به گزارش خبرنگار خودروکار، "انحصار" واژه ای بسیار آشنا برای مشتریان بازار خودرو ایران است، مشتریانی که بیشتر آنها سال هاست به محصولات کم کیفیت و گران دو خودروساز بزرگ کشور عادت کرده بودند.
این در حالی است که با توجه به اتفاقات اخیر در صنعت خودرو ایران، خودروسازان داخلی باید خود را آماده رقابتی نزدیک با حداقل دو رقیب سرسخت کنند.
رنو و گروه خودروسازی بهمن، دو شرکتی هستند که از آنها به عنوان رقبای آینده ایران خودرو و سایپا یاد می کنند، چه آنکه آنها قرار است با تولید محصولاتی جدید، انحصار در بازار خودرو کشور را کاهش دهند.
در این بین، رنو به واسطه تفاهم نامه اش با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قصد دارد فعالیتی مستقل را در کشور آغاز کند و این موضوع از دید بسیاری از کارشناسان، به کمرنگ شدن انحصار بازار کمک خواهد کرد.
حضور مستقل رنو در صورتی که موفقیت آمیز بوده و سرمایه گذاری این شرکت از امنیت لازم برخوردار باشد، می تواند به الگویی برای سایر خودروسازان دنیا تبدیل و پای آنها را نیز به کشور باز کند. با این حساب سطح رقابت در بازار خودرو ایران بسیار بالا خواهد رفت و آن زمان است که انحصار کم کم سر به زوال می گذارد.
از آن سو اما با توجه به خرید سهام گروه بهمن توسط کروز، این شرکت نیز سودای رقابت در بازار خودرو ایران و تبدیل شدن به قطبی جدید را در این بازار دارد. آن طور که مسوولان کروز اخیرا عنوان کرده اند، این شرکت با خرید سهام گروه بهمن و مشارکت آتی با خودروسازان بزرگ دنیا، به تیراژی چند صد هزار دستگاهی فکر می کند و این یعنی آغاز رقابتی نزدیک با دو غول جاده مخصوص.
به نظر می رسد هم رنو و هم گروه بهمن، قصد تولید محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت مناسب تر نسبت به خودروهای فعلی دارند و با این حساب می توان ادعا کرد زنگ خطر ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است.
انتهای پیام/