موتورسیکلت بسیار محبوب تریومف Street Triple، یاماها MT-10 و سوزوکی
GSX-S1000 که اخیراً معرفیشده، همگی دنبالهروی دوکاتی و مانستر
فوقالعادهاش هستند. موتورسیکلتهای اموی آگوستا Brutale و آپریلیا Tuono
نیز تبحر بیشتر ایتالیاییها را در ساخت موتورسیکلتهای کلاس نیکد نشان
میدهد.
دوکاتی مانستر 1200R مدل 2016 در ابتدا بسیار مانند دیگر سوپربایکهای نیکد احساس میشود اما پیشرانهٔ فوقالعادهٔ 1200 سیسی آن، فوراً مانستر را از دیگر رقبا جدا میکند. همانند دیگر دوکاتیها، در مانستر هم شاهد باز شدن آرام دریچهٔ گاز و سهولت در کلاچ گیری هستیم درحالیکه موتور بزرگ V دوقلوی آن هرگز دوست ندارد در دور پایین کار کند و همواره شما را تشویق میکند که دور آنرا افزایش دهید.
پکیج کامل Ohlins تعلیق آن قطعاً برای رفتوآمد روزانه در خیابانهای
شهری و بزرگراهها مناسب نیست؛ زیرا خشک و خشن بوده و تمامی دستاندازها و
ایرادات جاده را به راکب منتقل میکند؛ اما هنگامیکه لاستیکها گرم شوند و
بخواهید با سرعتِ بالا حرکت کنید، پکیج Ohlins کاملاً از خواب بیدار
میشود.
هنگامیکه در یک جادهٔ موردعلاقه با سرعتی بالا و تهاجمی رانندگی میکند، مانستر کاملاً آن روی خود را نشان میدهد! تعلیق بازخورد و پشتیبانی بسیار خوبی از خود نشان میدهد و بهمحض اشاره به اهرم ترمز، موتورسیکلت متوقف میگردد. بعلاوه سامانهٔ ABS ترمز و سیستم کنترل کشش، تعامل بسیار خوبی داشته و از کوچکترین انحراف موتورسیکلت جلوگیری میکنند.
قوای محرکه
پیشرانهٔ V دوقلوی (2 سیلندر V شکل یا V2) مانستر 1200R با حجم دقیق
1198 سیسی، بزرگترین پیشرانهای است که تابهحال در مانستر بکار
گرفتهشده است.
این پیشرانه مجهز به سامانهٔ DS (مخفف Dual Spark یا جرقهٔ دوگانه) شده است و این یعنی هر سیلندر دو شمع دارد. این امر به احتراق تمامی سوخت موجود در سیلندر کمک کرده و موجب عملکرد روانتر موتور و کاهش تولید گازهای گلخانهای میگردد. نتیجهٔ تمامی فناوریهای بکار گرفتهشده و بهسازیهای صورت گرفته در این پیشرانه، تولید 160 اسب بخار قدرت در دور موتور خیرهکنندهٔ 9250 rpm است که فقط کمی از ردلاین 10 هزار rpm آن پایینتر است.
این پیشرانه قادر به تولید 130 نیوتن متر گشتاور است که در دور 7750 rpm ارائه میگردد؛ اما آنچه در اینجا قابلتوجه است این است که 75 درصد این گشتاور یا به عبارت بهتر تقریباً 100 نیوتن متر آن در دور تنها 3500 rpm در دسترس خواهد بود. این در حالی است که گشتاور دوکاتی مانستر 1200 تقریباً 15 درصد بیشتر از برادر کوچکترش، مانستر 821 است.
قدرت تولیدی این نیروگاه توانمند از طریق یک گیربکس 6 سرعته انتقال میابد. ضرایب دندههای این گیربکس بسیار بلند است بهگونهای که فقط دندهٔ یک آن برای کل زمان رانندگی مناسب به نظر میرسد (!) و در جادههای عمومی و معمولی نیازی به استفاده از دندههای 5 و 6 نیست چراکه میتوان با دندهٔ 4 در بزرگراه بهسادگی با دور موتور 5500 rpm با سرعت 130 کیلومتر در ساعت حرکت نمود. به همین دلیل دندههای 5 و 6 صرفاً برای پیست مسابقه و یا بزرگراههای بدون محدودیت سرعت مناسب هستند.
تکنولوژی
در دوکاتی مانستر 1200R تکنولوژیهای فراوانی چون ترمز ABS، سیستم کنترل کشش DCT و انتخابگر حالات رانندگی بکار رفته است که این ویژگی سه حالت رانندگی گوناگون اسپرت، جاده و شهر را ارائه میکند؛ مانند بسیاری از موتورسیکلتهای بازار، در هر یک از حالات رانندگیِ مانستر 1200 هم، بهصورت پیشفرض سیستمهای ABS و DCT فعالاند که البته میتوان آنها را توسط منوی اصلی صفحه آمپر غیرفعال نمود. صفحه آمپر این موتورسیکلت نیز بسیار دقیق بوده و توانایی نشان دادن تمامی اطلاعات موردنیاز راکب را از طریق یک صفحهنمایش TFT با وضوحِ بالا دارد.
ارتباط دستهٔ گاز با دریچهٔ گاز توسط ECU و سیستم رانندگی با سیم انجام میگیرد که در گذشته گاز دادن به موتورسیکلتهای مجهز به این سیستم بیاحساس و بدون لذت بود. بااینحال سیستم رانندگی با سیم در مانستر 1200 وظیفهٔ خود را بهخوبی انجام میدهد. پاسخ دریچهٔ گاز فوری و دقیق است و تغییر تنظیمات آن در حالات گوناگون رانندگی بسیار عالی توسط یک سیستم الکترونیکی انجام میگیرد.
نمایشگر TFT صفحه آمپر عملکرد بسیار مناسبی دارد. اطلاعات در رنگهای
روشن به نمایش درمیآیند و جزئیات و منوها با گرافیک عالی نمایش داده
میشوند.
ترکیب صفحهنمایش بسته به حالت رانندگی انتخابشده تغییر میکند (بهعنوانمثال در حالت اسپرت تنها اطلاعات مهم مانند دور موتور، دندهٔ درگیر و سرعت نمایش داده میشوند) و در طول روز پسزمینه به رنگ سفید و در شرایط نوری کم به رنگ نقرهای تیره درمیآید. بااینحال در روزهای آفتابی خواندن اطلاعات این نمایشگر کمی دشوار خواهد بود.
ارگونومی
مانند سایر سوپربایکهای نیکد، ارگونومی مانستر نیز بسیار بهتر از همتای
پوشیدهاش است و با صندلی پایین و شاسی عالی، رانندگی راحت و قدرت مانور
بالایی را فراهم آورده است.
هرچند هنوز هم ارتفاع زین نسخهٔ R مانستر 1200
با 83 سانتیمتر از سطح زمین نسبتاً پایین است اما ارتفاع زین این مدل
درواقع 15 میلیمتر بیشتر از نسخهٔ پایه است. بااینکه روکش زین این
موتورسیکلت نرم و راحت است ما طراحی پروفایل زین موجب درد کمر در سواریهای
طولانی میشود.
فرمان نیز مناسب و عریض است اما نه آنقدر که در ترافیک شهری مزاحمت ایجاد کند. مجموعهٔ اگزوز با قطر 58 میلیمتر، صدای زیبا، رسا و دلانگیزی دارد. بعلاوه مانستر 1200R با وزن 204 کیلوگرمی خود بسیار سبک احساس میشود.
قیمت
دوکاتی مانستر 1200R مدل 2016 در ایالاتمتحده برچسب قیمت 18,695 دلاری را بر روی خود میبیند که بسیار بیشتر از قیمت 11 هزار دلاری نسخهٔ پایهٔ مانستر 821 است؛ اما تفاوتهای فراوان میان این دو موجب میشود که این اختلاف قیمت منطقی به نظر برسد. بااینحال باوجود تریومف Speed Triple R با قیمت 15 هزار دلار، سوزوکی GSX-S1000 با 10 هزار دلار و حتی آگوستا Tuono V4 1100 با 17 هزار دلار قیمت، دوکاتی مانستر 1200 R کمی گران به نظر میرسد.
نتیجه
دوکاتی مانستر هماکنون در دههٔ سوم عمرش قرار دارد و 1200 R با پیشرانهٔ توانمند، ترمزهای قوی و شاسی عالی، هنوز هم موتورسیکلت خارقالعادهای است. هرچند که تعلیق آن برای خیابانهای معمولی کمی خشک است اما هنگام حرکت با سرعت بالا جای هیچ گله و شکایتی باقی نمیگذارد.
مانستر 1200 R نمایندهای عالی از کلاس سوپربایکهای نیکید است و قطعاً نام و میراث مانستر را به بهترین نحوه زنده نگهداشته است. در توصیف این موتورسیکلت بهترین چیزی که میتوان گفت این است که دوکاتی مانستر 1200 R یک لامبورگینی دوچرخ است.
منبع: پدال