
به گزارش خبرنگار خودروکار، دو هفته پیش بود که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بازدید خط تولید «بن رو» رفت.
همان سایت تولیدی که رنویی ها از مدت ها پیش به دنبال خرید آن بودند. هدف نعمت زاده از این بازدید آگاهی از فعالیت این خط تولید از نزدیک بود.
نیمه دی ماه سال گذشته بود که انتشار اخبار متنوع درباره نحوه مشارکت رنو با خودروسازان ایرانی آغاز شد. خرید پارسخودرو بالقوهترین گزینه رنو بود که اجازه بالفعل شدن پیدا نکرد.
پس از گزینه پارس خودرو، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت در اختیار قرار دادن یکی از سایتهای تولید خودرو سایپا را به رنو مطرح کرد که پس از این صحبت «بن رو» بهعنوان اصلیترین گزینه فروش مطرح شد. پس از این حاشیه در نهایت مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که قرارداد رنو با این شرکت تا نیمه اسفند به امضا خواهد رسید.
گرچه یک هفته بعد از بازدید وزیر صنعت از این سایت، مسوولین چانگان اعلام کردند که در حال مذاکره با سایپا برای اجاره یک خط از این سایت هستند تا بتوانند به راجتی محصولات خود را در آن مونتاژ کنند. اما امروز با امضای دومین قرارداد خودرویی ایران در غرفه نمایشگاه خودروی پاریس که جای تعجب داشت، گفته می شود که سایت «بن رو» به عنوان آورده ایدرو در این جوینت ونچر مشترک تلقی شده است.
اینکه چگونه ایدور توانسته بدون سر و صدا، مالیکت سایت «بن رو» را به عنوان سود سهام خود در سایپا به دست گیرد نیز جای تعجب دارد.
سایت «بن رو» در دهه 80 توسط بخشخصوصی برای تولید خودروهای فیات در ساوه تاسیس شد؛ پروژهای که در همان ابتدای راه با شکست مواجه شد، تا اینکه گروه خودروسازی سایپا، این شرکت را خریداری کرد.
بنرو یکی از بهترین خطوط پیش رنگ را در ایران دارد البته بهتر از بنرو تکنولوژی پیش رنگ ایران خودرو است اما میتوان گفت که در گروه خودروسازی سایپا، بنرو بهترین خط پیشرنگ را دارد.
در مقیاس بخشخصوصی، بنرو دستگاههای تست پایان خط خوبی هم دارد. البته رنو با خریدن بن رو، آن ارزش افزودهای را که میتوانست با خرید پارس خودرو برسد به دست نیاورد زیرا پارسخودرو بیش از 2.5 برابر بنرو ظرفیت تولید دارد، همچنین موقعیت مکانی بهتری هم نسبت به بنرو دارد.
شاید اگر رنو میتوانست در ایران کارخانه تاسیس کند، ظرف 24 ماه کارخانه بهتری تاسیس میکرد اما در کل بنرو جزو یکی از خطوط تولید خوب ایران به شمار می رود.
انتهای پیام/