به گزارش خبرنگار خودروکار، رنو تلیسمان و کیا اپتیما JF دو خودرو هم رده هستند که در بازار ایران به سرعت محبوب شدند. از سال 2015 که این خودرو وارد ایران شد طرفداران بسیاری پیدا کرد، اما ورود رنو تلیسمان عرصه را بر کیا تنگ کرد و موجب شد تا بازار این کُرهای خوش نام به صورت جدی به خطر بیافتد.
طراحی بدنه
در طراحی رنو تلیسمان به سختی میتوان ایرادی پیدا کرد. اولین چیزی که در طراحی این خودرو به چشم میخورد جلوپنجره عریض، لوگوی بزرگ شرکت رنو و طراحی "C" مانند چراغهای روشنایی در روز این خودرو است. چراغهای این خودرو با بیشترین فاصله از هم قرار داده شدهاند تا خودرو عریضتر و با ابهتتر به نظر برسد. یکی از نکات مثبت دیگر طراحی این خودرو هماهنگی سایز چرخها با ابعاد بدنه است که چرخها فضای گلگیر را به خوبی پر میکند. در کل لارنس فان دن آکر، طراح هلندی مهشور، تمامی تلاش خود را برای لوکستر نشان دادن این خودرو انجام داده است.
طراحی نسل قبلی کیا اپتیما خوب بود اما نسل جدید بهبود یافته و زیباتر از قبل شده است. خطوط هماهنگ بده این خودرو و همچنین چراغهای کشیده حس عظمت و تقریبا لوکس بودن القا میکند. اپتیما جلوپنجره خودش را از سایر اعضای خانواده به ارث برده و در عین حال ابعاد نسبتا بزرگ بدنه حس ابهت و لوکس بودن را به بیننده منتقل میکند.
فضای داخلی
هنگامی که وارد اتاق رنو تلیسمان میشوید، صدای بم بسته شدن در احساس بسیار خوبی منتقل میکند. اولین چیزی که در این اتاق این خودرو به چشم میخورد صفحه نمایش بسیار بزرگ این خودرو است. کابین تلیسمان از مواد درجه یک ساخته شده است که حتی به صورت بصری میتوان آن را حس کرد. فضای زیاد کابین این پرچمدار فرانسوی از نقاط قوتش است.
کیا اپتیما نیز مانند همتای خودش دارای فضای بسیار زیادی (مخصوصا برای سرنشینان عقب) است و نشستن بر روی صندلیهای آن حس خوبی را منتقل میکنند. به طور کلی طراحی داخلی این خودرو خوب است و تمامی گزینهها در دسترس هستند اما دو نکته که میتواند خریدار را کمی دلسرد کند، یکی اندازه کوچک صفحه نمایش و دیگری هم بوق این خودرو است که به صورت دایرهای از جنس پلاستیک بر روی فرمان این خودرو است و زیاد خوشایند نیست.
پیشرانه
از نظر حجم پیشرانه این دو رقیب با یکدیگر اختلاف فاحشی دارند. تلیسمان فرانسوی دارای پیشرانهای با حجم 1.6 لیتر و اپتیما دارای یک پیشرانه 2.4 لیتری است اما رنو توانسته است با نصب یک توربوشارژ این اختلاف را جبران کند.
هر دوی این خودروها دارای 4 سیلندر با آرایش خطی و 16 سوپاپ هستند. نیروی تولید شده توسط پیشرانه تلیسمان توسط یک جعبه دنده هفت سرعته تیپ ترونیک و در کیا اپتیما توسط به وسیله یک جهبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک به چرخهای جلو (FWD) منتقل میشود.
فرانسوی شیک پوش میتواند در 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که از این نظر بر رقیب کرهای که در 8 ثانیه صفر تا 100 را پر میکند برتری دارد.
مصرف سوخت و استانداردها
تلیسمان به دلیل حجم پایینتر طبیعتا مصرف سوخت کمتری نسبت به کیا اپتیما دارد. این خودرو در هر 100 کیلومتر 6.2 لیتر به صورت ترکیبی مصرف میکند و این رقم برای همتای کرهای 7.8 لیتر است.
هر دوی این خودروها دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند.
امکانات
رنو تلیسمان نه تنها از نظر ظاهری، بلکه از نظر امکانات هم با دست پر به بازار آمد. سنسور پارک جلو، سیستم هشدار نقطه کور، کارت هندزفری، صفحه نمایش روی شیشه جلو (HUD) ، سانروف برقی پانوراما، آیینه های جانبی جمع شونده اتوماتیک، نور پردازی محیط داخل، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو به همراه ماساژور، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو، مانیتور ۸.۷ اینچی از جمله امکانات قابل توجه این خودرو است.
کیا ایپتیما JF نیز مانند همیشه با لیست بلند بالایی از امکانات وارد بازار ایران شد که از جمله آن میتوان به نظم برقی صندلی های جلو، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم یکپارچه حافظه دار تنظیم صندلی راننده، سردکن و گرمکن، سنسور پارک جلو عقب، دوربین عقب، دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم ECO، رادارنقطه کور، دوربین360 درجه و AUTOHOLD اشاره کرد.
قیمت
رنو تلیسمان در حال حاضر در بازار ایران حدود 200 تا 210 میلیون تومان قیمت دارد. کیا اپتیما نیر نیز قیمتی معادل 220 تا 235 میلیون تومان است.
اگر طراحی نیمه لوکس اروپایی را میپسندید، مصرف سوخت برایتان اهمیت دارد و میخواهید لذت رانندگی با یک خودرو توربوشارژ را تجربه کنید، رنو تلیسمان دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید.
اما اگر علاوه بر سواری آرام و در عین حال قدرت، آپشن برای شما اهمیت زیادی دارد کیا اپتیما میتواند به خوبی نیازهای شما را بر طرف کند.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/