کد خبر : ۵۵۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
یادداشت/
همانطور که می دانیم در آینده ای نزدیک مدیریت کشورها براساس سیستم کاملا دموکرات DAO خواهد بود ،بدین ترتیب که هر شهروند تحت سیستم web3 دارای یک کد واحد و اختصاصی است که از هرجای دنیا می تواند در مدیریت سیاسی و حتی مدیریت شهری خود نظر دهد و در رای گیری شرکت کند، بدین معنی که دیگر انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس ، وزرا و حتی شهردار از طریق یک سیستم پایدار و بدون تغییر تحت بلاکچین انجام خواهد شد و هیچ شخص یا حزبی نمی تواند اعمال نظر و نفوذ کند چون این نظر خواهی تحت بلاکچین ثبت و تا آخر دنیا بدون هیچ تغییری باقی خواهند ماند.

به گزارش خودروکار، تصور کنید شما در یک کشور دیگر زندگی می کنید اما با کد شخصی خود و با رایانه یا تلفن هوشمند شخصی خود می توانید در رای گیری ریاست جمهوری خود شرکت کنید با اطمینان خاطر از کوچکترین اعمال نظر و یا سلیقه احزاب و اشخاص و یا در نظر بگیرید یک پروژه بزرگ شهری قرار است در یک شهر اجرا شود شما باتوجه به شهروند بودن آن شهر طرح توجیهی شهردار را و پروژه را مطالعه می کنید و نظر می دهید آیا این پروژه اجرا شود و یا خیر کاملا دموکراتیک اگر بالای ۵۰ درصد رای موافق دهند اجرا می‌شود و اگر رای ندهند اجرا نمی شود.

در آینده در خدمت مدیریت دموکرات خواهد بود.

اما DAO چیست ؟

‏DAO مخفف سازمان غیرمتمرکز خودمختار یا Decentralized autonomous organization است و توسط گروهی از افراد تشکیل می‌شود که تصمیم می‌گیرند از قوانین خاصی برای رسیدن به اهداف مشترک پیروی کنند. طبق تعریف، دائو موجودیتی است که به گونه‌ای طراحی شده تا بدون هیچ مرکز کنترل قابل اجرا باشد و کاملاً مستقل بماند. در عوض، از کمیته‌ای تشکیل شده است که موافقت کرده‌اند که قوانین خاصی را برای یک هدف مشترک رعایت کند. این اعضای کمیته به طور جمعی مالک سازمان هستند.

به طور خلاصه یک DAO معمولاً با پنج ویژگی تعریف می‌شود:

۱-سازمان مسطح: یک دائو سلسله مراتبی ندارد و به جای رهبران یا مدیران، تصمیمات توسط ذینفعان یا اعضای آن اتخاذ می‌شود. اگرچه ممکن است حوزه‌های خاصی از تصمیم گیری به یک تیم اصلی یا منتخب واگذار شود.

۲-شفافیت: یک DAO باید منبع باز باشد. هر کسی می‌تواند کد قرارداد هوشمند را بررسی کند یا تاریخچه تراکنش دائو را در بلاکچین مشاهده کند.

۳-دسترسی آزاد: هر کسی که الزامات از پیش تعیین شده در قرارداد هوشمند، مانند داشتن توکن حاکمیتی را برآورده کند، می‌تواند عضو دائو باشد.

۴-دموکراسی: پس از گذراندن مراحل رای گیری هیچ گروهی نمی‌تواند درخواستی را وتو کند.‌

۵-تمرکززدایی: دائوها برای اجرا به قراردادهای هوشمند متکی هستند. البته گاهی اوقات، اعضای دائو ممکن است منابع انسانی و توسعه دهندگانی را برای رفع اشکالات یا به‌روزرسانی‌ها استخدام کنند.

چیزی که کار یک DAO را از اکثر سازمان‌های سنتی متمایز می‌کند این است که یک DAO به شکل غیرمتمرکز عمل می‌کند. دائوها، بر خلاف سازمان‌های سنتی، سلسله مراتبی ندارند و بیشتر توسط مکانیسم‌های اقتصادی هدایت می‌شوند. هیچ قرارداد رسمی وجود ندارد که اعضای یک DAO را به هم پیوند دهد، در عوض همه اعضا یک هدف مشترک دارند که آنها را به قوانین اجماع وابسته نگه می‌دارد. از آنجایی که قوانین در یک برنامه غیر متمرکز منبع باز حاکم بر سازمان نوشته شده‌اند، شفاف هستند. در مقایسه با شرکت‌های سنتی، دائوها دارای یک سازمان دموکراتیک هستند.

– برای اجرای هرگونه تغییر به جای اعمال تغییرات توسط یک مدیریت انحصاری همه اعضای یک DAO باید رای دهند.

– حاکمیت دائوها بر اساس جامعه است، در حالی که حاکمیت شرکت‌های سنتی بیشتر بر اساس مدیران اجرایی، هیئت مدیره یا سهامداران عمده است.

– عملیات دائوها کاملا شفاف و جهانی است، در حالی که عملیات شرکت‌های سنتی خصوصی است و فقط سازمان می‌داند که چه اتفاقی می‌افتد.

مزایای کلیدی DAO

دائوها امکان همکاری آسان و کارآمد را فراهم می‌کنند. مردم از سراسر جهان می‌توانند گرد هم آیند و به عنوان یک موجودیت واحد عمل کنند. دائوها عمدتاً بر اساس اهداف مشترک شکل می‌گیرند

عدم تمرکز

اصول اولیه طراحی DAO با هدف دستیابی به بالاترین سطح تمرکززدایی به معنای مشارکت جمعی جهت از بین بردن وابستگی به یک یا چند نفر است. به هر ذینفع و عضو اهمیت یکسانی داده می‌شود تا در تصمیمات اتخاذ شده نظر خود را داشته باشند. حداکثر درجه تمرکززدایی اساساً به معنای مشارکت تعداد زیادی از افراد در برنامه ریزی، ساخت استراتژی‌ها و انجام عملیات است.

اطلاع رسانی شفاف

از آنجایی که DAO ها بر اساس نرم افزار منبع باز ساخته شده‌اند، آرایی که روی بلاکچین ثبت می‌شود به صورت عمومی قابل مشاهده است. از آنجایی که تصمیم اتخاذ شده توسط هر رای دهنده و عضو قابل مشاهده است، این احساس مسئولیت را برای اعضا ایجاد می‌کند تا به بهترین شکل عمل کنند.

بنابراین، رای دهندگان سعی می‌کنند به گونه‌ای عمل کنند که به نفع شهرت آنها باشد و در عین حال از هر اقدامی علیه جامعه جلوگیری شود. به این معنی تصمیمات اتخاذ شده کاملاً اندیشیده شده است و شامل محاسبات دقیق از سوی رأی دهندگان خواهد بود.

تصمیم گیری در مورد ساختار سازمان

در حالی که DAO مزایای قابل توجهی دارد، ممکن است برای هر نوع پروژه‌ای ایده‌آل نباشد. قبل از ایجاد یک DAO، بسیار مهم است که نیازهای خود را قبل از شروع کار درک کنید و تعیین کنید که آیا دائو راه حلی برای رفع این نیازها هست یا خیر. دانستن اهداف و چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت به شما کمک می‌کند تا ساختار سازمان خود را تعیین کنید. مهمترین عامل ارزش‌یابی قبل از راه اندازی دائو این است که آیا یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز سود می‌برد یا خیر.

محمد طاهریان/ کارشناس بلاکچین و مشاور بازارهای مالی

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران