کد خبر: ۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
خودروکار بررسی کرد

چرا سایپا با کیا به توافق نرسید؟

مدیرعامل سایپا پنج شنبه گذشته در حالی تلویحا خبر از منتفی شدن مشارکت با کیاموتورز داد که دلیل آن را به نوعی ناهمخوانی اهداف این شرکت کره ای با سیاست های وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،سایپا و کیا به واسطه تولید پراید، سال ها با یکدیگر همکاری داشتند و در حال حاضر نیز سراتو تحت لیسانس کیا در سایپا مونتاژ می شود. با این حال، این دو شرکت هیچگاه ارتباط عمیقی در این سال ها با یکدیگر نداشته و ارتباط شان تنها به رد و بدل شدن قطعات سی کی دی محدود بوده و هست.

با این حال پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، خبرهایی مبنی بر همکاری مشترک میان سایپا و کیا به گوش رسید که نشان می داد دو شرکت قصد همکاری عمیق تری با یکدیگر دارند.

ازآنجاکه وزارت صنعت،معدن و تجارت، حضور خودروسازان خارجی در ایران و مشارکت آنها با شرکت های داخلی را منوط به ساخت داخل 40 درصدی و صادرات 30 درصدی کرده است، گمان می رفت حضور جدید کیا در "جاده مخصوص" با تولید و صادرات توام باشد.

این در حالی است که بنا به گفته مهدی جمالی مدیرعامل سایپا، همکاری مشترک با کیاموتورز منتفی شده و به نظر می رسد خودروساز کره ای زیر بار الزامات وزارت صنعت نرفته است. به عبارت بهتر، به دلیل آنکه مدیرعامل سایپا از عبارت "سیاست های وزارت صنعت،معدن و تجارت" استفاده و آن را دلیل منتفی شدن مشارکت با کیا دانسته، مشخص می شود خودروساز کره ای  سرمایه گذاری در ایران را قبول نکرده است.

این موضوع نشان می دهد وزارت صنعت روی الزامات خود مبنی بر سرمایه گذاری خودروسازان خارجی (در قالب داخلی سازی 40 درصدی و صادرات 30 درصدی) اصرار داشته و شرکت های خودروساز داخلی نیز مجوز همکاری مشترک با خودروسازانی را که حاضر به سرمایه گذاری در ایران نباشند را ندارند.

منتفی شدن حضور کیا در خودروسازی ایران در حالی است که هموطنش هیوندایی با کرمان موتور (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) به توافق رسیده و قرار است چند محصول جدید را در کشور مونتاژ کند.

انتهای پیام/
 
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار