«خودروکار» پرونده خودروهای برقی را بررسی می کند؛
اولین خودروی برقی تولید داخل سال گذشته شماره گذاری شد
روز گذشته در آخرین مناظره انتخاباتی، یکی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حالی حسن روحانی، رییس دولت یازدهم را متهم به رها کردن پروژه خودروهای برقی کرد، که براساس گفته معاون سازمان استاندارد، اولین خودروی برقی تولید داخل سال گذشته شماره گذاری شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، موضوع تولید خودروهای برقی و هیبرید به دولت یازدهم برنمی گردد بلکه در سال 90 و همزمان با سهمیه بندی بنزین، موضوع تولید این خودروها به اوج خود رسید و دولت دهم وعده تولید دو میلیون دستگاه خودروی برقی و هیبرید در کشور را تا پایان سال 1391 داد. اما نکته جالب اینجاست که تا پایان سال 91 فقط دو دستگاه خودروی هیبرید در کشور تولید شد.
بنابراین وقتی دولت یازدهم روی کار آمد علنا خبری از زیرساخت و برنامه ریزی برای تولید این خودروها در کشور نبود و این دولت ناچار بود که مشق تولید خودروهای برقی را از سر خط بنویسد. اینگونه شد که در آذر ماه سال 1393، وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته تشویقی و حمایتی تولید خودروهای برقی و هیبرید را هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان به هیأت وزیران برد و گام های جدی برای تولید این نوع خودروها در کشور برداشته شد.
جهانبخش سنجابی، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، در گفت و گو با «خودروکار» درباره آخرین روند تولید خودروهای برقی در کشور می گوید: «اولین خودروی برقی ساخت داخل با اصلاح آیین نامه مربوط به این خودروها، سال گذشته امکان شماره گذاری پیدا کرد. همچنین با تفاهم نامه ای که میان سازمان استاندارد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید، امکان صدور گواهی کیفیت برای محصولات دانش بنیان که خودروهای برقی نیز شامل آن می شود فراهم شد.»
او در پاسخ به این پرسش که برای بازیافت باطری های این خودروها برنامه ریزی شده است؟ تصریح می کند: «موضوع بازیافت باطری خودروهای برقی مساله ای محیط زیستی است و تا آنجا که من مطلع هستیم سازمان محیط زیست برنامه ای مدون برای این موضوع دارد.»
بنابراین طبق آنچه که گفته شد و آنچه که اسناد نشان می دهد، اولین خودروی برقی تولید داخل نه در دولت دهم که مدعی آن بود بلکه در دولت یازدهم شماره گذاری و برای تولید انبوه آن برنامه ریزی شد.
انتهای پیام/