کد خبر: ۱۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
«خودروکار» بررسی می کند؛

هجوم خودروسازان چینی به خاک آمریکا

شرکت گریت وال موتورز که به خرید جیپ علاقه مند است، از همکاری دو شرکت دیگر چینی در احداث کارخانه در خاک آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی که طی چند هفته گذشته، خبر گریت وال و علاقه او به تصاحب برند جیپ فیات کرایسلر در محافل خبری طوفان به پا کرد و پس از اندکی آرام گرفت، اما هنوز این شرکت از این ایده و همچنین ایده احداث کارخانه در آمریکا خبر رسمی منتشر نکرده است. واضح است که فیات می خواهد زیر مجموعه های خود را به فروش برساند و گریت وال هم خریدار است، اما هنوز هیچ قرار داد رسمی میان این دو شرکت امضا نشده و همه چیز در حد شایعه و گمانه زنی در مطبوعات دست به دست می شود. حالا این بار خبر رسیده که گریت وال، می خواهد با همکاری دو شرکت چینی دیگر نسبت به راه اندازی کارخانه در آمریکا اقدام کند.

در بهار گذشته، وی جیان جون، مدیر عامل گریت وال موتورز گفته بود در حال بررسی چندین سایت تولیدی، یکی در مکزیک و دو سایت در آمریکاست. البته بدیهی است که با سیاست هایی که ترامپ مقابل مکزیک در پیش گرفته، مکزیک دیگر گزینه مناسبی برای راه اندازی سایت تولیدی نباشد و از طرفی، گریت وال نمی خواهد در این ماجراجویی، تنها باشد. به همین دلیل، اوایل هفته گذشته، وی جیان جون درباره ایده خود توضیحاتی ارائه کرد و گفت که در مرحله اول، بهتر است کار راه اندازی و احداث کارخانه در آمریکا را با همکاری دو تولیدکننده دیگر چینی آغاز کند. او در حاشیه نمایشگاه فراکفورت گفته بود با ایده راه اندازی یک کارخانه مشترک، می توان از اوضاع مطمئن شد، ضمن این که راه خوبی برای کاهش هزینه ها و خطر سرمایه گذاری است.

جاه طلبی از نوع آمریکایی

اگرچه مدیر عامل گریت وال از همرزمان خود در خاک آمریکا صحبتی نکرد و نامی از شرکت خاصی نیاورد، اما روزنامه اقتصادی چینی Caixin به بررسی انتخاب های موجود پرداخته و مطلبی را در این خصوص منتشر کرده است. این روزنامه از سه خودروساز چینی نام برده که تا کنون جاه طلبی خود را در مورد شرکت های آمریکایی پنهان نکرده اند. کمپانی جیلی و کمپانی های چری و گروه خودروسازی جی ای سی از جمله شرکت هایی بوده اند که پیش از این علاقه خود را نسبت به حضور در آمریکا اعلام کرده بودند، اما هنوز نسبت به پیوستن به گریت وال در پروژه آمریکا واکنشی نشان نداده اند.

شرکت جیلی، به عنوان چهارمین خودروساز چین، سال 2010 توانست با خرید ولوو از فورد آمریکایی، بزرگترین معامله صنعت خودروسازی چین با یک شرکت خارجی انجام دهد. گروه خودروسازی جی ای سی، ششمین شرکت خوردوسازی چین است که در واقع خودروهای خود را از طریق مشارکت انتفاعی با شرکت‌های تویوتا، هوندا، میتسوبیشی موتورز، ایسوزو، فیات و پژو و تحت لیسانس آن ها، مونتاژ می‌ کند. اما در حال حاضر هیچ کدام از این گروه ها قادر به پیوستن به پروژه گریت وال نیستند. چرا که شرکت های چینی برای حضور در بازار آمریکا، باید فعالیت هایشان مطابق استاندارد های این کشور باشد و به علاوه، بزرگ ترین چالش پیش روی آن ها، به خصوص با سیسات های ترامپ، باید ایجاد شغل برای مردم محلی باشد.

این روزنامه نوشته که ساخت یک سایت مشترک برای چندین سازنده چینی، برای گریت وال که به تازگی اعلام کرده قصد دارد دو مدل از خودروهایش را در بازار آمریکا از سال 2020 و 2021 عرضه کند، هنوز در حد یک گزینه است و وارد فاز اجرا نشده است. این کمپانی اعلام کرده که در ابتدا ترجیح می دهد خودروهای خود را در کارخانه سازنده های دیگر به تولید برساند، حتی اگر تولید آن ها هزینه های اضافی در بر داشته باشد.

صنعت خودرو آمریکا را به باز بودن درهای آن و جایی برای پیشرفت خودروسازان می شناسد. تویوتای ژاپن و هیوندای کره جنوبی پس از راه یافتن به بازار این کشور توانستند به شهرت جهانی برسند. به علاوه، بازار آمریکا، پس از چین دومین بازار بزرگ خودرو است، با این تفاوت که قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی به میزان قابل توجهی از چینی ها بیشتر است و بنابراین، عجیب نیست که چینی ها نسبت به این بازار بالقوه طمع داشته باشند.

مترجم خودروکار: گلنوش محب علی

انتهای پیام/


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار