کد خبر : ۵۶۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
بازار خودرو پس از چند جهش نجومی و صعود پیاپی، طی یک ماه اخیر شوک عجیب کاهش قیمت را تجربه کرد. حال آینده این بازار چه خواهد شد؟ سرعت شیب نزولی قیمت‌ها افزایش می‌یابد یا بازار دوباره به روند صعودی بازمی‌گردد؟
به گزارش خودروکار - ، بازار خودرو همانند هر بازار دیگری در ایران طی سال‌های اخیر با شوک‌های قیمتی مختلفی مواجه بوده است. در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز به دنبال افزایش نرخ ارز، شاهد صعود بی‌رویه قیمتی در تمامی محصولات خودرویی بودیم. طوری که اکثر خودروهای داخلی به قیمت میلیاردی دست یافتند. اما این روند از اواسط اردیبهشت سال جاری متوقف و روند بازار ریزشی شد.

اخیراً نیز اخبار نویدبخشی به گوش می‌رسد که که طبق آن می‌توان امید داشت که احتمالا این روند کاهشی حداقل در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد.

رشد تولید خودرو نسبت به سال گذشته
یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه‌دار بودن روند کاهشی در بازار خودرو، می‌تواند رشد بالای تولید خودرو از ابتدای سال، نسبت به مدت مشابه سال قبل باشد. طوری که طبق گفته‌های عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، در دو ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد رشد تولید را تجربه کرد.

از سوی دیگر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا هفتم خرداد ماه، تولید خودرو در این شرکت  به ۸۶ هزار و ۶۱۸ دستگاه رسیده و نسبت به سال گذشته که تولید خودرو حدود ۴۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه بود، رشدی بالغ بر ۸۲.۵ درصد داشته است.

همچنین آماری که از خودروسازان خصوصی درآمده، نشان دهنده حدود ۴۰ درصد رشد تولید به‌صورت میانگین است. البته بعضی از خودروسازان همانند ایلیا، کاهش تولید و برخی دیگر همانند کرمان موتور، ۸۲ درصد رشد تولید را تجربه کردند.


سرعت گرفتن واردات خودرو
طبق اخبار منتشره، می‌توان دید که روند واردات خودرو طی ماه‌های اخیر سرعت گرفته است. طوری که قیمت برخی از این خودروهای وارداتی نیز در سایت گمرک ثبت و وارد کشور شدند.

از سوی دیگر طبق گفته‌های مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت، رایزنی‌هایی که وزارت صمت با بانک مرکزی انجام داده، مشکل تامین ارز صنعت خودرو برطرف شده و در ماه‌های آینده شاهد ترخیص بیشتر خودروهای وارداتی از گمرک و ورودشان به بازار خودرو خواهیم بود.

ثبات نرخ ارز
مهم‌ترین عامل افزایش قیمت در تمام بازارها، افزایش نرخ ارز محسوب می‌شود و تا زمانی که تغییر ناگهانی در نرخ ارز نداشته باشیم، بازار خودرو نیز تغییرات قیمتی آن‌چنانی نخواهد داشت. با بررسی روند یک ماهه دلار آزاد می‌توان فهمید که نرخ دلار بی‌تاثیر از هر خبر سیاسی، درحال نوسان بین کانال ۵۰ الی ۵۵ هزار تومان است.

سخن آخر
با کنار هم قرار دادن اخبار فوق، می‌توان به این نتیجه رسید که شرایط و وضعیت بازار نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافته و می‌توان انتظار داشت که درصورت ثبات نرخ ارز، این وضعیت ادامه‌دار باشد.

حتی درصورتی که ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک شدت بگیرد، بخش بزرگی از تقاضای بازار خودرو که قادر به پاسخ‌گویی توسط خودروسازی داخلی نیست، رفع شده و به این ترتیب شیب کاهش قیمت‌ها تندتر می‌شود.


برچسب ها: بازار خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران