کد خبر : ۵۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌ زیست:
یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که تعرفه در مراکز معاینه فنی پایین است و به همین دلیل ما به دنبال این مسئله هستیم که تعرفه معاینه فنی را در سال آینده افزایش دهیم.
به گزارش خودروکار، چندی پیش بیژن مقیمی، کارشناس مسئول آلودگی هوا در سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مجری مراکز معاینه فنی نباید ذی‌نفع باشد گفت: معاینه فنی تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است، صاحب خودرو فقط می‌خواهد برگه را داشته باشد که جریمه نشود، مرکز معاینه فنی نیز می‌خواهد که خودرو به مرکز او مراجعه کند؛ تمام مراکز زیر نظر شهرداری است، من چه طور می‌توانم از شهرداری شکایت کنم، خود شهرداری چطور می‌تواند اخطار بدهد؟ باید مسئولیت مراکز معاینه فنی را از آن حالتی که کسی خودش بخواهد ذی نفع باشد خارج کنیم.

در همین رابطه داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌ زیست با بیان اینکه معاینه خودرو ابزاری برای شناخت وضعیت خودرو‌های در حال تردد از نظر مقدار آلایندگی و استاندارد‌های ایمنی است، ادامه داد: خودرو‌های شخصی ۴ سال از دریافت برگه معاینه فنی معاف هستند و از سال پنجم مشمول معاینه فنی سالانه می‌شوند، پلیس راهور می‌تواند براساس ماده ۶ قانون هوای پاک خودرو‌های فاقد معاینه فنی را از طریق دوربین که متاسفانه تعدادشان کم است و پوشش کامل دورن شهری و برون شهری ندارند، جریمه کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه برای اینکه مراکز معاینه فنی کارشان را به خوبی انجام دهند باید نظارت قوی‌تری از طریق مراجع ذی‌ربط صورت بگیرد، افزود: یک کارگروه نظارتی باحضور سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و پلیس به صورت دوره‌ای کار نظارت بر مراکز معاینه فنی را انجام می‌دهند و اگر شاهد تخلفی باشند براساس قانون فرد متخلف را به مراکز قضایی معرفی می‌کنند.

گلعلیزاده با اشاره به اینکه با توجه به مسائل مالی زمینه تخلف وجود دارد، بیان کرد: برای کاهش و جلوگیری از این انحراف‌ها لازم است تشدید نظارت داشته باشیم و از طریق دوربین‌های نظارتی بتوانیم نظارت را تقویت کنیم، همچنین بهتر است مجازات‌هایی که در نظر گرفته می‌شود متناسب با تخلف انجام شده و بازدارنده باشد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که تعرفه در مراکز معاینه فنی پایین است و این در حالیست که هزینه کارشناسی مشکلات فنی خودرو خارج از مراکز معاینه فنی حداقل ۳۰۰ هزار تومان است. از این رو ما به دنبال این مسئله هستیم که تعرفه معاینه فنی را در سال آینده افزایش دهیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه کاتالیست در خودرو عمر مفیدی دارد و اگر تعویض نشوند خودرو از وضعیت استاندارد خارج و نمی‌تواند برگه معاینه فنی دریافت کند گفت: یک از مشکلات این بود که تبلیغاتی در فضای مجازی درباره اجاره کاتالیست به شرط معاینه فنی وجود داشت که به واسطه آن رانندگان کاتالیست را اجاره می‌کردند و پس از دریافت برگه معاینه فنی آن را پس می‌دادند، البته با پیگیری‌های ما از مراجع قضایی برخورد‌های لازم صورت گرفت و این مشکل تا حدی کاهش پیدا کرد.

گلعلیزاده ضمن اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که بتوانیم نظارت‌ها را بیشتر تقویت کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر دستورالعمل معاینه فنی که مصوب سال ۹۰ است در حال بازنگری است و پس از این اقدام شرایط بهبود می‌یابد و ایراداتی که هم اکنون وجود دارد رفع می‌شود. برخی از خودرو‌هایی که در تهران موفق به کسب مجوز معاینه فنی نمی‌شوند به شهر‌های اطراف می‌روند که نظارت کمتری وجود دارد و به راحتی برگه معاینه فنی را دریافت می‌کنند از این رو نیاز است سیستم نظارتی تقویت و ابزارهای نظارتی تشدید شود.

وی در رابطه با این موضوع که مراکز معاینه فنی به شهرداری وابسته است، گفت: شهرداری مراکز معاینه فنی را ایجاد کرده اما آن‌ها را اجاره می‌دهد و بهره‌برداریشان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تعارض منافع در این مورد بحثی جدیست و به طور کلی اگر بتوانیم ضمانت اجرا و بازدارندگی را تقویت کنیم انجام تخلف دیگر سودی ندارد.



منبع: میزان

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران