کد خبر: ۶۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

3 روش تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین

در دنیای امروز، جعل به یک واقعیت جدید تبدیل شده است! چه در حوزۀ فنّاوری، چه لوازم خانگی یا در صنعت پوشاک، هر محصولی در این دنیا حداقل یک مشابه تقلبی دارد.

به گزارش خودروکار، صنعت خودروسازی نیز مملو از قطعات یدکی و لوازم جانبی تقلبی است. امروزه شرکت‌ها در تلاش هستند تا اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه سازندگان این قطعات تقلبی اعمال کنند؛ اما بااین‌حال، هنوز هم بخش عمده‌ای از بازار را قطعات تقلبی تشکیل می‌دهند. این قطعات تقلبی می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را به خودروی شما وارد کنند؛ مثلاً یک فیلتر روغن که وسیلۀ گران‌قیمتی هم نیست، در صورت تقلبی‌بودن می‌تواند باعث خرابی موتور خودرو و هزینه‌های بسیار بالایی شود. پس چگونه می‌توان لوازم یدکی تقلبی را از واقعی تشخیص داد؟ شاید این کار چندان آسان هم نباشد؛ اما در این مطلب سعی می‌کنیم انواع روش تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برای خرید آرم های پراید کلیک کنید.

ارم پراید

قطعات تقلبی خودرو چیست؟

برای اینکه به‌درستی چیستی قطعات تقلبی خودرو را متوجه شوید، باید درک درستی از انواع قطعات خودروی موجود در بازار داشته باشید.

در بخش اول، قطعات اصلی وجود دارند. این‌ها قطعاتی هستند که به‌همراه خودروی شما ارائه می‌شوند. در بخش دوم، قطعات سازندۀ تجهیزات OEM یا اصلی وجود دارند. این‌ها قطعاتی هستند که توسط همان شرکتی تولید می‌شوند که سایر قطعات خودروی شما را تولید کرده است.

برخی از برندهای خودرو، تمام قطعات خود را تولید نمی‌کنند. در واقع آن‌ها بسیاری از قطعاتی که از محل دیگری تهیه کرده‌اند را بر روی خودروهای خود مونتاژ می‌کنند. در چنین مواردی، قطعات OEM برچسب سازندۀ خودروی شما را ندارند؛ اما هنوز قطعات اصلی هستند و تقلبی نیستند. آن‌ها توسط شرکتی تولید می‌شوند که معمولاً قطعات خودرو را برای برند خودروی شما تولید می‌کند.

در بخش سوم، به قطعات پس‌ازفروش می‌رسیم. این‌ها توسط یک شرکت شخص ثالث تولید می‌شوند و اگرچه ممکن است این قطعات، ارزان‌تر و از نظر کیفیت پایین‌تر از قطعات اصلی و OEM باشند؛ اما کاملاً واقعی هستند و تحت یک برند کاملاً واقعی و تأییدشده در بازار به فروش می‌رسند؛ مثلاً شرکت عظام، یک تولید کنندۀ بزرگ برای قطعات پس‌ازفروش شخص ثالث در ایران است.

ازسوی‌دیگر، قطعات تقلبی خودرو، توسط فروشندگان سودجو برای فریب‌دادن شما ساخته می‌شود. این‌ها قطعات تقلبی و بی‌کیفیتی هستند که به‌اشتباه با عنوان قطعات اصلی یا پس‌ازفروش معرفی می‌شوند؛ مثلاً یک جست‌وجو در اینترنت تحت عنوان «ساخت قطعۀ خودرو در پاکستان» بزنید و ویدیوهای مختلفی که بالا می‌آیند را تماشا کنید. چند جوان در یک کارگاه ساده و کوچک نشسته‌اند و قطعه‌ای مانند فیلتر روغن، فیلتر بنزین و حتی لاستیک را تولید می‌کنند و سپس برچسب یک برند بزرگ را بر روی محصول خود می‌چسبانند و آن را به بازار عرضه می‌کنند! این قطعات می‌توانند زیان جبران‌ناپذیری را به خودروی شما وارد کنند که معمولاً با قیمت پایینی هم در بازار عرضه می‌شوند. جالب است بدانید که FCAI (اتاق فدرال صنایع خودروی امریکا) در یک برنامۀ «تست خرید» دریافته است که 62 درصد از قطعات خودروی خریداری‌شده تقلبی بوده‌اند!

به‌گفتG FCAI، خرید قطعات خودروهای تقلبی در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. قطعات تقلبی خودرو معمولاً بسیار شبیه قطعات اصلی یا پس‌ازفروش ساخته می‌شوند. آن‌ها حتی ممکن است با بسته‌بندی مشابه برند اصلی ارائه شوند که این موضوع تشخیص اصالت آن‌ها را برای شما دشوار می‌کند.

برای خرید پیچ طبق پراید کلیک کنید.

پیچ طبق پراید

رایج‌ترین قطعات تقلبی فروخته‌شده عبارت‌اند از: کیسۀ هوا، قطعات موتور، شمع موتور، شیشۀ جلو، باتری، چراغ، فیلتر روغن، فیلتر هوا و لاستیک. این قطعات با قیمت‌های بسیار پایین فروخته می‌شوند و ممکن است برای برخی وسوسه‌انگیز باشند. بااین‌حال، این محصولات از مواد ارزان‌قیمت و بدون انجام تست کیفیت تولید می‌شوند. قطعات تقلبی یا فیک خودرو از هیچ استانداردی پیروی نمی‌کنند؛ درنتیجه آن‌ها هیچگاه ایمن نیستند. قطعات تقلبی پس‌از کمی استفاده خراب می‌شوند و در بدترین حالت، بسته به نوع قطعۀ تقلبی که خریداری کرده‌اید، باعث ایجاد آتش‌سوزی در موتور یا خرابی ترمز خودرو می‌شوند و بدین ترتیب برای جان انسان‌ها خطرناک هستند؛ بنابراین اگر موفق به تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین نشوید، ممکن است خودروی شما مشکلاتی نظیر آنچه که در ادامه می‌خوانید را تجربه کند:

  • خطر خرابی موتور یا آتش‌سوزی: قطعاتی مانند شمع ها، تسمه‌های محرک (دینام، تایم و ...)، فیلترهای هوا، سوپاپ‌ها و غیره، برای عملکرد صحیح موتور و پیشرانه حیاتی هستند. قطعات تقلبی می‌توانند منجر به خرابی موتور یا حتی بدتر از آن، آتش‌سوزی شوند.
  • آسیب‌های مربوط به شیشۀ جلو: سازندگان خودرو توصیه می‌کنند که شیشه‌های جلو از استانداردهای خاصی مانند ظرفیت بار قابل تحمل پیروی کنند؛ اما شیشه‌های جلوی تقلبی قرار نیست این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. این بدان معنی است که چنین شیشه‌هایی تحت بار ترک می‌خورند و حتی می‌توانند به سرنشینان آسیب برسانند.
  • خرابی ترمز: لنت‌ها بخش مهمی از سیستم ترمز خودرو هستند. لنت ترمز تقلبی معمولاً به‌طور ناموزون و با سرعت نسبتاً سریع فرسوده می‌شود. همچنین اگر به کیفیت مواد مربوط باشد، لنت‌های ترمز تقلبی می‌توانند به‌راحتی شکسته شوند. این امر منجر به خرابی ترمز می‌شود که می‌تواند برای جان سرنشینان خطرناک باشد.
  • خطرات الکتریکی: بیشتر آتش‌سوزی‌ها خودروها به‌دلیل خرابی قطعات الکتریکی ایجاد می‌شوند و هنگام بازرسی، مشخص می‌شود که آن‌ها با قطعات الکتریکی تقلبی یا خراب تجهیز شده‌اند. چنین قطعاتی، طبق استانداردها ساخته نمی‌شوند و می‌توانند خطرناک باشند.
  • به‌خطرافتادن یکپارچگی ساختاری خودرو: پانل‌های بدنۀ غیراصل با ستون‌ها و مناطقی که باید در آن چفت شوند هماهنگی ندارند. این موضوع به‌معنای تهدید برای سرنشینان وسیلۀ نقلیه است. چنین پنل‌هایی (یا قسمت‌هایی از بدنه که با قطعات فیک جایگزین شده‌اند) می‌توانند منجر به مچاله‌شدن خودرو در هنگام برخورد شوند.
  • کاهش سفتی چرخ: چرخ‌ها بار خودرو را تحمل می‌کنند و چرخ‌های تقلبی، به‌ویژه تحت بارهای زیاد، آرامش خود را از دست می‌دهند. این امر می‌تواند به‌خصوص در سرعت‌های بالا خطرناک باشد.

3 روش تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین چیست؟

سازندگان خودرو، راه‌های ممکن مختلفی را برای اطمینان از اینکه مشتریان قادر به تشخیص اصل‌بودن یا نبودن قطعات خریداری‌شده هستند، ارائه کرده‌اند:

  1. شماره سریال و هولوگرام: تمام قطعات یدکی اصلی OEM یا پس‌ازفروش شخص ثالث، با شماره سریال خاصی ارائه می‌شوند. این شماره می‌تواند برای ردیابی قطعه و بررسی اصل‌بودن یا نبودن آن استفاده شود. همچنین می‌توانید هولوگرام اختصاصی سازنده را روی قطعات اصلی پیدا کنید.
  2. کد QR: بیشتر قطعات یدکی دارای یک کد QR هستند که می‌توان آن را با استفاده از گوشی هوشمند اسکن کرد تا از اصل‌بودن قطعه اطمینان حاصل شود. هر قطعۀ یدکی دارای یک کد QR منحصربه‌فرد است که به حفظ ردیابی محصول نیز کمک می‌کند.
  3. برچسب‌های RFID: قطعات باارزش اصلی دارای یک برچسب RFID هستند که توسط سازنده قابل ردیابی است. برچسب‌های RFID می‌توانند کمک زیادی در تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی خودرو کنند؛ زیرا با این تگ‌ها، سازنده می‌تواند بررسی کند که آیا مشتریانش قطعات اصلی دریافت می‌کنند یا خیر.

آیا راهی برای تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین با چشم وجود دارد؟

بله! اگر فقط کمی با شکل و شمایل قطعات اصلی و بسته‌بندی آن‌ها آشنایی داشته باشید، می‌توانید خودتان لوازم یدکی اصل و تقلبی خودرو را تشخیص دهید:

  • بررسی بسته‌بندی: به‌طور کلی، قطعات تقلبی، علائم زیادی روی بسته‌بندی خود دارند. به‌عنوان مثال، نام برند ممکن است غلط املایی داشته باشد، و رنگ لوگو یا فونت ممکن است کمی متفاوت با قطعۀ اصلی باشد. یا؛ مثلاً جعبۀ قطعه ممکن است راهنمای استفاده نداشته باشد. در غیراین صورت، ممکن است اشتباهاتی در دفترچه راهنما وجود داشته باشد. بااین‌حال، در چند سال گذشته، تولیدکنندگان تقلبی بر تقلید از بسته‌بندی‌های واقعی تسلط پیدا کرده‌اند و تشخیص این تفاوت روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.
  • مقایسۀ قطعات جدید و قدیم: قطعۀ جدید را با قطعۀ قبلی اصلی که بر روی خودروی خود داشته‌اید مقایسه کنید. تولیدکنندگان تقلبی روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند. آن‌ها مدام راه‌های جدیدی برای فریب‌دادن خریداران ارائه می‌کنند. اغلب اوقات، تشخیص یک قطعه تقلبی تنها با نگاه‌کردن به آن تقریباً غیرممکن است. به‌همین دلیل است که باید قطعۀ قدیمی را که در حال آن تعویض هستید، در دسترس نگه دارید. دو قطعه را از نظر ظاهری با هم مقایسه کنید، وزن آن‌ها را مقایسه کنید، و ببینید که آیا هر دو قطعه از یک جنس ساخته شده‌اند؟ اگر تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود داشته باشد، قطعه‌ای که خریده‌اید احتمالاً فیک است. همچنین، قطعات تقلبی معمولاً با عجله و توسط دست ساخته می‌شوند و اغلب خیلی خوب از آب در نمی‌آیند. پس در آن‌ها به‌دنبال قسمت‌هایی باشید که اصولاً باید متقارن باشند؛ اما اینطور نیستند.
  • بررسی قیمت: چه کسی یک معاملۀ خوب را دوست ندارد؟ اگر قیمت قطعۀ خودرو به‌طور مشکوکی پایین به‌نظر برسد، به‌احتمال زیاد یک قطعۀ تقلبی است؛ بنابراین، تحت تأثیر قیمت‌های پایین قرار نگیرید. همیشه قیمت پیشنهادی فروشنده را با قیمت بازار مقایسه کنید، و اگر تخفیفی که به شما می‌دهد منطقی نیست، آن را نخرید.
  • بررسی گواهی اصالت: بیشتر قطعات اصلی خودرو دارای گواهی اصالت هستند. از قضا، گاهی اوقات حتی گواهی اصالت نیز می‌تواند غیراصل باشد؛ بنابراین، بررسی کنید که آیا گواهی توسط فروشنده صادر شده یا سازنده آن را تولید کرده است. فقط گواهی اصالت صادرشده توسط سازنده ارزش دارد. کد گواهی را با VIN خودرو خود بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

برای خرید پیچ چرخ پراید کلیک کنید.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی، «تقلب در صنعت» چه در زمینه لوازم یدکی خودرو و چه در حوزه‌های دیگر زندگی بشر، در حال پیشرفت است و بدین‌ترتیب روش تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی ماشین عملاً بسیار سخت شده است. پس بهترین راه برای محافظت از خود در برابر فریب‌خوردن این است که فقط از فروشگاه‌های قابل اعتماد خرید کنید. به‌عنوان یک قاعده، شما باید از خرید از هر مکانیک یا فروشنده‌ای که به او اعتماد ندارید اجتناب کنید، و مهم نیست که قیمت پیشنهادی آن‌ها چقدر خوب به‌نظر برسد. همچنین، در هنگام خرید با دقت به‌دنبال نشانه‌های اصالت مانند هولوگرام، کدهای QR و گواهی‌های اصالت باشید و فقط درصورتی‌که از اصل‌بودن آن اطمینان کامل دارید، آن را خریداری کنید.

 

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار