کد خبر: ۱۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 2 دی ماه «خودروکار»؛

وظیفه «بید لاک» در تایر‌ها چیست؟

رانندگی در شرایط نامتعارف نیازمند تجهیزات اضافه‌ای است که موجب می‌شود تا خودرو در این شرایط کارکرد مناسب داشته باشد. «بید لاک» قطعه‌ای است که تایر خودروهای آفرود به کار می‌رود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تایر خودرو به طور کلی از دو جزء تسکیل شده است: رینگ و حلقه تایر. خودرو به دور رینگ می‌افتد و فشار هوای درون تایر موجب می‌شود تا رینگ و تایربه عنوان یک عضو واحد در هنگام حرکت به گردش در بیایند.


اما هنگام رانندگی در آفرود شرایط کمی متفاوت است. رانندگان برای رانندگی در جاده‌های ناهموار فشار باد لاستیک را کم می‌کنند تا سطح تماس تایر با جاده را افزایش دهند و کارایی آن را افزایش دهند. اما این امر فشار باد درون تایر را کم می‌کند ومیزان چسبندگی دیواره تایر و رینگ کاهش یابد. با این اوصاف ممکن است در صورت پیچیدن یا شتاب گرفتن سریع، تایر از درون رینگ جدا شود و باعث بروز مشکلات جدی شود.


کاربرد بید لاک (Bead Lock) برای جلوگیری از چنین اتفاقی است. بید لاک قطعه‌ای است که بر روی رینگ‌هایی نصب می‌شوند که قابلیت اتصال بید لاک را دارند. پس از این که تایر بر روی رینگ قرار گرفت، بید لاک بر روی این دو نصب می‌شود و باعث قفل شدن رینگ به تایر می‌شود تا در صورت شتاب گیری سریع یا هنگام پیچیدن رینگ از داخل تایر خارج نشود. این قطعه همچنین بر روی تایرهای موتورسیکلت‌های آفرود به کار می‌رود.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار