در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، موضعگیری جنجالی شرکت Great Wall Motors (دیوار بزرگ) بار دیگر خبرساز شد. در حالی که برخی خودروسازان چینی همچنان بر توسعه خودروهای برقی با برد افزوده (EREV) پافشاری میکنند، مو فنگ، معاون ارشد این شرکت، موضعی صریح و بیپرده گرفت:
«GWM ترجیح میدهد بمیرد تا خودرو با برد افزوده تولید کند.»
این اظهارات صریح، در کنفرانس خبری ۲۳ آوریل توسط وی جیانجون، رئیس هیئتمدیره Great Wall Motors، با لحنی رسمی و استراتژیک تکرار شد. وی تأکید کرد که فناوری برد افزوده، تنها یک راهکار گذراست و با مسیر توسعه بلندمدت دیوار بزرگ همخوانی ندارد. او اعلام کرد که این شرکت تمام تمرکز خود را بر توسعه فناوریهای تمام برقی و هیبریدی معطوف خواهد کرد.
**"فناوری برد افزوده، الکتریکی قلابی است"**
تنها دو روز پیش از این موضعگیری، مو فنگ فناوری EREV را «الکتریکی جعلی» توصیف کرده بود و با اشاره به چند نقطه ضعف جدی، آن را فاقد توجیه فنی و اقتصادی دانست:
وابستگی اصلی این خودروها به سوختهای فسیلی
ظرفیت پایین باتری و برد محدود در حالت کاملاً برقی
مصرف سوخت بالاتر نسبت به مدلهای هیبریدی واقعی
عملکرد کلی ضعیفتر نسبت به خودروهای تمام برقی
این موضع، نهتنها مسیر توسعه آتی شرکت را ترسیم میکند، بلکه نقطه تضاد آشکاری با استراتژی برخی رقبای چینی دارد—برای مثال، Li Auto که به شکل گستردهای روی فناوری برد افزوده سرمایهگذاری کرده و مدلهای متنوعی را به بازار عرضه کرده است.
بازار، یکدست نیست؛ مخالفان برجسته فناوری EREV هم هستند
با این حال، همه فعالان صنعت خودرو با نگاه Great Wall Motors همعقیده نیستند. یانگ یوشنگ، عضو آکادمی مهندسی چین، در نقطه مقابل ایستاده و معتقد است که فناوری برد افزوده نهتنها گذرا نیست، بلکه یکی از مسیرهای اصلی آینده حملونقل خواهد بود.
او به رشد شتابان این فناوری اشاره کرد: اگر در سال ۲۰۲۱ تنها چهار مدل از این فناوری بهره میبردند، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰ مدل جدید EREV به بازار چین معرفی شد.
یانگ پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۷، ترکیب بازار خودروهای چین به این شکل خواهد بود:
۱/۳ برد افزوده
۱/۳ تمام برقی
۱/۳ بنزینی
و تا سال ۲۰۳۰:
۵۵٪ خودروها شامل EREV و پلاگین هیبرید خواهند بود
۳۰٪ کاملاً برقی
و تنها ۱۵٪ بنزینی
جمعبندی: اختلاف دیدگاه میان غولها
آنچه در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ خودنمایی کرد، تنها نمایش مدلهای جدید نبود؛ بلکه جدالی جدی بر سر مسیر آینده صنعت خودرو بود. Great Wall Motors با لحنی بیپروا از Extended Range اعلام برائت کرد و راه خود را در مسیر خودروهای تمام برقی و هیبریدی ترسیم نمود. اما مخالفانی چون Li Auto و حتی برخی متخصصان دانشگاهی، چشماندازی متفاوت را پیشبینی میکنند.
سالهای پیشرو، عرصه آزمون این دو نگاه خواهد بود—و بازار، داور نهایی.