کد خبر: ۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
معاون امور صنایع وزیر صنعت در پاسخ به «خودروکار»:

ارز مبادله ای قطعه سازان احیا می شود/بسته شدن ثبتارش قرارداد فولکس را با چالش مواجه کرد

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید خودرو در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال به یک میلیون و ۴۱۰ هزار دستگاه بوده و تا پایان سال به یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، محسن صالحی نیا امروز در نشستی خبری با اشاره به اقداماتی که در سال جاری در حوزه صنایع انجام شده، بیان کرد: پیش بینی ما برای  رشد ارزش افزوده بخش صنعت نسبت به سال گذشته ۵/۵ درصد است. همچنین نرخ تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن ۱۸۰ هزار میلیارد برآورد ما بود که در ۹ ماهه ابتدایی ۱۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

او ادامه داد: ۷۰ درصد این عدد باز تمدید تسهیلات قبلی است و ۳۰ درصد تزریق تسهیلات جدید است، پیش بینی ما این است که تا پایان سال این رقم به ۱۵۰ هزار میلیارد برسد که نشان دهنده این است که ما همچنان در تامین مالی صنایع  با محدودیت مواجه هستیم.

صالحی نیا با اشاره به مجوزهای تاسیس داده شده، تصریح کرد:برای  ۱۶ هزار و ۶۰ واحد مجوز تاسیس در سال جاری صادر شده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت گفت: در کشور میل به سرمایه‌گذاری و امید وجود دارد و دستگاه های سیاست گذار و خدمات دهنده باید کمک کنند که این سرمایه گذاری ها جذب و به بهره برداری برسد.

ارز مبادله ای قطعه سازان احیا می شود

صالحی نیا در پاسخ به پرسش خودروکار مبنی بر اینکه با توجه به تنش های ارزی و فشار مضاعف بر قطعه سازان، آیا وزارت صنعت برنامه ای برای حمایت از این بخش صنعت دارد؟ بیان کرد: ما روز گذشته با انجمن قطعه سازان جلسه داشتیم و در پنج محور به جمع بندی رسیدیم. بحث تامین منابع مالی برای پرداخت مناسب به قطعه سازان بود که قرار شد مطالبات آنها از طریق منابع مالی اوراق مرابحه عرضه شده در بورس تامین شود.

معاون وزیر صنعت تاکید کرد: دومین بحث محدودیت قطعه سازان در هدف قیمتی با خودروسازان است قرار شد که خودروسازان و قطعه سازان به تعامل برسند تا ما بتوانیم موارد کمکی را انجام دهیم.

او ادامه داد: همچنین مقرر شد که شرکت های خودروساز از مسیر شورای رقابت برای تعدیل قیمت هایشان اقدام کنند تا فشار کمتری از نظر هزینه ای هم به آنها و هم به قطعه سازان وارد شود. همچنین طرح های بهسازی و نوسازی خطوط تولید قطعه سازان با کمک سود تسهیلات از سوی وزارت صنعت، اجرایی شود. قول ما به قطعه سازان این بود که نرخ ارز مبادله ای برای برخی از واردات مواد اولیه قطعه سازان احیا شود.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خودروکار درباره چرایی افزایش نداشتن میزان ساخت داخل پژو ۲۰۰۸، گفت: شرکت ایکاپ شکل گرفته و تا امروز بیش از دو هزار ۲۰۰ دستگاه تولید کرده، هرچند که از برنامه عقب است اما به زودی به برنامه خواهند رسید. همچنین تا آخر این ماه رقم تولید داخل ۲۰۰۸ به ۳۰ درصد خواهد رسید و در تولید ۳۰۱ میزان ساخت داخل در ابتدای کار به بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی

صالحی نیا همچنین درباره قراردادهای خودرویی، گفت: سایپا و سیتروئن، کار آماده سازی خطوط تولید را پیش می برند اما از برنامه دو ماه عقب هستند. فولکس واگن و ماموت هم با اینکه مذاکرات برای شروع تولید با ۳۰ درصد ساخت داخل بود اما دیدگاه فولکس واگن این بود که ابتدا برای شناسایی بازار واردات صورت بگیرد اما ایرادات پیش آمده در ثبتارش موجب تغییر دیدگاه فولکس واگن مبنی بر اینکه شاید در بازار ایران با چالش مواجه شود شد.

او افزود: قرارداد رنو هم همانطور که آقای معظمی گفته اند، تمام است و برنامه زمانبندی تولید آن از سوی ایدرو اعلام خواهد شد.

صالحی نیا درباره استانداردهای ۸۵ گانه جدید خودرویی که مورد انتقاد واقع شده، اظهار کرد: برخی از انتقادات درست است چرا که بعضی از این استاتداردها حتی در اروپا تشویقی ست و برخی دیگر نیز به دلیل نبود زیر ساخت ها امکان انجام شدن ندارند. بنابراین به دستور وزیر محترم قرار شد که خودروسازان اسناد خود را ارائه کنند تا بتوانیم یک تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری برقرار کنیم.

انتهای پیام/




روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار