«خودروکار» گزارش می دهد؛
انتقام سایپا از رنو/ «کوییک» جای پراید می نشیند؟
روز گذشته در حالی از محصول جدید و ارزان قیمت سایپا رونمایی شد که به نظر می رسد این محصول بتواند به جای کویید رنو، خط تولید پراید را پر کند و همچنان نارنجی های جاده مخصوص را سردمدار تولید محصولات ارزان قیمت بازار خودرو نگه دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کمتر از یکسال از زمزمه تولید محصول ارزان قیمت رنو در ایران با نام تجاری کویید می گذرد، همان محصولی که قرار بود به خطوط تولید یکی از دو خودروساز بزرگ ایران بیاید و پراید را از چرخه تولید خارج کند. اما کویید به جای اینکه به نقطه عطف صنعت خودروی ایران تبدیل شود به نقطه تضاد تبدیل شد و راه را برای مشارکت رنوی فرانسوی با یکی از دو خودروساز بزرگ ایران در پسابرجام دشوارتر کرد.
با آغاز زمزمه تولید کویید در ایران، ایران خودرویی ها برای رنوی فرانسوی که ابتدا قرار بود چارچوب قرارداد خود با سایپا را روشن کند و سپس به سراغ آنها برای مشارکت برود، شرط گذاشتند که در صورتی حاضر به مشارکت با رنو هستند که کویید به خط تولید آبی ها در کیلوتر 11 جاده مخصوص کرج برود. شرطی که نه تنها موجب شد رنو نتواند قراردادی که وعده امضای آن در اسفند ماه سال گذشته با سایپا داده شده بود را نهایی کند بلکه قید همکاری با ایران خودرو را زد و ایدرو را به عنوان شریک دولتی خود برگزید تا بتواند جدای این کش مکش ها به فعالیت به صورت مستقل در ایران ادامه دهد.
اما شاید وقتی رنویی ها در پاریس پیش نویس تشکیل جوینت ونچر با ایدرو را به امضا می رساندند و ایدرو سایت بن رو را که متعلق به گروه خودروسازی سایپا بود به عنوان آورده این قرارداد تلقی می کرد، هیچ کس فکرش را نمی کرد سایپایی ها در کیلومتر 15 جاده مخصوص تهران، نام محصول 212 خود را چند ماه بعد به کوییک تغییر دهند و با قیمت گذاری حیرت انگیز از خودرویی که اتفاقا شباهت بسیاری هم به محصول «استپ وی» رنو دارد، رونمایی کنند تا باز هم بگویند همچنان می خواهند ارزانترین محصولات بازار در سبد آنها باشد.
شباهت اسمی و ظاهری «کوییک» به «کویید» و رونمایی کردن از آن پیش از امضای رسمی قرارداد رنو و ایدرو و همچنین قیمت گذاری هوشمندانه آن با توجه به آپشن هایی که در کاتالوگ اولیه این محصول به چشم می خورد، شاید همگی انتقام پنهان سایپایی ها از رنو باشد. از سوی دیگر پیش بینی ها بر این بود که «کویید» فرانسوی جای پراید را در بازار خودروی ایران خواهد گرفت اما اگر امروز پس از این رونمایی، مجددا این پرسش را مطرح کنیم که «کویید» جای پراید خواهد نشست، باید با تردید به آن پاسخ داد چرا که اینبار سایپایی ها رنو را دور زده و قبل از تعیین تکلیف کویید، کوییک را رونمایی کردند.
گرچه سایپا محصولات ارزان قیمت دیگری نظیر تیبا و ساینا را در سبد محصولات خود برای جایگزینی پراید دارد اما کوییک دارای مزیت هایی از جمله طراحی زیباتر، آپشن های بیشتر و از همه مهمتر گیربکس اتوماتیک بلژیکی است که می تواند آن را به عنوان گزینه بالقوه تری برای جایگزینی پراید مطرح کند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تا زمان عرضه این محصول به بازار، پای کویید به ایران باز شده است؟
گزارشگر: عسل داداشلو
انتهای پیام/