کد خبر: ۱۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

غافلگیری راهداری در برف و کولاک و سرگردانی مردم/ چرا به هشدارهای هواشناسی توجه نشد؟

با وجود اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف و کولاک در جاده‌ها، بی‌توجهی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و عدم تجهیز خودروهای شخصی به تجهیزات سفر سبب شده است تعداد زیادی از خودروها در آزادراه‌ها و جاده‌های کشور بمانند.
به گزارش خودروکار، هفته گذشته بود که سازمان هواشناسی بارش برف و کولاک در کشور و همچنین کاهش دید افقی در جاده‌ها را اعلام کرد و هشدار داد که مسافران برای سفر تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند، همچنین از نظر تأمین سوخت و ادوات راهداری، ارگان‌های متولی در آمادگی کامل باشند.

این در حالی است که از شب گذشته با افزایش بارش‌ها و بارش برف در استان‌های تهران، البرز و برخی استان‌های همجوار تهران شاهد بروز ترافیک سنگین و ماندن خودروها در برف و آزادراه‌های کشور هستیم.

عدم تجهیز خودروها به زنجیر چرخ و نداشتن تجهیزات زمستانی، همچنین  نبود جایگاه‌های سوخت‌رسانی مناسب یکی از علل بروز ترافیک در جاده‌ها شده است. از سوی دیگر عدم هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای استقرار مناسب و به موقع راهداران در جاده‌ها موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در این باره گفت: مهمترین مشکل ما در مسیرهای ورودی اصلی به سمت تهران خصوصاً از سمت کرج ترافیک سنگین است.

نادر محمدزاده ادامه داد: از شب گذشته تعدادی از مسافران در ‌آزادراه‌تهران - کرج مانده‌اند، بروز ترافیک و عدم حرکت خودروها موجب یخ‌زدگی و نشست برف می‌شود و با بروز ترافیک و وزش باد، برف لای چرخ‌های خودروها را پر می‌کند  و همین امر موجب شده است که از شب گذشته در آزادراه‌هایی نظیر تهران - قم و تهران - کرج با چنین مشکلی مواجه باشیم.

مدیر کل راه و شهرسازی افزود: البته خودروهای برف‌روب و تجهیزات راهداری از شب گذشته در جاده‌ها فعال هستند اما مشکل اصلی این است که خودروها و ادوات راهداری باید از مسیر معکوس به سمت گره ترافیکی حرکت کنند در واقع وقتی گره ترافیکی در یک باند آزادراه رخ دهد باید از تهران خودروهای امدادی در مسیر معکوس حرکت کنند تا بتوانند به گره ترافیکی برسند.

محمدزاده یخ‌زدگی و بارش برف مداوم و کولاک را از عوامل بروز ترافیک دانست و گفت: برخی از نقاط گره ترافیکی در داخل استان تهران نیست اما بابت امدادرسانی باید از استان تهران خدمات امدادرسانی انجام شود زیرا لازم است از مسیرهای مقابل خودروهای امدادرسان حرکت کند.

وی تمام شدن بنزین برخی از خودروها و عدم تجهیز آنها به ادوات زمستانی و همچنین زنجیر چرخ را از دیگر دلایل بروز ترافیک دانست و گفت: بسیاری از خودروها متأسفانه به زنجیر چرخ مجهز نبودند،همچنین برخی از خودروها نیز با مشکل نبود سوخت مواجه شدند.

مدیر کل راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ظهر امروز مشکل حل شود همچنین سوخت‌رسانی به مسافران در راه مانده در حال انجام است.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر مسافرانی که خودروی آنها در برف دچار نقص فنی یا مشکل شده است از طریق مسئولان راهداری و اتوبوس‌هایی که در مسیر در حال تردد بودند سوار شدند.

محمدزاده افزود: ما در استان تهران مشکل جدی نداشتیم و اغلب مشکل ما در محورهای منتهی به استان تهران بود.

بنا بر این گزارش، به هر حال به نظر می‌رسد کم‌کاری در ارائه خدمات مناسب به خصوص در شرایط فعلی موجب ماندن مردم در ترافیک جاده‌ها شده است از سوی دیگر نبود مدیریت صحیح بحران بین مسئولان از شب گذشته کاملاً مشخص است و با بارش برف نه چندان زیاد بسیاری از محورهای مواصلاتی مسدود و سیستم سوخت‌رسانی با مشکل مواجه شد همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز دچار مشکل شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار