به گزارش خبرنگار خودروکار، نمایشگاه 2017 لس آنجلس پر از کراس اوور ها و SUV ها در اندازه ها و قیمت های مختلف بود، اما دو سدان ویژه مزدا 6 سال 2018 و هوندا آکورد 2018 توجه خیلی ها را به خود جلب کرد. با وجود این که فروش عمومی سدان کم است، اما این مدل ها همچنان در آمریکای شمالی بسیار مورد توجه بازار هستند. در این مطلب نگاهی مقایسه ای داریم میان این مدل محبوب:
تا کنون و تا همین چندی پیش، سدان های متوسط لزوما نباید شیک می بودند و همین که این خودروها، خودروی خانوادگی محسوب می شدند و نه محصولی برای جلب توجه و زیبایی، استدلال کافی برای ظاهر معمولی آن ها بود. اما آن چیزی که امروز خودروسازان به آن توجه می کنند، مثل گذشته نیست و وضع فرق کرده و یک خودروی سدان، علاوه بر این که باید خودروی خانوادگی و کاربردی باشد، باید ظاهری شیک و زیبا هم داشته باشد.
نمای خارجی :
از لحاظ ظاهر، هوندا آکورد بسیار بحث برانگیز است. سقف شیب دار و ارتفاع کوتاه تر آن نسبت به مدل های قبلی، گمراه کننده است و تصویری لوکس از این خودرو ارائه می دهد. این خودرو با نمای جلویی شبیه به سیویک، چراغ های LED جدید و هماهنگی پشت و جلوی خودرو ظاهری مدرن تر به خود گرفته است. در طراحی جدید تر، ستون های آکورد ضخامت بیشتری دارند و از هر زاویه ای، این خودرو طراحی زیبایی دارد.
مزدا 6 از نظر طراحی، ظاهری بسیار آشنا دارد که این هم نکته ای مثبت است و هم نکته ای بد. از آنجایی که این خودرو نتیجه به روز رسانی اندکی است، انتظار تغییرات زیادی را به همراه نداشته است؛ اما خریداران گاهی زمان زیادی را صرف پیدا کردن تمایزات مدل های جدید تر با مدل های قدیمی تر می کنند. این تغییرات لزوما اشتباه نیست، چون مزدا 6 به خودی خود از نظر ظاهرخوردویی زیبا بود. جلو پنجره مشبک، چراغ های عقب و جلو نوآورانه و در عین حال شیک هستند و به زیبایی مزدا6 افزوده اند و آن را خیره کننده کرده اند. از طرفی؛ رینگهای 17 و 19 اینچی جدید در طراحی جدید این خودرو، نیز جلوه زیباتری به این سدان بخشیدهاند.
نمای داخلی:
در مورد طراحی داخل کابین هم تا کنون انتظار چندانی از خودروهای سدان نداشتیم و از خودروسازان نیز در این سگمنت انتظار چندانی نمی رفت، اما در این مورد هم وضعیت تفاوت پیدا کرده است.
درباره طراحی داخلی، مقایسه بسیار دشوار است. مزدا تلاش کرده با طراحی زیبای داخلی و استفاده از مواد غنی تر و با کیفیت تر، به خودرو زیبایی خاصی ببخشد. همه چیز تقریبا در کابین مزدا 6 مدل 2018، جدید است. طراحی داشبور متفاوت است و فضای بیشتری در اختیار می گذارد و و حتی فرمان هم تغییر کرده است. این خودرو به دوربین 360 درجه، صفحه نمایشگر سرگرمی و اطلاعات 8 اینچی و نمایشگر هدآپ، کروز کنترل و یخ زدای برف پاک کن جلو مجهز است. صندلی ها همچنین سازگار بیشتری با بدن سرنشین دارند و مجهز به سیستم تهویه هستند. در نسخه سفارشی و فول مزدا 6، تریم چوبی، چرم ناپا و جیر برای در ها و صندلی ها و داشبورد ارائه خواهد شد.
داخل کابین هوندا آکورد توسعه خیلی بیشتری یافته است و حتی بسیاری از کارشناسان آن را با آئودی مقایسه می کنند. طراحی فوق العاده و اجرا با مواد کیفیت عالی انجام شده است و تفاوت آن با مزدا در صندلی عقب بزرگ آن است که مزدا از آن برخوردار نیست. طراحی کنسول و داشبورد به روز رسانی شده و صندلی راننده مجهز به سیستم تنظیم برقی 12 جهته است و صندلی ها هم به سیستم تهویه و گرم کننده و سرد کننده تجهیز شده اند. سیستم نمایش اطلاعات و سرگرمی آکورد یک صفحه 8 اینچی لمسی است و اپل کارپلی و اندروید اتو را پشتیبانی می کند. هوندا آکورد هم به هدآپ راننده، کروز کنترل، سیستم تشخیص هوشیاری راننده، هشدار انحراف از مسیر و خروج از خطوط جاده، سنسور های برخورد با مانع عقب و جلو، ترمز اضطراری و تشخیص نقاط کور مجهز است.
مشخصات فنی :
سگمنت خودروی سدان خانوادگی کسل کننده در معرض نابودی است. در حال حاضر همه خودروها به موتور های قدرتمندی مجهز می شوند که برای آن ها جنبه تمایز دارد. مثلا مزدا 6 را اگر از نظر مشخصات فنی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این خودرو به موتور 2.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر CX-9 مجهز شده که 250 اسب بخار و 410 نیوتون.متر گشتاور تولید می کند. این در حالی است که این تغییر بزرگی در مزدا 6 است چرا که موتور 2.5 لیتری مزدا در حالت عادی قدرتی معادل 184 اسب بخار تولید میکند و حال با اضافه شدن توربو، نه تنها موجب افزایش قدرت می شود، بلکه مصرف سوخت آن را کاهش داده و عملکرد نرم تری هم برای آن به ارمغان می آورد. گیربکس 6 سرعته دستی در مزدا 6 قابل استفاده است، اما این گیربکس تنها با پیشرانه 184 اسب بخاری عرضه میشود و مدلهای توربو فقط با گیربکس 6 سرعت اتوماتیک در دسترس است.
هوندا آکورد مجهز به موتور توربو چهار سیلندری است که 252 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 370 نیوتون.متر دارد و جایگزین موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری قدیمی و پر مصرف آن شده است. هوندا سیستم گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با هر دو مدل 1.5 و 2 لیتری توربوشارژ خود ارائه می دهد که دو گیربکس به صورت آپشن، یکی CVT برای 1.5 لیتری و یکی دیگر یک گیربکس 10 سرعت اتوماتیک برای پیشرانه 2 لیتری در دسترس است.
در حالی که مزدا به موتوری کم مصرف مجهز شده، اما هوندا به زودی نسخه هایبرید پلاگین خود را ارائه خواهد داد و مزدا چنین تصمیمی ندارد. هوندا آکورد سرعت صفر تا صد را در 5.7 ثانیه در مدل 2 لیتری و اتوماتیک خود طی می کند و در نسخه 2 لیتری و گیربکس دستی این زمان 6.2 ثانیه خواهد بود همچنین در نسخه 1.5 لیتری و CVT، این زمان 7.6 ثانیه است. انتظار می رود مزدا 6 هم مثل مدل قبلی خود صفر تا صد را در 7.9 ثانیه طی کند، اما با این حال کنجکاو هستیم که بدانیم گشتاور اضافی که موتور 2.5 لیتری آن تولید می کند، برای غلبه بر هوندا آکورد کافی است یا خیر.
ترجمه : گلنوش محب علی
منبع : MSN
انتهای پیام/