نکته فنی 9 دی ماه «خودروکار»؛
عملکرد SSF یا ضریب پایداری استاتیکی چگونه است؟
ضریب پایداری استاتیکی، نسبت عرض به ارتفاع خودرو است که هر چه بیشتر باشد، احتمال واژگونی آن کمتر است.
به گزارش خبرنگار
خودروکار،
رابطه عرض و ارتفاع خودرو را توسط ضریب پایداری استاتیکی SSF که مخفف
عبارت (static stability factor ) است، به هم نسبت میدهند. وقتی از جلو یا
عقب به یک خودرو نگاه میکنید این نسبت از تقسیم فاصله مرکز دو چرخ (منظور
فاصله دو چرخ جلو یا دو چرخ عقب و نه فاصله بین چرخ عقب و جلو است) بر دو
برابر فاصله مرکز ثقل خودرو از زمین (در شکل زیر با H نشان داده شده) بدست
میآید؛ هرچقدر این ضریب بزگتر باشد،احتمال واژگونی خودرو کمتر است.
در
شکل زیر سمت راست ضریب SSF خودروی شاسی بلند سفید رنگ ،یک و ضریب SSF
خودروی قرمز رنگ، یک و نیم است. پس خودروی قرمز با داشتن نسبت عرض به
ارتفاع بیشتر در برابر واژگونی مقاومتر است.
معمولا خودروهای شاسی بلند به علت ارتفاع زیاد و هاچبکهای شهری کوچک به علت عرض کم ضریب کمتری نسبت به سایر خودروها دارند.
به دست آوردن ضریب SSF یک خودرو:
فاصله
ی مراکز دو چرخ خودرو را می توان به راحتی به دست آورد ولی از آنجا که
معمولا خودروسازان ارتفاع زمین تا مرکزثقل خودرو را نمیدهند ، برای مقایسه
تقریبی دو خودرو ، میتوان از نصف ارتفاع خودرو به جای h واقعی استفاده
کرد تا ضریب تقریبی SSF ، به دست بیاید.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «
خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/