کد خبر : ۵۶۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
محموله هایی که گویا صاحب ندارد
جنجال بنزین بی کیفیت ایرانی و برگردانده شدن آن توسط طالبان، ابعاد جدیدی پیدا کرده است بطوری که یکی از مقامات مسئول در این خصوص، صراحتا از پیچیده بودن این پدیده می گوید.
به گزارش خودروکار -  احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می گوید همه چیز مافیایی شده است:«موضوع عدم تائید فرآورده‌های صادراتی به افغانستان مافیایی است و به هیچ‌وجه، ملاک استاندارد و یا غیراستاندارد بودن محصولات ایران مطرح نیست».

او گفته است:« سال گذشته حدود ۱۱ میلیون لیتر صادرات فرآورده داشتیم، ولی آمار تفکیک شده که چه میزان از این رقم مربوط به بخش خصوصی، چه میزان مربوط به بخش دولتی و یا خصولتی بوده است، نداریم».

این اظهارات معروف خانی به خوبی نشان می دهد مشخص نیست چه اتفاقی در تولید و صادرات فرآورده های نفتی رخ داده و می دهد؛ نشانی از آمار تفکیک شده نیست ولی بدتر از این وضعیت، سکوت کامل وزارت نفت در این باره است. این وزارتخانه همه چیز را به نهادهای دیگر مانند وزارت صمت حواله می دهد در شرایطی که طبق قانون، صادرات بنزین در انحصار وزارت نفت است.

معروف خانی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی چیزی به عنوان بنزین و گازوئیل صادر نمی‌کند، گفت: صادرات بنزین و گازوئیل منحصرا در دست شرکت پالایش و پخش است، که البته اکنون رقم آن صفر است. محصولاتی هم که توسط بخش خصوصی تولید می‌شود مشابه بنزین و یا گازوئیل است و بنزین و گازوئیل و فرآورده نهایی نیست.

وی با بیان اینکه محصولاتی که با عنوان بنزین و به دلیل بی‌کیفیت بودن برگشت می‌خورد به هیچ‌وجه داخل کشور به مصرف نمی‌رسد، اظهار داشت: این محصولات برگشتی به بازار حاشیه کشور‌های خلیج‌فارس فرستاده می‌شود و ترکیبات دیگری به آن اضافه شده تا یک محصول خوب دربیاید و در واقع به عنوان محصول نهایی نیستند به عنوان ماده اولیه به این کشور‌ها می‌رود و فرایند‌هایی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

با این وحود، باید گفت هنوز مشخص نیست چه اتفاقی در حوزه تولید و صادرات بنزین یا مشتقات شبیه به آن رخ داده است؛ بخش خصوصی می گوید بنزین نیست اما در جدول گمرک، از آن به عنوان بنزین یاد می شود.

گرچه معروف خانی گفته بنزین بازگشت خورده در داخل مصرف نمی شود، اما سکوت وزارت نفت درباره این محموله ها نگرانی های بسیاری را به همراه داشته است.

میز نفت
برچسب ها: بنزین
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران