزینه اضافی که از خریداران گرفته شده، به آن‌ها برگردانده می‌شود.

او افزود: با توجه به روندی کنونی، برخی خودرو‌ها پلاک شده اند و برخی دیگر در حال پلاک شدن هستند و در سال جدید به دست مشتریان خواهد رسید.

خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار