کد خبر : ۶۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی تأثیر اقتصادی عظیمی بر بخش خودرو داشته است. تولیدکنندگان سنتی باید راهبرد خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تحرک الکتریکی را در خود جای دهد، وگرنه منسوخ می‌شود. این انطباق شامل سرمایه‌گذاری در توسعه مدل خودروهای الکتریکی، افزایش زیرساخت شارژ و بازنگری در مدل‌های تجاری برای حمایت از گذار از خودروهای سنتی بنزینی است.
به گزارش خودروکار -  وسیله نقلیه الکتریکی از دهه ۱۹۰۰ شناخته شده است و در سال‌های اخیر تغییر جهانی قابل‌توجهی به سمت راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار صورت گرفته است زیرا جهان با نیاز فوری به مقابله با تغییرات آب‌وهوا و کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی مقابله می‌کند. با تقاضای بالا برای سوخت‌های فسیلی و نرخ مصرف میلیاردی در سال، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر شناخته شده نفت تنها کمتر از ۱۰۰ سال دوام می‌آورد.

وسایل نقلیه الکتریکی همچنین جایگزین تمیزتر و کارآمدتری برای موتورهای احتراق داخلی سنتی هستند و پیامدهای اقتصادی این تغییر گسترده است و بر صنایع، بازارها و اقتصادهای جهانی تأثیر می‌گذارد.

وسایل نقلیه الکتریکی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به عنوان وسیله حمل‌ونقل محبوب انتخاب شده‌اند. رشد خودروهای الکتریکی ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی، مشوق‌های دولتی و افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست‌محیطی است. خودروهای الکتریکی از نظر قیمت، برد و عملکرد با خودروهای موتور احتراق داخلی سنتی رقابتی‌تر می‌شوند. در این مقاله، پیامدهای اقتصادی خودروهای برقی، از جمله تاثیر بالقوه بر صنعت خودرو، قیمت نفت و محیط زیست را مورد بحث قرار خواهیم داد.

رشد خودروهای برقی صنعت خودروسازی سنتی را مختل کرده است. همان‌طور که مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت خودروهای برقی روی می‌آورند، تقاضا برای وسایل نقلیه سنتی ممکن است کاهش یابد و منجر به کاهش فروش و سود برای خودروسازان سنتی شود. با این حال، خودروسازان سنتی سرمایه‌گذاری هنگفتی روی فناوری خودروهای الکتریکی می‌کنند تا رقابتی باقی بمانند. به عنوان مثال، جنرال موتورز اعلام کرده است که قصد دارد ۲۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ در خودروهای برقی و خودروهای خودران سرمایه گذاری کند. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که خودروسازان سنتی در نهایت می‌توانند به تولیدکنندگان عمدتاً خودروهای برقی تبدیل شوند.

طبق گزارش وردبانک، بخش جهانی خودروهای برقی بسیار رقابتی است و رقبای اصلی برای تسلط بر بازار در زمینه‌های مختلف رقابت می‌کنند. سیاست‌های دولتی، مشوق‌ها و قوانین نقش مهمی در افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی ایفا می‌کنند، به طوری که برخی از کشورها یارانه‌ها و مشوق‌های زیادی را برای تشویق مصرف‌کنندگان به انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می‌کنند.

تاثیر بر قیمت نفت

خودروهای برقی پتانسیل ایجاد اختلال در صنعت نفت را نیز دارند. با روی آوردن بیشتر مصرف‌کنندگان به خودروهای برقی، تقاضا برای بنزین ممکن است کاهش یابد و منجر به کاهش قیمت نفت شود. این می‌تواند پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل‌توجهی داشته باشد زیرا بسیاری از کشورها برای درآمد به صادرات نفت وابسته هستند. علاوه بر این، کاهش قیمت نفت می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید نفت شود که در نهایت می‌تواند منجر به کمبود نفت در آینده شود.

اثرات زیست محیطی

یکی از محرک‌های اصلی رشد خودروهای الکتریکی افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی، به ویژه آلودگی هوا و تغییرات آب‌وهوایی است. خودروهای برقی نسبت به خودروهای موتورهای احتراق داخلی گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌های کمتری را منتشر می‌کنند که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار کربن شود. با این حال، مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی به منبع برق مورد استفاده برای شارژ آنها بستگی دارد. اگر برق از سوخت‌های فسیلی تولید شود، مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی ممکن است محدود شود.

مشوق‌های دولتی

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان مشوق‌هایی را برای تشویق به پذیرش خودروهای الکتریکی ارائه می‌دهند. این مشوق‌ها ممکن است شامل اعتبارات مالیاتی، تخفیف‌ها و یارانه‌ها برای خرید خودروهای برقی و همچنین تأمین مالی برای زیرساخت‌های خودروهای برقی مانند ایستگاه‌های شارژ باشد. این مشوق‌ها می‌تواند به کاهش هزینه خودروهای الکتریکی برای مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی کمک کند. با این حال، برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که این مشوق‌ها بازار را مخدوش می‌کنند و ممکن است در بلندمدت پایدار نباشند.

وسایل نقلیه الکتریکی یک پیروزی اقتصادی و زیست محیطی برای کشورهای در حال توسعه است. بر اساس گزارش یوراستوری، خودروهای سواری الکتریکی به طور گسترده در بازارهای بزرگی مانند چین، ایالات‌متحده و اروپا پذیرفته شده‌اند اما پذیرش آنها در کشورهای در حال توسعه کند بوده است. مطالعه ۲۰ کشور در حال توسعه در سراسر آفریقا، آسیا، دریای کارائیب، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای جنوبی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آنها با استفاده از تحرک الکتریکی از نظر اقتصادی سود خواهند برد.

خودروهای سواری برقی که بیش از یک قرن پیش اختراع شدند، اکنون به عنوان بخشی از راه حل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بازارهای بزرگی مانند چین، ایالات‌متحده و اروپا پذیرفته شده‌اند اما انتقال به تحرک الکترونیکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط، تا حد زیادی به دلیل نگرانی در مورد هزینه‌های اولیه بالا، کند بوده است.

گزارش جدید بانک جهانی یک مورد قوی اقتصادی برای پذیرش گسترده‌تر وسایل نقلیه الکتریکی در کشورهای در حال توسعه، با مزایایی از بهبود سلامت عمومی، ازدحام کمتر ترافیک شهری و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی وارداتی گران قیمت ارائه می‌دهد.
برچسب ها: برقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران