به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت موتورسیکلتسازی جهان در کنار صنعت خودروسازی مسیر رو به رشدی را طی می کند و روز به روز بر تکنولوژیها و امکانات این وسایل نقلیه افزوده می شود.
اما در تاریخ موتورسیکلتسازی همانند خودروسازی تکنولوژیهای زیادی به چشم می خورد که تنها در حد نسخههای اولیه تولید ماند و بنا به دلایلی همچون نداشتن کارایی زیاد و عدم استقبال از سوی مردم و موتورسیکلت سازان هیچ وقت به کارخانههای شرکت ها راه نیافت و اگر هم مورد استفاده قرار گرفت برای مدت بسیار اندک بود.
در این گزارش قصد معرفی این تکنولوژیهای فراموش شده را داریم؛
چنگال جلو تک اتصاله
این سبک خاص از طراحی، چرخ های جلو و حتی عقب را به صورت اتصال یک طرفه به موتور سیکلت متصل میکرد. از مدلهایی که از این تکنولوژی استفاده کردند میتوان به Honda NAS (Xasis)، FN-1 و Suzuki Crosscage اشاره کرد.
توربو
تکنولوژی توربو که امروزه شاهد رونق روز افزون آن هستیم در واقع نخستین بار در سال 1980 میلادی به عنوان یک تکنولوژی جدید معرفی شد. در آن سالها رقابت شدیدی بین شرکت های مطرح برای تولید موتورسیکلتهای دارای پیشرانه توربو شکل گرفت و مدلهایی همچون Honda CX500 Turbo، Suzuki XN85 Turbo، Kawasaki GPz750 Turbo و Yamaha XJ650 Turbo با این تکنولوژی راهی بازار شدند. اما پس از مدتی شرکتهای مطرح از این تکلنولوژی فاصله گرفتند و صنعت موتورسیکلتسازی جهان حتی شاهد فراموشی آن بود تا اینکه مجددا این روزها برخی شرکت ها رو به تولید محصولات توربو آوردند.
دیسک ترمز متصل به رینگ
اولین بار Erik Buell خالق و موسس شرکت buell موتورز بود که شیوهی نصب جدیدی از دیسکها را ارائه کرد. در این شیوه دیسکها در مرکز رینگ قرار نمیگرفت و برعکس در حاشیه رینگ و به صورت متصل به رینگ مورد استفاده قرار میگرفت. این شیوه خاص سطح تماس را افرایش می داد و در کارایی عملکرد سیسیتم ترمز موثر بود.
سیستم دو چرخ همزمان محرک (2*2)
این سیستم، که در خودروها به تک دیفرانسل مشهور است، برای اولین بار توسط شرکت سوزوکی در سال 1990 میلادی معرفی شد. سیستمی که در آن هم چرخ جلو و هم چرخ عقب در به حرکت درآوردن موتورسیکلت و انتقال قدرت به چرخ ها دخیل بودند. پس از آن شرکت یاماها نیز به صورت محدود اقدام به تولید مدل WR450F 2-Trac کرد که از این تکنولوژی بهره می برد. اما این سیستم به مرور زمان کمرنگ شد و فقط برخی شرکت های تیونیگ از آن استفاده می کنند. گرچه این احتمال داده میشود که با رونق موتورسیکلتهای برقی، این تکلنولوژی به کارخانههای تولید موتورسیکلت برگردد.
دوربین به جای آینه بغلیکی از تکنولوژیهای عجیبی بود که توسط شرکت بریتانیایی Norton Nemesis معرفی شد. شرکتی که تخصص آن تولید سوپربایک یا همان خودروهای سوپر اسپرت است. از آنجایی که استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از موتورسیکلتها ممکن نبود، استقبالی از این خلاقیت شرکت Norton Nemesis نشد و تنها نام این تکنولوژی به اسم این موتورسیکلت ساز بریتانیایی در تاریخ ثبت شد.
مترجم خودروکار: فاضل سوری
منبع: motorcular.com
انتهای پیام/