او ادامه داد: در همین راستا گزارشی در کمیته از میزان آلایندههای موجود در هوا و وضعیت آن در چند سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت.
صدراعظمنوری با اشاره به گزارشات ارائه شده در جلسات افزود: همچنین سهم منابع آلاینده متحرک در آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت به خصوص موتورسیکلتها که یکی از منابع اصلی آلاینده هوا هستند. در حقیقت هر موتورسیکلت نزدیک به 15 گرم در هر کیلومتر آلودگی ایجاد میکند. این آلودگی با هشت خودروی سمند برابری میکند و این عدد قابل توجه است، به خصوص موتورسیکلتهای کاربراتوری آلودگی فراوانی تولید میکنند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با تاکید بر اینکه خودروهای سنگین و دیزلی نقش عمدهای در آلودگی هوا بازی میکنند، افزود: میزان آلودگی خودروهای سنگین بسیار زیاد است و به شدت سلامت شهروندان را به خطر میاندازد. همچنین درصد قابل توجهی از اتوبوسها فرسوده هستند و منبع مهم آلودگی محسوب میشود.
وی ادامه دارد: در همین راستا کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست قصد دارد با کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برنامه سال 96 شهرداری را در این زمینه مورد بررسی قرار دهد و قسمتهایی که به موضوع آلودگی هوا برمیگردد و اقداماتی که در حوزه حمل و نقل باید صورت گیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین اقداماتی که باید تا پایان برنامه انجام دهیم بررسی خواهد شد.
او ادامه داد: باید بتوانیم در تعامل با سایر دستگاه ها به یک برنامه واحد برسیم تا میزان منابع آلاینده به حداقل برسد. خودروهای فرسوده باید از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند. این شامل اتوبوسهای فرسوده نیز میشود که باید یا از سیستم حمل و نقل عمومی خارج شوند یا حداقل به فیلتر دوده مجهز شوند. تا زمانی که شهرداری در اعتبارات، بودجهای برای این امر لحاظ کند باید حداقل روی بخش توجهی از اتوبوسها این فیلتر نصب شود.
صدراعظم نوری راهکار نهایی را توسعه سیستم حمل و نقل ریلی دانست و گفت: برای برون رفت از این چالش راهحل حمل و نقل ریلی است و با کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به طبع آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و این یکی از اولویتهای کمیسیونهای محیط زیست و حمل و نقل است که تاثیر مستقیم روی آلودگی هوا دارد.
او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از
تردد خودروهای سنگین انجام خواهد شد، گفت: در این زمینه باید با پلیس
راهنمایی و رانندگی بحثهایی صورت گیرد تا در راستای ملزم کردن خودروهای
سنگین برای معاینه فنی و استفاده از فیلتر سازوکارهایی صورت گیرد یا آنکه
راهکاری برای منع ورود خودروهای سنگین آلوده کننده به داخل شهر پیشبینی
شود.
منبع:ایلنا
انتهای پیام/