کد خبر : ۵۶۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز گفت: اگر از ظرفیت‌های موجود CNG‌ کشور استفاده کنیم، بدون هیچ هزینه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های جدید، می‌توانیم ناترازی فعلی بنزین را از طریق CNG رفع کنیم.
به گزارش خودروکار - محمود قاسمی، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: محور توسعه کشور گاز طبیعی تعریف شده که به‌خاطر ذخایر عظیم گاز در کشور و زیرساخت‌های تکمیل شده در این بخش است.

وی افزود: بر همین مبنا، از سال 1385 صنعت CNG‌در ایران شکل گرفت و در طی دو دهه اخیر، این صنعت رشد بالنده‌ای را در کشور تجربه کرده است.


قاسمی با بیان اینکه "نقش موثر CNG در جایگزینی با مصرف بنزین بر کسی پوشیده نیست"، گفت: امروزه بالغ بر 23 تا 24 میلیون مترمکعب در روز CNG با مصرف بنزین جایگزین می شود و اگر سوخت CNG‌ و صنعت توسعه یافته آن را نداشتیم، امروز این میزان بنزین باید از مسیر واردات تأمین می شد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از سیاست‌ها در راستای حمایت از این صنعت نبود و شاهد هستیم که صنعت CNG در برهه‌های مختلف، مورد حمایت قرار نگرفته است.

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز تصریح کرد: قیمت بنزین متناسب با شرایط تورمی کشور افزایش نیافته و فاصله قیمت بنزین و CNG نیز به‌گونه‌ای نبوده که مصرف کننده به سمت مصرف CNG ترغیب شود.

وی افزود: عدم رشد متوازن CNG در کشور به ورشکستگی این صنعت در مقاطعی منجر شد و سالهای 91 و 92، شاهد اوج بحران صنعت CNG در کشور بودیم.

قاسمی با بیان اینکه "توسعه صنعت CNG‌ در کشور یک اقدام درست و ضروری بود که به طور مستمر و آنطور که باید مورد حمایت قرار نگرفت"، گفت: در سال 98 بحرانی را در بحث بنزین داشتیم که چاره‌ای جز افزایش نرخ در آن برهه زمانی وجود نداشت، مجددا علی رغم تمامی عدم حمایت‌ها و آسیب‌هایی که به صنعت CNG تحمیل شده بود، باز هم این صنعت CNG بود که بعد از بحران بنزینی سال 98، به کمک کشور آمد.

وی ادامه داد: این صنعت به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب، خیلی سریع خودش را احیا کرد و توانست کمک دولت در تأمین سوخت خودروها باشد.

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز خاطرنشان کرد:  از سال 1398 تا سال 1402 نیز دوباره همان شرایط تکرار شده و با توجه به عدم افزایش نرخ بنزین متناسب با تورم، شاهد رشد مصرف بیش از انتظار در بخش بنزین بوده ایم و قیمت‌ها به‌گونه‌ای نیست که مصرف کننده را ترغیب به استفاده از سوخت CNG کند.

وی افزود: اگر سیاست‌گذار به اعمال فاصله قیمتی جذب کننده بین CNG و بنزین اقدام نکند و به دنبال جایگزینی بیشتر مصرف بنزین با CNG نباشد، ناترازی بنزین روز به روز افزایش می‌یابد.

قاسمی با اشاره به خالی بودن قریب به نیمی از ظرفیت عرضه CNG در کشور با زیرساخت‌های موجود، گفت: ناترازی فعلی در بخش بنزین، با ظرفیت‌های موجود در بخش CNG قابل رفع است؛ به عبارتی اگر از ظرفیت‌های موجود CNG‌ کشور استفاده کنیم، بدون هیچ هزینه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های جدید، می‌توانیم ناترازی فعلی بنزین را از طریق CNG رفع کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای پیشنهاد داده‌ایم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، مبنی بر اینکه طی 5 تا 7 سال آینده، میزان جایگزینی مصرف بنزین با CNG را از 23 میلیون لیتر فعلی به 70 میلیون لیتر برسانیم.

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز با اشاره به قیمت پایین عرضه گازوئیل در کشور گفت: در بخش گازوئیل نیز با یک ناترازی و رشد تقاضای روزافزون مواجه‌ایم که ظرفیت‌های خوبی برای جایگزینی مصرف گازوئیل با CNG‌وجود دارد.

وی افزود: برای کشور در بخش درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها، بسیار مقبول خواهد بود که بتواند مصارف بنزین و گازوئیل را با توسعه صنعت CNG جایگزین کند و به بنزین و گازوئیل صرفه‌جویی شده با توسعه مصارف CNG را به صادرات تخصیص دهد.

قاسمی با بیان اینکه "این ظرفیت را داریم که بخشی از مصارف گازوئیل کشور در بخش حمل و نقل را با CNG جایگزین کنیم"، گفت: این طرح را به وزارت نفت ارائه داده‌ایم و حتی نمونه آزمایشی و پایلوت آن را ساخته و با پیمایش 7000 کیلومتر در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی و اثبات کارکرد بهینه موتور خودرو، 50 درصد در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: برای تحقق مصرف CNG بجای بنزین و گازوئیل، حتما باید منافع مالک خودرو بر اساس عرف جهانی، حداقل معادل 10 سنت جذابیت برای هر لیتر جایگزینی سوخت مایع رعایت شود؛ در غیر اینصورت سرمایه گذاری در تبدیل ابتر می‌ماند.

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز تصریح کرد: این عمل میتواند با حفظ سهمیه سوخت مایع برای مالک تا زمان ایجاد محدودیت برای سوخت مایع یا تعدیل قیمت سوخت مایع ادامه یابد یا CNG را مجانی یا ارزانتر کنیم

قاسمی با تأکید بر ضرورت رفع موانع استانداردی و قانونی گفت: از جمله اقدامات قابل انجام می‌توان به حذف هیدروتست از بازرسی ادواری، عدم اجرای تخصیص LPG به حمل ونقل در قانون بودجه و توسعه اتوبوس های گازسوز شهری بجای دیزلی و برقی اشاره کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران