کد خبر : ۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
خودروکار گزارش می دهد
بررسی ها از تداوم ریزش قیمت ها در بازار خودرو حکایت دارد این در حالیست که کاهش تقاضای خرید و همچنین افزایش عرضه برای فروش نیز به کاهش بیشتر قیمت ها در این بازار دامن زده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودرو که در سال گذشته روزهای پرتنشی را تجربه کرد و قیمت ها در این بازار به بالاترین میزان خود رسیدند این روزها و با گذشت سه ماه از سال همچنان شاهد روند کاهشی قیمت ها است این در حالیست که افزایش تقاضا و تشدید عطش بازار در سال پیش منجر به تصمیمات متعددی از سوی وزارت صمت شد که برجسته ترین آن ها اجرای طرح پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه بود که بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت. با آغاز سال جدید پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت های جدید از سوی شورای رقابت جرقه رشد قیمت ها در بازار خودرو زده شد .
روند صعودی قیمت خودروها تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه یافت اما از آن جا که استقبال از طرح فروش خودرو به مذاق خودروسازان و وزارت صمت خوش آمده بود قرار شد تا مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه آغاز و در عین حال درج قیمت در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی ممنوع شود. 
انجام این اقدامات و پس از آن مشخص شدن زمان تحویل خودروها و اعلام مرحله دوم پیش فروش و ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در دومین مرحله از این طرح استارت کاهش قیمت ها را زد. در این شرایط افزایش عرضه و تحویل برخی از خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان نیز مزید بر علت شد تا از بار روانی بازار خودرو بکاهد. در همین حال خبرهای جسته و گریخته از وضعیت خودروهای وارداتی و ورود چند محموله از این خودروها نیز یخ قیمتی بازار وارداتی ها را شکست تا شاهد کاهش قیمت بیشتر خودروها باشیم.
در  این‌میان قیمت گذاری خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت و الزام خودروسازات خصوصی به تبعیت از قیمت های جدید نیز کاهش قیمت مونتاژی ها را رقم زد . مدل جدید قیمت گذاری این خودروها،بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگی‌‌ها با کاهش قابل‌توجهی همراه کرد و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داد.
از این رو کارشناسان معتقدند تمامی این عوامل در کنار اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو را باید از دلایل افت قیمت ها در بازار خودرو دانست.
در شرایطی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار به بالاترین میزان خود رسیده مشتریان با ثبت نام در طرح های فروش نشان دادند که حاضر هستند   مدت زمان زیادی را در انتظار دریافت خودرو باقی بمانند اما به قیمت کارخانه خودروی خود را خریداری کنند در این میان بلاتکلیفی مونتاژی ها نیز باعث شد تا مشتریان در انتظار برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.
به گزارش خودروکار، بررسی روند بازار نشان می دهد که نبود خریدار منجر به کاهش قیمت با شیب ملایم در بازار خودرو شده این در حالیست که نوسانات ارزی و ریزش قیمت ها در بازار ارزها نیز مزید بر علت شده بنابراین پیش بینی می شود تا زمان مخابره اخبار مهم سیاسی و یا اقتصادی و همچنین پایین بودن نرخ دلار، بازار به روند فعلی خود ادامه دهد.
برچسب ها: مونتاژی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران