به گزارش خبرنگار خودروکار، سه سال پیش، آکیو تویودا(Akio Toyoda) مدیر عامل تویوتا به همراهی تیمی از متخصصان، به کارخانه مزدا در جنوب ژاپن رفت تا مهندسان و متخصصان، دو محصول ستاره ای مزدا و تویوتا را تست کنند.
این دو محصول، تویوتا پریوس و مزدا 3 بود که شرکت مزدا، در تولید آن از لایسنس پیشرانه هیبریدی تویوتا بهره مند شده بود. همان موقع بود که مهندسان تویوتا تحت تاثیر عملکرد عالی و رانندگی دینامیک مزدا قرار گرفتند. کمتر از یک سال بعد، در ماه می سال 2015، مدیران عامل دو شرکت مزدا و تویوتا، در نشستی مطبوعاتی از «همکاری پر رونق» دو شرکت خبر دادند.
در ماه اگوست گذشته نیز، نتیجه این همکاری، سرمایه گذاری مشترک آن ها برای ساخت کارخانه ای در ایالات متحده آمریکا شد. حالا، تویوتا با 360 هزار نیروی انسانی و ظرفیت تولید سالیانه 10 میلیون دستگاه خودرو، صاحب 5 درصد از سهام مزداست که سال گذشته تنها 1.5 میلیون خودرو تولید کرده است.
مدیر عامل مزدا درباره ایده تویوتا از ادغام می گوید :« ما شرکتی کوچک هستیم، اما تویوتا می خواهد بداند ما چطور موفق به تولید و توسعه مدل های متفاوت شده ایم.» مدیر تحقیق و توسعه مزدا هم می گوید :« گروه مزدا در بازه زمانی سال 2012 تا 2017، توانسته 5 مدل جدید راه اندازی کند.»
اما ایده خود تویوتا چیست؟
اگر آکیو تویودا، توانسته سود آوری امپراطوری پدربزرگ خود را که 80 سال پیش بنا شده، پس از بحران مالی سال 2008 و 2009 به طور قابل توجهی بهبود بخشد و حالا بزرگ ترین سازنده خودرو در جهان، درست بعد از فولکس واگن و جنرال موتور باشد، منطقی است که همیشه نگران آینده خود باشد.
به عقیده یکی از مدیران سابق تویوتا، آکیو تویودا بسیار نگران توانایی های خود در مقابله با تحولاتی است که صنعت خودرو را دگرگون می سازد، او همیشه نگران است که آیا می تواند با این ساختار بزرگ در زمان حرکت کند یا خیر.
سال ها است تویوتا (که تا کنون تمایلی به ادغام نداشته)، مانند بسیاری دیگر از شرکت های ژاپنی نگران است نتواند در این سیر تحولات که به سمت خودروهای الکتریکی و خودران می رود، رقابت کند. بنابراین، او می خواهد برای تصاحب سهم خود از بازاری که گوگل، اوبر و تسلا به میدان آمده اند، روش های جدیدی را جایگزین راه حل های سابقش کند و بتواند مدل های جدیدی را با سرعت بیشتری توسعه دهد.
آکیو تویودا هنگام امضای اولین قرارداد همکاری خود با مزدا گفته بود در رقابت با این رقبای جدید، مهم است که با شرکای جدیدی همکاری کنیم. او امیدوار است متخصصین و مهندسان تویوتا در طول همکاری خود، از مزدا با تیم های توسعه چالاک تر الهام بگیرند.
به عقیده او، در مزدا به اندازه تویوتا وسواس به خرج نمی دهند و به همین دلیل طرح های جسورانه تری ارائه می دهند. چنانکه مدیرعامل شرکت مزدا در اروپا در رابطه با این روحیه در تیم مزدا با اشاره به جریان بمباران انمی هیروشیما در 6 آگوست سال 1945 که در آن این شرکت آسیب زیادی دید و بسیاری از کارکنانش کشته شدند، می گوید :« فلسفه این روحیه با روحیه جنگی پس از تخریب شهر در پایان جنگ جهانی دوم در ارتباط است.»
ترجمه : گلنوش محب علی
منبع : LesEchos
انتهای پیام/