پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه این سهمیه متعلق به همه مردم است ادامه داد: هر جا میرویم قیافه ما را شبیه طرح ترافیک میبینند و از ما تقاضای سهمیه میکنند. کلیت موضوع همین است. بقیه نهادها هم که مجوزهایی را میدهند باید دست از این کار بردارند. اینکه بنده سلیقهای تصمیم بگیرم که به چه کسی مجوز بدهم یا ندهم باید از میان برود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه جرائم ورود به طرح ترافیک در روز بیش از 14 هزار تخلف نیست، گفت: سیستم دوربینهای ما همه پلاک را ثبت میکنند و بعد از آن چک میکنیم که آیا خودرو معاینه فنی دارد یا نه اما در دوربینهای قدیمی قدرت تشخیص پلاک کمتر بود بر اساس طرح جدید زمان خروج از طرح نیز ثبت میشود. همچنین اطلاعات ساکنان محدودهها ثبت خواهد شد و پس از مرحله راستیآزمایی برای ساکنان محدوده این اختیار را دارند که تا ساعت 8:30 صبح بدون اینکه پولی پرداخت کنند از محدود خارج شوند.
معاون شهردار با بیان اینکه بر اساس طرح جدید تخلفات صورت گرفته برای ورود به طرح از طرقی همچون مخدوش کردن پلاک کاهش خواهد یافت، ادامه داد: بر اساس آمار ورود خودروهای غیرمجاز به داخل طرح روزانه 4 هزار خودرو است اما اینکه روزانه چند پلاک مخدوش میشوند تا وارد طرح شوند آمار مشخصی نداریم.
معاون شهردار تهران در واکنش به این انتقاد که در طرح جدید عدالت اجتماعی در نظر گرفته نشده گفت: در طرح قدیمی هم افراد پولدار میتوانند وارد طرح شوند در حقیقت برای ورود به طرح ترافیک در حال حاضر دو مسیر وجود دارد یکی خرید طرح ترافیک روزانه 40 هزار تومان است که بعضی روزها حتی به سقف هم نمیرسد. سال گذشته فقط دو روز در کل سال تمام طرحهای ترافیک روزانه فروخته شد. راه دیگر استفاده از صد هزار طرح ترافیک و آرم طرح ترافیک و ... است که سالیانه بین صد هزار نفر و به صورت سهمیهای تقسیم میشود. خودروهای افراد متمول نیز وارد میشود و جریمهاش را پرداخت میکنند به نظر من طرح قدیم است که بیعدالتی محسوب میشود نه طرح جدید.
او ادامه داد: شهرداری بنا دارد تعداد خودروهای ورودی به محدوده طرح از میزان متوسط قبلی بیشتر نشود که در گذشته سقف آن 118 هزار خودرو بوده است.
معاون شهردار با تاکید بر اینکه این طرح فقط در راستای ضابطهمندی عمل میکند ادامه داد: چرا می خواهید واقعیات را پنهان کنید چرا یک وزارتخانه باید یک جا صد سهمیه طرح ترافیک و دیگری 186 عدد سهمیه داشته باشد. در گذشته برای خبرگزاریها سهمیه میفرستادند و به عنوان ابزار قدرت برای آنکه خبری کار شود یا کار نشود از آن استفاده میشد در حقیقت این سهمیه به قدرت تعامل شهرداری با نهادهای دیگر تبدیل شده است اما من چرا باید امضا کنم. بگذارید یک بار هم که شده ضابطهمند عمل کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سه ماه است روی این طرح مطالعه میکنند افزود: کلیات موضوع به تصویب همه جا رسیده است و شورای ترافیک تهران است که میتواند محدوده را تغییر دهد و محدوده تعیین کند اما امکان دارد ضرایب تعیین قیمت طرح ترافیک روزانه تغییر کند اما شورای شهر نمیتواند در کل طرح را لغو کند.
او ادامه داد:در سه ماهه اول امکان دارد اجرای طرح بار روانی داشته باشد و تقاضا را افزایش دهد اما دوباره کاهش خواهد یافت.
او درباره جریمه ورود به طرح ترافیک هم گفت: جریمه ورود به طرح 20 هزار تومان بوده که به 90 هزار تومان خواهد رسید تکلیف حمل و نقل عمومی در این میان حکایت مرغ و تخم مرغ را دارد اما صد در صد درآمدهای حاصل از طرح جدید ترافیک برای شهرداری صرف توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد. یعنی عدهای که از ماشین شخصی استفاده میکنند باید هزینه حمل و نقل عمومی را بدهند از همین الان بر اساس برنامهریزیها قرار است هزار اتوبوس جدید و 20 قطار جدید با درآمدهای حاصل از این طرح در سال آینده خریداری شود.
پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ گونه نظرخواهی در این باره از مردم صورت نگرفته و چرا نظرات مردم لحاظ نشده است ادامه داد: این طرح سه سال است که در معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال بررسی بوده است. اگر حداکثر تا 15 بهمن به تصویب شورا نرسد به سال آینده موکول میشود..
معاون شهردار در پاسخ به این سوال که تکلیف روزهایی که به خاطر آلودگی هوا ورود به طرح ترافیک ممنوع است چه میشود، گفت: ما طرح ترافیک را دیگر پیش فروش نخواهیم کرد و در چنین روزهایی هیچ کس نمیتواند وارد طرح شود و گرنه جریمه خواهد شد مثل کارت بلیت مترو میماند اگر فردی شارژ داشته باشد اما مترو کار نکند نمیتواند از آن استفاده کند.
او ادامه داد: پیشنهاد ما این است که خودروهای هیبریدی با ضریب صفر وارد طرح شوند چرا با این طرح مخالفیم که صاحبان خودروهای گرانقیمت عوارض بیشتری بدهند؟ آیا این آلودگی را حل نمیکند؟
معاون شهردار در پاسخ به این سوال که آیا طرح ترافیک جدید مردم را دوباره به خرید موتورهای کاربراتوری تشویق نمیکند تصریح کرد: شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است و ما طرحی را دنبال میکنیم که با کمک بلاعوض افراد بتوانند موتوربرقی بخرند همچنین به دنبال آن هستیم که دو هزار دستگاه موتور برقی در شهرداری خریداری کنیم. در طرح جدید روز رایگان نخواهیم داشت و بر اساس محاسبات ما ترافیک اوج صبح کاهش خواهد یافت. در این شرایط از نظر ما اگر طرح اجرا شود به میزان 10 هزار عدد تغییر تقاضا خواهیم داشت و ورود 15 هزار خودرو در پیک صبحگاهی کاهش مییابد.
او ادامه داد: در گذشته شهرداری تعیین میکرد چه کسانی حق دارد وارد طرح ترافیک شوند اما در این طرح شرایط خرید طرح ترافیک برای همه یکسان است، البته برای گروههای مختلف مانند جانبازان یا خبرنگاران ضریب ویژه تخفیف در نظر خواهیم گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه یا نباید به همه مجوز ورود به طرح را بدهیم یا آنکه مجوز ورود به طرح عادلانه تقسیم شود ادامه داد: در گذشته روال به این صورت بوده که سهمیهای برای رئیس صدا و سیما یا دانشگاه میفرستادیم و بعد این رئیس بود که تصمیم میگرفت چه میزان و به چه کسانی سهمیه بدهد آیا این ضابطهمندی است؟
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه این طرح نمیتواند کل معضل طرح
ترافیک را حل کند تصریح کرد: منابع آلودگی اصلی هوا در بحث ذرات معلق؛
کامیون، موتور، اتوبوس و سرویسها هستند البته عامل اصلی تولید گازهای سمی
کماکان خودروهای شخصی است. بر همین اساس بر اساس جلساتی که برگزار شده
موافقت وزارت صنعت و معدن را گرفتهایم تا تعرفه واردات تاکسی هیبریدی را
به حالت قبل برگردانیم و از این طریق میزان انتشار گازهای سمی را کاهش
دهیم.
منبع:ایلنا
انتهای پیام/