کد خبر : ۵۹۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
مخاطبان عنوان کرده‌اند که شرکت ایران‌خودرو متقاضیان خرید رانا پلاس را مجبور کرده است فقط خودروهای پیشنهادی این خودروساز را به جای راناپلاس خریداری کنند و اگر پیشنهاد را نپذیرند نوبت آنها در سامانه یکپارچه می‌سوزد.
به گزارش خودروکار - مخاطبان  با ثبت پویشی با عنوان «چرا ایران خودرو متقاضیان رانا پلاس را دور می زند؟» نوشته‌اند که یک سال است که ما ثبت‌نام کنندگان خودروی راناپلاس منتظر فراخوان و ارسال دعوتنامه از سوی ایران خودرو هستیم، اما شرکت ایران خودر  به صورت مکرر پیشنهاد تبدیل اجباری می‌دهد و چنانچه پیشنهاد آخر را هم نپذیریم اولویت و نوبت‌مان برای همیشه لغو می‌شود.

مخاطبان عنوان کرده‌اند:‌ اسفند سال 1401 در سامانه یکپارچه برای خرید خودرو راناپلاس ثبت نام کرده‌اند که در آن زمان قیمت این خودرو 215 میلیون تومان بود، اما به مرور زمان با تغییرات قیمت که از سوی شورای رقابت اعلام شد قیمت آن در بهار به حدود  322 میلیون تومان و بعد از انتشار فهرست قیمت 28 محصول ایران خودرو توسط شورای رقابت ناشی از تغییرات اختیاری و اجباری، قیمت کارخانه‌ای رانا پلاس در تابستان امسال به حدود 330 میلیون تومان رسید.  

آنها می‌گویند: البته پیرو اعلام تغییرات قیمت 28 محصول توسط شورای رقابت، فراخوان واریز وجه رانا پلاس با اولویت‌های بهار، تابستان و بخشی از پاییز صادر و متقاضیان خودروهایشان را تحویل گرفتند، اما در پاییز شورای رقابت فهرست قیمت 8 محصول جدید ایران خودرو را اعلام کرد، در واقع با افزودن پسوند ارتقا یافته، این محصولات با عنوان محصولات جدید معرفی شدند که در فهرست اعلامی از سوی شورای رقابت نام رانا پلاس به رانا پلاس ارتقا یافته تغییر یافت و قیمت کارخانه ای این محصول به اصطلاح جدید نیز 380 میلیون تومان اعلام شد.

به گفته متقاضیان راناپلاس، اکنون نیز شرکت ایران خودرو به متقاضیان رانا پلاس که نوبت تحویل آنها اواخر پاییز و زمستان امسال است پیشنهاد تبدیل به خودروهای دیگر از جمله به رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت حدود 452 میلیون تومان به صورت پیش فروش و تحویل خرداد، تیر و مرداد 1403 را داده است؛ همچنین ایران خودرو به مشتریان رانا پلاس پیشنهاد داده که می توانند خودرو پژو 207 دستی ارتقا یافته با قیمت 498 میلیون تومان برای تابستان 1403 و یا سورن پلاس موتور جدید تحویل 90 روزه با قیمت 459 میلیون تومان خریداری کنند. 

این در حالی است که قیمت خودروهای پیشنهادی نسبت به خودروی رانا پلاس که در زمان ثبت نام کمتر از 300 میلیون تومان بوده بسیار گران‌تر است و متقاضیان امکان تامین وجه خرید این خودروها را ندارند. 

مخاطبان عنوان کرده‌اند: که طی تماس با کارشناسان ایران‌خودرو متوجه شده اند که خودروی رانا پلاس دیگر تولید نمی‌شود و متقاضیان باید خودروی رانا پلاس ارتقا یافته و یا دیگر خودروهای پیشنهادی شرکت را به جای رانا پلاس خریداری کنند که زمان تحویل این خودروها نیز سال آینده است. 

مخاطبان همچنین نوشته‌اند که سازمان ملی استاندارد تا پایان سال به خودروسازها مجوز تولید و تحویل خودروی بدون استاندارد داده است و از این نظر شرکت ایران خودرو محدودیتی ندارد و می تواند خودرو ثبت‌نامی را‌ با قیمت حدود 329 میلیون تومان تحویل مشتریان دهد. 

 پیش از این وزیر صمت گفته بود: خودروساز مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداری را مجبور به خرید محصول خود کند و باید طبق قرارداد عمل کند. 

با این حال به نظر می‌رسد این تداوم بدقولی خودروسازها در تحویل خودرو به متقاضیان، عرضه خودروهای مشابه با قیمت گران‌تر و ناکارآمد نشان‌دادن سامانه یکپارچه، با پشتوانه وزیر جدید صمت انجام می‌شود زیرا وی و معاوناغن وی، بارها در مصاحبه‌های خود بر آزادسازی قیمت‌های خودروهای داخلی، آن هم رد بازار انحصاری، تأکید دارند.

‌تابستان امسال نیز متقاضیان خرید رانا پلاس در سامانه یکپارچه، پویشی با ‌عنوان «مشتریان رانا پلاس در بلاتکلیفی تحویل خودروهایشان» به ثبت رسانده بودند که پیرو پیگیری‌های انجام شده، روابط عمومی ایران خودرو در اوایل مهر اعلام کرد تا هفته آینده مجوزهای استانداردی خودرو دریافت و شماره گذاری از سر گرفته خواهد شد.


برچسب ها: ایران خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران