کد خبر : ۴۲۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خودروکار گزارش می دهد
احتمال توافق و انجام برجامی دوباره با بازگشت آمریکا به برجام قوت گرفته و این موضوع بدون شک بر همه صنایع از جمله صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود از این رو پیشنهاد می شود تا با هدف حفظ زمان خودروسازان نسبت به انجام مذاکرات اقدام کرده و امضای هرگونه قرارداد را به زمان پس از توافق موکول کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تنها چند روز به تایید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی مجلس این کشور باقی مانده و در این شرایط ایران امیدوار به بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهدات پیش بینی شده است.

 در این شرایط صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امیدوار است با رفع تحریم های اعمال شده بر این صنعت، شاهد گشایش امور و انعقاد قراردادهای جدید باشد اما نکته ای که لازم است در شرایط کنونی مدنظر قرار گیرد، زمان است. حال که زمزمه های بازگشت آمریکا به برجام از سوی بایدن مطرح شده لازم است خودروسازان با فراهم کردن شرایط اقدام به مذاکرات نهایی کنند و نهایی کردن قرارداد را به زمان پس از برجام و یا هر توافق دیگری موکول کنند.

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که یک بنگاه اقتصادی که همواره در تلاش برای اداره آن است باید بر هر کاری سناریوهای مختلفی طراحی کرده باشد، می گوید: هر بنگاه باید ضمن داشتن یک سناریوی خوش بینانه و واقعی، نسبت به تدوین و طراحی یک سناریوی بدبینانه اقدام کند بنابراین خودروساز باید مشخص کند در صورت موافقت بایدن رییس جمهور جدید آمریکا و انجام برجامی دوباره باید چه سناریویی اجرایی شود.

وی می افزاید: در همین حال باید در صورت عدم توافق برای امضای برجامی دوباره سناریوی مشخصی دراختیار داشت و شرایط را برای حدفاصل توافق و یا عدم آن نیز فراهم کرد اما تاکنون در صنعت خودرو هیچ یک از این اقدامات اجرایی نشده و مدیران در انتظار برای رسیدن به یک نتیجه مشخص هستند که این موضوع تنها منجر به از دست رفتن زمان برای صنعت خودرو می شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که در طرف مقابل شرکت های خارجی در انتظار برای بهبود شرایط هستند، تصریح می کند: به طور قطع این شرکت ها در حال طراحی شرایط مختلفی برای خود هستند تا در شرایط مختلف، دست به چه اقداماتی بزنند بنابراین در حالت کلی صنعت خودرو وابسته به تعامل و حضور در یک فضا و تراکنش های بین المللی هستند و در هیچ کجای دنیا نمی توان شاهد موفقیت و توسعه شرکت و سازمانی بود که در یک فضای بسته به آن رسیده باشد.

شکوهی با تاکید بر این که باید در یک فضای تعاملی فعالیت و حضور داشت و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست، ادامه می دهد: به طور قطع خودروسازان برای حضور در یک فضای بین المللی نیاز به مذاکره با شرکای تجاری کمک کننده دارند تا دست شراکت به سمت کسی دراز کنند که در درازمدت باعث ارتقای صنعت خودرو شود نه این که تنها این صنعت را به مونتاژکار صرف تبدیل کند. 

وی می افزاید: این شرکا نباید شرایط را به سمتی ببرند که خودروساز بدون انتقال فناوری نسبت به تولید محصولی اقدام کند که در صورت خروج این شرکا از کشور نتواند دست به هیچ اقدامی بزند و حتی برای تولید و عرضه پلتفرم جدید سالیان سال درگیر باشیم و در نهایت در پایان با هزاران ایراد نسبت به انجام آن کار اقدام کنیم.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به انعقاد قراردادهای نادرست صنعت خودرو در سال های گذشته می گوید: به دلیل انعقاد قراردادهای نادرست در این صنعت بسیاری از فضاهای رشد و توسعه از دست رفته اند و بسیاری از مشکلات فعلی نشات گرفته از آن قراردادها است.

شکوهی در پایان با بیان این که خودروساز باید به صورت دایم نسبت به مذاکره با شرکای خارچی اقدام کرده و در انتظار باقی نماند، اظهار می کند: نه تنها خودروساز بلکه قطعه ساز نیز باید این مسیر را طی کند و شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش نیز نسبت به انجام این امر اقدام کنند و از مدل های موفق الگوبرداری کرده و از آن ها یاد بگیرند چرا که باید به سمتی حرکت کرد که سازمان یادگیرنده باشد.



انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران