رشیدی کوچی اضافه کرد: «بالاخره با رایزنیهایی که انجام شد، توانستیم موافقت معاون اول رییسجمهور را درباره ارز بگیریم.»
وی افزود: «با موافقت محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، به زودی و پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو کارکرده در هیئت وزیران، واردات با منشأ ارز خارجی انجام خواهد شد و مشکل بانک مرکزی حل و فصل شده است.»
با این حال، با گذشت این مدت، آیین نامه در دولت مانده است، اما به نظر می رسد این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده و برطرف نشده است. به بیان دیگر، به رغم ادعاهای مطرح شده گویا هنوز مسئله ارز و نحوه اثرگذاری آن بر بازار برای بانک مرکزی حل نشده است، اما از سوی دیگر، با عرضه های قطره چکانی و نوع قیمت گذاری خودروهای وارداتی و نقش درآمدی آن برای دولت، کار به گونه ای پیش خواهد رفت که چاره ای جز استفاده از ارزهای خارجی وجود نداشته باشد.
در همین رابطه، وزیر صمت نیز در نشست با مسئولان بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد واردات خودروی کارکرده گفت: «در مورد واردات خودروی کارکرده، نگرانی برای تخصیص ارز وجود دارد، اما این موضوع رفع خواهد شد، ممکن است واردات این خودروها باعث افزایش مطالبات ارزی شود که باید از ارزهای با منشأ خارجی برای این کار استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.»
عباس علی آبادی ادامه داد: «ما به سمت خودروهای نسل جدید در حرکت هستیم، خودرو نباید دغدغه مردم باشد و باید به وفور تولید شود و مردم بتوانند خودشان از بین مدلهای مختلف انتخاب کنند. ۳۶ خودروساز داریم که به نظرم این کار، خودروسازی نیست بلکه خودروبازی است، چون مقیاسهای تولید برای هیچ کدام از آنها محقق نشده است.»
وی در خصوص وضع تولید و عرضه خودرو در کشور گفت: «زیرساخت خودروی برقی در کشور ما کاملاً فراهم است، چون همه نقاط کشور برق دارد و ما در منطقه شرایط خوبی برای توسعه خودروهای برقی داریم، این اقدام، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی کاملاً در دنیا جا افتاده است و مثلاً در نروژ ۸۰ درصد خودروها برقی هستند یا در چین تمام حمل و نقل عمومی برقی است.»
علی آبادی عنوان کرد: «شارژرهای سریع میتوانند در کم تر از ۱۵ دقیقه یک خودرو را شارژ کنند و ما در تهران ۷۰ شارژر نصب کردیم تا پایان امسال در کل کشور ۵ هزار شارژر ایرانی نصب خواهد شد.»
وی گفت: «کشتههای حوادث رانندگی فقط به دلیل کیفیت خودرو نیست، بلکه وضعیت جادهها و فرهنگ رانندگی هم اثرگذار است، در خصوص کیفیت خودرو ما استانداردهای ۸۵گانه نظیر روشنایی روز گذاشتیم که خیلی هم برای کشور ما کاربردی نیست، اما درباره استانداردهای مهم در ایمنی تکلیف کرده ایم که جدای از قیمت خودرو باید برای همه محصولات به صورت کامل و با کیفیت بالا رعایت شود.»
هر چند علی آبادی در خصوص بخش مختلف صنعت خودروسازی کشور صحبت کرده است، اما آیا نگرانی وی در خصوص تأمین ارز برای واردات خودروهای دست دوم نمی تواند دلیل گره های بازار خودرو باشد؟
از دومین ماه سال همزمان با قیمت بازی شورای رقابت و خودروهای مونتاژی، بحث واردات خودروهای دست دوم به صورت بسیار جدی مطرح شد. این بازی از اواخر سال گذشته با حذف بند مربوطه در مسیر دیگری قرار گرفت و به روش دیگر پیش رفت. حتا یکی از بهانه ها و دلایل استیضاح وزیر صمت هم همین مورد بود. فاطمی امین نشان داده بود که برای فرار از تله تند و تیز استیضاح با چه سرعتی می تواند خواسته های منتقدان را برآورده کند.
لایحه مربوط به واردات خودروهای دست دوم هم به سرعت و پیش از زمان داوری مجدد وی آماده و به دولت داده شد. با این حال، از همان زمان مطرح شدن بحث واردات خودروهای دست دوم، حاشیه هایی نیز به وجود آمد. عمده ترین آن مربوط به ارزبا منشأ خارجی بود. بانک مرکزی نیز به دلیل افزایش فشار تقاضا، کمبود ارز و جلوگیری از افزایش نرخ ارز موافق این امر نبود.