به گزارش خبرنگار خودروکار،در حال حاضر علاوه بر ایران خودرودیزل و سایپادیزل و زامیاد به عنوان سه بازوی اصلی تجاری ساز خودروسازان بزرگ داخلی، شرکت های بخش خصوصی زیادی نیز به تولید انواع کامیون و مینی بوس و اتوبوس و وانت مشغول اند اما در کل تیراژ قابل قبولی ندارند.
به عبارت بهتر، روی کاغذ با خطوط تولید زیادی در حوزه خودروهای تجاری سبک و سنگین روبرو هستیم، اما وقتی تیراژ آنها را مورد بررسی قرار می دهیم، متوجه می شویم حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند.
شاهد مثال اوضاع ناخوش تجاری سازان کشور اما جدیدترین آمار تولید خودرو است که از تیراژ اندک انواع اتوبوس و مینی بوس و کامیون حکایت می کند. بر این اساس، طی 9 ماه امسال در مجموع تنها 8 هزار و 216 دستگاه کامیون و کامیونت در کشور به تولید رسیده که فقط کمتر از هفت درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی کامیون و کامیونت فرسوده با مصرف سوخت و آلایندگی زیاد در جاده های کشور تردد می کنند و این موضوع به نوبه خود هزینه های سوخت و آلودگی هوا را در ایران بالا برده است.
از سوی دیگر اما در بخش اتوبوس سازی نیز اوضاع تولید وخیم است، به نحوی که آمار تولید این مدل خودرو در کشور طی 9 ماه امسال، به هزار دستگاه هم نمی رسد. طبق آمار تنها 712 دستگاه اتوبوس در کشور تا پایان آذر ماه به تولید رسیده که با وجود افزایش حدودا 24 درصدی، عدد قابل قبولی نیست. این آمار ضعیف در شرایطی است که هم اکنون اتوبوس های چینی در خیابان های کشور تردد می کنند و قرار است مدل های روسی نیز به ایران بیایند.
اما در بخش مینی بوس نیز اوضاع نه تنها بهتر نیست، بلکه شرایط بدتری در تولید وجود دارد.
طبق آمار اعلامی، فقط و فقط 530 دستگاه مینی بوس در کشور تا پایان آذر ماه به تولید رسیده که اگرچه حدود 9 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته، اما از تیراژ به شدت پایین این مدل خودرو حکایت دارد.
این در حالی است که هنوز هم مینی بوس های فرسوده و شدیدا آلاینده در خیابان های کشور تردد می کنند و فکری برای جایگزینی شان نمی شود.
به نظر می رسد اگر طرحی جامع و کامل برای اسقاط جایگزینی خودروهای تجاری در کشور لحاظ شود، این موضوع می تواند با اثرگذاری مشتقیم بر تیراژ کامیون ها و اتوبوس ها و مینی بوس ها، خطوط تولید آنها را احیا کرده یا فعال تر کند.
انتهای پیام/