کد خبر : ۵۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
خودروکار گزارش می دهد
دور جدید پیش ثبت نام خودروهای وارداتی در حالی از چند روز گذشته آغاز و روز گذشته به پایان رسید که با گذشت حدود یک سال از ثبت نام های پیشین، هنوز تعداد زیادی از تعهدها تعیین تکلیف نشده و واردات خودرو نیز همچنان با کندی در حال انجام است.
به گزارش خبرنگار  خودروکار -   دور جدید ثبت نام ها از محل ظرفیت مازاد خودروهای وارد شده صورت گرفته براین اساس خودرو‌هایی که طی چند مرحله عرضه قبلی برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله نخست (در اسفند ماه سال گذشته)، متقاضی زیادی نداشته و ظرفیت آن‌ها موجود است، در مرحله دوم امکان ثبت‌نام برای متقاضان جدید با عرضه ۱۱ خودروی وارداتی توسط ۱۱ شرکت واردکننده وجود داشت.

در اسفند ماه سال گذشته بود که فروش ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی با پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه ریزی ها مقرر شد ثبت نام کنندگان ظرف مدت سه ماه از تاریخ ثبت نام، خودروی خود را تحویل بگیرند.

 پس از پایان پیش ثبت نام ها مشخص شد که 120 هزار نفر در سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای خرید خودرو ثبت نام کردند و پس از پایش های انجام شده 34 هزار نفر شرایط لازم برای خرید خودروهای وارداتی را کسب کردند و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که در ادامه از این تعداد، 4 هزار نفر از خرید انصراف دادند. به این ترتیب 30 هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که حال با گذشت مدت زمان زیادی از این ثبت نام ها تنها تعداد محدودی از این 30 هزار نفر موفق به تحویل خودروهای خود شده‌اند.

در همین حال آمارهای موجود از گمرکات کشور در بهمن ماه حاکی از آن است که تاکنون بیش از 8 هزار خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از 4 هزار دستگاه ترخیص شده این در حالی است که تا 12 دی‌ماه امسال، 93 هزار و 343 ثبت سفارش انجام شده است.

همچنین تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون 9 هزار و 176 دستگاه و تعداد خودروهای در حال حمل نیز 10 هزار و 176 دستگاه و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی 8 هزار و 220 دستگاه و تعداد خودروهای پلاک شده بیش از ۴ هزار دستگاه عنوان شده است.

در همین حال آمارها نشان می دهد که از این تعداد خودروی شماره گذاری شده تنها در حدود هزار دستگاه تحویل متقاضیان شده و خبری از سرنوشت خودروهای باقی مانده نیست! بنابراین بررسی ها نشان می دهد که با وجود ریزش چشمگیر تقاضاها هنوز تعداد زیادی از خریداران قادر به دریافت خودروهایی که مبلغ آن ها را به طور کامل واریز کرده اند، نشده اند.

روند کند واردات پس از گذشت ۱۷ ماه از ابلاغ آیین نامه واردات این فرضیه را تقویت می کند که سنگ اندازی های موجود در مسیر واردات ادامه داشته و مخالفت های پنهان با واردات گسترده همچنان پابرجاست.

با این شرایط اقدام اخیر دولت در اجرای دومین مرحله از پیش ثبت نام خودروهای وارداتی و بلوکه کردن چند ماهه ۵۰۰ میلیون تومان خریداران خودروهای وارداتی جای ابهام دارد.

این وضعیت در حالیست که مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنان از برنامه ریزی برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال خبر می دهد. هرچند که او در این روزها این تعداد را حتی به مرز ۴۰ هزار خودرو هم کاهش داده اما با این حال به نظر می رسد با این شرایط فعلی این‌میزان خودرو نیز محقق نشود.

هرچند بخش زیادی از دلیل کندی واردات به تاخیر پلیس راهور در شماره گذاری خودرو نسبت داده شده اما نگاهی به آمار خودروهای وارد شده به کشور و مقایسه آن با میزان ثبت نام کنندگان، نشان از دلایل دیگری دارد.

در چنین شرایطی، اجرای دور دوم پیش ثبت نام خودروهای وارداتی چندان معقول به نظر نمی رسد حال باید در انتظار آمار ثبت نام های جدید از سوی وزارت صمت باشیم تا مشخص شود منطق خریداران در این بازار پرعطش چیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران