کد خبر: ۶۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰

نکاتی در مورد خرید لاستیک چاکدار خودرو

آیا تابه‌حال رانندگی در جاده‌ای ناهموار و پر از دست‌انداز، لرزش و صدای آزاردهنده سیستم تعليق خودروتان را تجربه کرده‌اید؟ متخصصان صنعت خودرو لاستیک‌های چاکدار یا همان بوش‌های تعليق را برای حل این مسئله طراحی و تولید کرده‌اند.

به گزارش خودروکار، در این مقاله به بررسی نقش و کاربرد لاستیک چاکدار ماشین در سیستم تعليق خودرو، مزایای استفاده و نحوه انتخاب آن از فروشندگان لوازم یدکی خودرو می‌پردازیم.

نکاتی در مورد خرید لاستیک چاکدار خودرو

لاستیک چاکدار چیست؟

لاستیک‌ چاکدار ماشین که به آن بوش‌های سیستم تعلیق هم می‌گویند، قطعاتی لاستیکی یا از جنس پلی اورتان شکل‌پذیر و ضربه‌گیر هستند که دو سمت میل تعادل خودرو نصب می‌شود. لاستیک چاکدار موجب می‌شود تا هیچ‌گونه ساییدگی‌ای میان قطعات مختلف سیستم تعليق با یکدیگر، رخ ندهد.

کار لاستیک چاکدار چیست؟

این قطعات صداگیر با ضربه‌گیری میل‌ها به سیستم تعليق شما متصل می‌شوند تا به شما تجربه رانندگی بهتر و جذب ضربه در جاده‌های ناهموار یا خشن را ارائه دهند. لاستیک‌های چاکدار ماشین به‌طور ویژه برای کنترل آسیب و جلوگیری از ساییدگی دو سطح فلزی طراحی‌شده‌اند.

به بیان ساده‌تر لاستیک‌های چاکدار ارتعاشات و صداهای ناشی از سیستم تعليق را جذب کرده و از انتقال آن‌ها به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند. همچنین، آن‌ها میزان حرکت اجزای سیستم تعليق را کنترل می‌کنند.

رایج‌ترین لاستیک‌های ضربه‌گیر قابل تعویض عبارت‌اند از:

  • بوش‌های میل موج گیر
  • بوش‌های اتصال‌دهنده میل موج گیر
  • بوش‌های بازوی کنترل
  • بوش‌های تکیه‌گاه
  • بوش‌های کمک‌فنر

نشانه‌های خرابی لاستیک چاکدار ماشین

لاستیک‌ها زمانی خراب می‌شوند که خشک شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. می‌توانید خرابی آن‌ها را از سفتی و افت انعطاف‌پذیری آن‌ها تشخیص دهید. تجربه رانندگی شما خشن‌تر و بی لذت می‌شود. اگر خودروی بزرگی دارید، لاستیک‌های چاکدار معیوب می‌توانند خطری جدی باشند و رانندگی را دشوارتر و خطرناک‌تر کنند.

شنیدن صدای تق تق و کوبش از زیر خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌ها

شنیدن صداهای غیرطبیعی مانند تق تق، کوبش و کلونگ از سیستم تعلیق، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی یا فرسودگی لاستیک‌های چاکدار، بوش‌ها و سیبک‌ها باشد. این صداها به‌عنوان آژیر خطر عمل می‌کنند و باید برای بررسی و رفع آن‌ها به تعمیرگاه مجاز مراجعه کرد.

عدم تعادل خودرو هنگام ترمز گیری

خرابی لاستیک چاکدار ماشین می‌تواند باعث جابجایی غیرمنتظره اجزای سیستم تعلیق و فرمان شود. این تغییرات در حرکت‌ها موجب می‌شود تا چرخ‌ها به‌درستی روی جاده قرار نگرفته و هنگام ترمز گیری خودرو به یک سمت منحرف شود.

احساس لرزش در فرمان

لرزش فرمان، لرزش اتاق و لرزش کلی خودرو، از دیگر علائم خرابی لاستیک‌های چاکدار است. این لرزش‌ها می‌توانند ناشی از بالانس نبودن چرخ‌ها، تنظیم نبودن زوایای چرخ‌ها و یا فرسودگی لاستیک‌های چاکدار سیستم تعلیق ماشین باشند و در سرعت‌های بالا خطرناک‌تر می‌شوند.

اگر متوجه افزایش لرزش‌های شدید، به‌خصوص در حین رانندگی شدید، توصیه می‌شود لاستیک‌های سیستم تعلیق را بررسی کنید.

فرسودگی ناهموار لاستیک

مشاهده سایش ناهموار در سطح لاستیک‌ها، یکی از علائم بارز خرابی یا فرسودگی لاستیک‌های چاکدار است. این سایش ناهموار چسبندگی لاستیک به جاده را کاهش می‌دهد و خطر تصادف، مخصوصاً در شرایط جوی نامساعد را افزایش می‌دهد.

فرسودگی ناهموار لاستیک

لقی فرمان

فرمان، رابط حیاتی بین راننده و خودرو، نقشی اساسی در کنترل، پایداری و هندلینگ وسیله نقلیه ایفا می‌کند. لقی فرمان، اصطلاحی که به بازی یا شل بودن غیرطبیعی فرمان اشاره دارد. تصور کنید که ناگهان با فرمانی شل و لق روبرو می‌شوید که به دستورات شما به‌درستی پاسخ نمی‌دهد! این اتفاق نه‌تنها رانندگی را دشوار و خطرناک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به تصادفات ناگوار نیز شود.

اگر لاستیک‌های چاکدار ماشین دچار خرابی شده باشند، نیروهای جانبی که به‌طور طبیعی به لاستیک‌ها وارد می‌شوند، به‌طور غیرمتعادل و ناهمگون به سیستم فرمان منتقل می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد لقی در فرمان شود.

کشیده شدن فرمان

در این موقعیت هنگام رانندگی و چرخاندن فرمان وسیله نقلیه بدون هیچ دخالتی از راننده، ازیک‌طرف به طرف دیگر در جاده منحرف می‌شود. برای مثال، چرخاندن چند درجه فرمان، موجب انحراف چند برابری ماشین می‌شود.

تنظیم نبودن خودرو

همان‌طور که گفته شد، لاستیک‌های چاکدار نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری خودرو دارند. ای قطعات موجب می‌شوند تا حرکات و دستورات از سیستم فرمان به‌درستی به میل‌لنگ‌ها واردشده و هنگام رانندگی، کارکرد قطعات سیستم تعلیق به‌درستی از چرخ ها به سیستم فرمان منتقل شود. هرگونه خرابی در این لاستیک‌ها این انتقال را دچار مشکل کرده و خودرو را از تعادل مناسب خود خارج خواهد کرد.

خرابی این قطعات می‌تواند منجر به عدم تعادل خودرو در هنگام حرکت شود.

عدم فرمان‌پذیری و ناپایداری خودرو هنگام دور زدن یا عبور از پیچ‌ها

فرسودگی یا خرابی لاستیک‌های چاکدار، سیبک‌ها و بوش‌های لاستیکی، دقت و فرمان‌پذیری خودرو را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این حالت، راننده برای حفظ مسیر و کنترل خودرو باید تلاش بیشتری کند که می‌تواند منجر به خستگی و عدم تمرکز حین رانندگی شود.

نکاتی در مورد کیفیت لاستیک چاکدار خودرو

لاستیک‌های چاکدار به دلیل اهمیتشان در کنترل خودرو، معمولاً با بالاترین استاندارد ممکن ساخته می‌شوند و باید انعطاف‌پذیری داخلی خوبی را برای بهبود عملکردهای مختلف در خودرو مانند فرمانگیری چرخ‌های عقب فراهم می‌کنند.

لاستیک‌های چاکداری که از جنس پلی اورتان ساخته می‌شوند مثل لاستیک چاکدار ام وی‌ام 315، به دلیل افزایش سختی و دوام بهتر در مقایسه با نوع لاستیکی‌شان بهترند. آن‌ها کنترل بهتری در هنگام پیچیدن و ترمز گیری دارند. از بوش‌های پلی اورتان معمولاً در جاهایی که در آن جابجایی‌های دقیق موردنظر است بیشتر استفاده می‌شود.

استفاده از لاستیک‌های چاکدار باکیفیت، مزایای متعددی را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • رانندگی نرم و بی‌صدا
  • افزایش طول عمر سیستم تعليق
  • بهبود هندلینگ و پایداری خودرو
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات

نحوه تعویض لاستیک چاکدار

تعویض این لاستیک‌ها، نیاز به تخصص و مهارت‌های مکانیکی دارد بنابراین توصیه می‌کنیم که تعویض آن را به یک مکانیک مجرب و متخصص بسپارید. دانستن نکات زیر در مورد تعویض بوش میل موج گیر خالی از لطف نیست:

  • قبل از تعویض لاستیک چاکدار، حتماً سلامت میل موج گیر و سایر اجزای سیستم تعلیق را بررسی کنید.
  • از ابزار و تجهیزات مناسب برای تعویض استفاده کنید.
  • به گشتاورهای پیچ‌های میل موج گیر دقت کنید و آن‌ها را بیش‌ازحد سفت نکنید.
  • پس از تعویض لاستیک چاکدار، حتماً تنظیمات فرمان و زاویه چرخ ها را مجدداً بررسی و تنظیم کنید.

از کجا لاستیک چاکدار ماشین باکیفیت بخریم؟

قیمت لاستیک‌های چاکدار می‌تواند بسته به‌جایی که آن را خریداری می‌کنید متفاوت باشد. به‌طورکلی، اجزای سیستم‌های تعلیق خودرو را می‌توانید از نمایندگی‌های خودرو، فروشگاه‌های لوازم‌یدکی خودرو و فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید.

اینکه از کجا بهترین مارک لاستیک چاکدار ماشین و قیمت مناسب پیدا کنیم، آن‌هم در میان تنوع برندها و مدل‌های موجود در بازار کار آسانی نیست.

فروشگاه اینترنتی دکتر چینی طیف گسترده‌ای از لاستیک‌های چاکدار باکیفیت برای انواع خودروها، ازجمله لاستیک چاکدار ام وی‌ام 315 را به شما ارائه می‌دهد. استفاده از مشاوره‌های تخصصی این فروشگاه را در انتخاب و خرید محصولی مطمئن از دست ندهید.

نتیجه‌گیری

بوش میل موج گیر یا همان لاستیک چاکدار ماشین یکی از اجزای کلیدی میل موج گیر است که وظیفه دارد تا اصطکاک بین میل موج گیر و شاسی خودرو را کاهش دهد و حرکت روان و بی‌صدا آن را تضمین کند. این قطعه لاستیکی به‌مرورزمان و در اثر سایش و پارگی، فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. با تعویض به‌موقع لاستیک‌های چاکدار و استفاده از قطعات اصل و باکیفیت، می‌توانید از عملکرد صحیح سیستم تعلیق خودروی‌تان اطمینان یافته و از رانندگی ایمن و لذت بخشی بهره ببرید.

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار