کد خبر : ۵۸۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
در شرایطی که آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم هنوز رونمایی و اعلام نشده، یک نماینده مجلس شورای اسلامی تلویحا می‌گوید معاون اول رئیس‌جمهور میلی به ابلاغ آن ندارد.
به گزارش خودروکار - حدود شش ماه از تصویب واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، با‌‌این‌حال آیین‌نامه آن هنوز اعلام و ابلاغ نشده و از همین رو، شائبه‌هایی مبنی بر پشیمانی دولت از این ماجرا به گوش می‌رسد. خردادماه امسال بود که دولت در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت، لایحه واردات خودروهای کارکرده را تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

  این لایحه در قالب الحاقیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، به رای گذاشته شد و به تصویب رسید. مجلس به دولت یک ماه وقت داد تا آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تدوین و اعلام کند. حالا با گذشت حدود شش ماه از مصوبه مجلس، نه‌تنها خبری از آیین‌نامه نیست، بلکه زمزمه‌هایی مبنی بر پشیمانی دولت نیز به گوش می‌رسد.

پیش‌تر یکی از فعالان عرصه واردات به «دنیای اقتصاد» گفته بود دولت از واردات خودروهای کارکرده پشیمان شده و به همین دلیل آیین‌نامه آن را ابلاغ نمی‌کند. به گفته وی، ناپختگی طرح از یک سو و کمبود منابع ارزی از سوی دیگر، دلایل اصلی رویگردانی دولت از واردات کارکرده‌هاست. در ادامه، اظهارنظرهای دیگر چه از سوی دولتی‌ها و چه مجلسی‌ها، شائبه بایگانی شدن واردات خودروهای کارکرده را تقویت کرد.

 به عنوان مثال، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه هفته گذشته اعلام کرد تخصیص ارز به واردات خودرو، به‌صرفه نیست. هرچند داوود منظور به خودروهای کارکرده اشاره نکرده، با‌این‌حال وقتی وی اختصاص ارز به واردات خودرو را به‌صرفه نمی‌داند، طبعا کارکرده‌ها را نیز شامل می‌شود. حتی ممکن است منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه این باشد که ارز کم است و اگر قرار به تخصیص است، کارکرده‌ها سهمی نخواهند داشت. اظهارات برخی نمایندگان مجلس نیز حکایت از تردید دولت بابت واردات خودروهای کارکرده دارد.

به عنوان مثال، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: دولت عزمی برای واردات خودروهای کارکرده ندارد. وی با بیان اینکه اگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ و واردات انجام شود، قیمت در بازار به‌شدت پایین می‌آید و شاهد رضایت اجتماعی خواهیم بود، تاکید می‌کند: دولت بی‌دلیل دست و پای خود در را در مورد واردات کارکرده‌‌ها بسته و باید هر‌چه سریع‌تر آیین‌نامه آن را ابلاغ کند. در کنار این اظهارات اما حالا یک نماینده دیگر مجلس می‌گوید آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به تصویب رسیده اما ابلاغ نمی‌شود. جلال رشیدی کوچی با طرح این پرسش که چه کسی باید آیین‌نامه‌های مصوب دولت را ابلاغ کند، می‌گوید: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم تدوین و تصویب شده، اما آقای مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور آن را ابلاغ نمی‌کند.

 
به گفته وی، باید بررسی کرد که چرا مخبر تمایلی به ابلاغ آیین‌نامه موردنظر ندارد. عدم‌ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، در صورت ورود این خودروها، با افت قیمت در بازار مواجه خواهیم بود و رقابتی نسبی با محصولات تولید داخل شکل می‌گیرد. 

واردات کارکرده‌ها البته چالش‌های خاص خود را به همراه دارد، از جمله اینکه مشخص نیست دولت برای مساله خدمات پس از فروش آنها چه تدابیری را در آیین‌نامه اندیشیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران