وی در ادامه افزود: در سال های گذشته با توجه به کشش پایین تقاضا در بازار، این شرکت ها در فروش محصول اقدام به اعطای تخفیف و جایزه می کرده اند اما در سال 95 و 96 این تخفیفات فروش حذف شده اند.
این مقام مسوول میزان نیاز سالانه کشور به تایر را 350 هزار تن اعلام کرد و گفت :250 هزار تن از کل نیاز تایر از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می شود که در سال 96 و با افتتاح یک کارخانه جدید میزان تولید داخل به حدود 300 هزار تن خواهد رسید.
وی درباره درخواست افزایش قیمت تایر توسط تولیدکنندگان بیان کرد: این درخواست هنوز مورد تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده قرار نگرفته است و علت طولانی شدن آن به سبب بروز مواردی همچون عدم تقبل برخی هزینه ها، زمان بر بودن اثبات برخی از اسناد و فراهم نبودن شرایط تقاضا در انتهای سال 95 و ابتدای 96 است که این امر موجب افزایش حجم واردات تایر در آن زمان بوده که سبب اشباع بازار شد، بنابراین در پی آن، بازار کشش لازم را برای افزایش نرخ از دست داد.
سخنگوی انجمن صنفی تایر سازان گفت : علیرغم افزایش قیمت مواد اولیه در سال گذشته و افزایش نرخ توسط عمده تولیدکنندگان در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان چینی با تولید در حجم انبوه و کاهش قیمت تمام شده بازهم به فعالیت خود ادامه داده اند، به طوریکه اکنون بیش از یک سوم تایرهای موجود در دنیا توسط چین تولید میشود.
وی در خصوص دامپینگ تایر توسط چین افزود: اکنون بسیاری از کشورهای تولیدکننده تایر از جمله آمریکا، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و ترکیه بر علیه واردات تایرهای چینی دو نوع تعرفه وضع کرده اند تا از تولیدکننده تایر داخلی خود حمایت کنند، در حالیکه واردات تایر در ایران، مشمول 33 درصد عوارض است.
سخنگوی انجمن تایر بر لزوم افزایش تعرفه تاکید کرد اظهار کرد: حداقل
باید بر واردات تایرهای چینی عوارض ویژه وضع شود، در حالیکه در بازار تایر
کشور همه تایرهای خارجی حتی تایرهای چینی، قیمتی بیش از قیمت تایرهای
داخلی دارند.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/