کد خبر : ۵۵۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
خودروکار گزارش می دهد؛
خرید خودرو در بورس کالا از جهات متعددی راحت‌تر از مراجعه به نمایشگاه‌ها و معامله مستقیم است. در بورس کالا، کارگزاری‌ها به‌جای مشتریان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کنند. سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس حراج باز و با توجه به میزان عرضه و تقاضاست که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده منفعت دارد.

به گزارش خبرنگار خودروکار؛ با توجه به عرضه محصولات خودروسازان کشور در بورس کالا و رشد این عرضه ها، بسیاری از خریداران و علاقه مندان به بازار خودرو به دنبال نحوه خرید خودرو در بازار شفاف بورس کالا هستند.

بورس خودرو

به گزارش تین نیوز به نقل از برنا، برای خرید خودرو از بورس، باید کد بازار فیزیکی بورس کالا داشته باشید. با کد بورسی و از طریق سامانه آنلاین اوراق بهادار نمی توان برای خرید خودرو اقدام کرد. اگر از قبل سجامی نشده اید، ثبت نام و احراز هویت در سجام نیز ضرورت دارد. در ادامه مراحل خرید خودرو از بورس کالا را برای شما توضیح خواهیم داد.

گام اول: ثبت نام در سامانه سجام

اولین قدم برای خرید خودرو در بورس کالا، احراز هویت آنلاین است که از طریق سامانه سجام انجام می شود. اگر قبلا در سامانه سجام، ثبت نام کرده اید، پس به مرحله دوم بروید!

 

بورس خودرو

ثبت نام در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان)

 

اما در صورتیکه ثبت نام در سامانه سجام را انجام نداده اید، باید مراحل احراز هویت در سامانه سجام را بصورت زیر انجام دهید:

  • مراجعه مشتری به سامانه اینترنتی سجام به نشانی  sejam.ir
  • انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام»
  • واردکردن شماره تلفن همراه (سیمکارت باید بنام مشتری باشد)
  • دریافت کد تایید از طریق پیامک
  • ورود به سامانه با داشتن کد تایید و کد ملی
  • پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام
  • تکمیل اطلاعات مشتری در سامانه سجام
  • استعلام اطلاعات مشتری از نهادهای زیربط توسط سامانه
  • ارسال نتیجه استعلام مشتری از طریق پیامک
    • استعلام موفق: ارسال کد رهگیری
    • استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود
  • مراجعه مجدد به سامانه سجام با داشتن کد رهگیری
  • انتخاب نحوه احراز هویت (حضوری یا غیرحضوری) توسط مشتری
  • انجام مراحل احراز هویت، ثبت عکس و امضا مشتری
  • پایان فرآیند احراز هویت

گام دوم: دریافت کد بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا، دومین کاری که باید انجام دهید،  دریافت کد بورسی  است چراکه بدون داشتن این کد، امکان شرکت در فرآیندهای خرید و فروش خودرو در بورس را ندارید. کد بورسی را هم می توانید بصورت آنلاین (غیرحضوری) دریافت کنید و هم می توانید با مراجعه حضوری، کد بورسی را بگیرید.

گام سوم: افتتاح حساب وکالتی در بانک

بعد از دریافت کد بورس کالا، سومین کاری که در مراحل خرید خودرو از بورس کالا باید انجام دهید،  افتتاح حساب وکالتی  است. تمامی مشتریان برای انجام معاملات بورسی، باید «حساب وکالتی» مربوط به خودشان را داشته باشند که از طریق اکثر بانک ها، امکان افتتاح آن وجود دارد. اما درباره حساب وکالتی، باید چندین نکته را بدانید:

1- برای دریافت کد بورسی (که در مرحله قبل توضیح دادیم) الزامی به ثبت حساب وکالتی ندارید. یعنی می توانید بدون اعلام حساب وکالتی، ثبت نام کارگزاری را انجام دهید و کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنید. سپس می توانید برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید اما توجه داشته باشید که بعد از افتتاح حساب وکالتی، باید اطلاعات آن حساب را به کارگزاری مربوطه، ارائه نمایید.

2- اگر حساب وکالتی ندارید، در زمان ثبت نام در کارگزاری جهت دریافت کد انلاین بورس کالا، باید یکی از بانک های مشخص شده در سامانه را انتخاب کنید تا معرفی نامه بورس برای شما صادر شود. حال با در دست داشتن این معرفی نامه، باید به بانک موردنظرتان مراجعه کرده و افتتاح حساب وکالتی را انجام دهید. در حال حاضر، افتتاح حساب وکالتی، از طریق بانک های زیر، قابل انجام است:

  • بانک تجارت
  • بانک سپه
  • بانک ملت
  • بانک گردشگری
  • بانک ملی
  • بانک سامان
  • بانک کشاورزی

3- مجددا یادآوری می کنیم که جهت دریافت کد بورسی بصورت آنلاین، نیازی به اعلام حساب وکالتی ندارید. اما جهت انجام معاملات بورسی یا جهت خرید خودرو از بورس کالا، داشتن حساب وکالتی، الزامی است.

4- در زمان خرید و فروش خودرو در بورس کالا، تمام وجه معامله خودرو باید در حساب وکالتی شما موجود باشد. در زمان انجام معامله، این مبلغ بلوکه می شود و پس از موفقیت آمیز بودن انجام معامله، به حساب بورس کالا انتقال می یابد.

گام چهارم: ثبت سفارش و واریز پیش پرداخت

چهارمین قدم برای خرید خودرو از بورس کالا، ثبت سفارش خرید خودروست. به عبارت بهتر، در روز عرضه خودرو در بورس کالا، فقط آن مشتریانی می توانند جهت خرید خودرو اقدام کنند که در مهلت زمان قانونی،  ثبت سفارش خرید خودرو  را انجام داده باشند:

1- برای ثبت سفارش خرید خودرو از بورس، باید مبلغی از قیمت پایه خودرو (که توسط خودروساز اعلام می شود) را در حساب وکالتی واریز کنید. این مبلغ، ممکن است 10 درصد یا 25 درصد یا 30 درصد یا حتی 100 درصد قیمت پایه خودرو باشد. 

2- انجام ثبت سفارش خرید خودرو، از زمان تایید عرضه، شروع می شود و تا روز قبل از شروع عرضه یا تا صبح روز عرضه نیز ادامه دارد. بدیهی است زمان دقیق ثبت سفارش، همواره از طریق سازمان بورس کالا یا از طریق شرکت خودروساز، اطلاع رسانی می شود.

باتوجه به دو نکته فوق، جهت اطلاع از مبلغ دقیق پیش پرداخت خرید خودرو و همچنین جهت اطلاع از زمان دقیق ثبت سفارش، باید به اطلاعیه های سازمان بورس کالا یا اطلاعیه های خودروساز مراجعه کنید.

گام پنجم: رعایت قوانین خرید خودرو از بورس

حتی اگر تمام مراحل ثبت نام، افتتاح حساب و حتی واریز پیش پرداخت را انجام داده باشید، به این معنی نیست که مجاز به ثبت نام خودرو در بورس کالا هستید! چراکه برخی خودروسازان، قوانین و محدودیت های خاصی را برای متقاضیان خرید خودرو از بورس، تعیین کرده اند. به عنوان مثال، برای برخی از خودروهای عرضه شده در بورس:

1- ممکن است «محدودیت کد ملی» وجود داشته باشد. یعنی هر شخص حقیقی، فقط مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از بورس کالاست.

2- ممکن است شرکت ها یا سازمان ها و به طور کلی «افراد حقوقی» مجاز به ثبت نام نباشند یا اینکه، ظرفیت خرید محدودی داشته باشند.

3- ممکن است افرادی که در عرضه های قبلی، موفق به خریداری خودرو از بورس شده اند، مجاز به ثبت نام مجدد نباشند.

قوانین و شرایط خرید خودرو از بورس، همواره قبل از روز عرضه، توسط سازمان بورس به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. 

گام ششم: شرکت در فرآیند خرید خودرو


به محض شروع عرضه خودرو در زمان اعلام شده، رقابت مشتریان برای خریداری خودروها آغاز می شود. توجه داشته باشید که این رقابت، شبیه فرآیند مزایده است؛ یعنی هر کسیکه که بیشترین قیمت را داده باشد، بعنوان برنده رقابت نیز مشخص می گردد. اما در این میان، باید یه نکته دیگر را هم بدانید: 



1- اگر تعداد تقاضای ثبت شده برای خرید خودرو، کمتر از ظرفیت عرضه خودروساز باشد، تمامی افرادی که ثبت سفارش کرده باشند، بعنوان برنده نهایی معرفی می شوند. در چنین شرایطی، اصطلاحا می گیوند که خودروها  بدون رقابت فروخته شدند .

2- در شرایطی که رقابت میان خریداران نباشد، خودروها با همان قیمت پایه (که توسط خودروساز اعلام می گردد) به برندگان فروخته می شود. 

3- در شرایطی که رقابت میان خریداران نباشد، خودروهایی که فروخته نمی شوند، به سیستم  معاملات مچینگ سازمان بورس ، وارد می شوند. یعنی پس از اتمام مهلت قانونی، همچنان امکان خرید این خودروها (با قیمت پایه) وجود دارد. از لینک  اطلاعیه عرضه های مازاد  می توانین معاملات مربوط به خودروهای فروخته نشده را پیگیری کنید.

گام هفتم: واریز کل قیمت خودرو توسط برندگان

خودروهایی که در بورس کالا عرضه می شوند، دارای قیمت پایه هستند که همان قیمت خام خودروساز است. بنابراین اگر در بورس کالا، موفق به خرید خودرو شدید، توجه داشته باشید که علاوه بر قیمت نهایی فروش خودرو، باید هزینه های زیر را هم بپردازید:

1- هزینه  جانبی خودرو:  مانند عوارض شماره گذاری، خدمات پستی، بیمه شخص ثالث، صدور کارت و ... که برای هر خودرو، متفاوت بوده و براساس تعرفه های دولتی محاسبه می شود.

2- هزینه مالیات بر ارزش افزوده:  که براساس «قیمت نهایی فروش» مشخص می شود و معمولا 9 درصد الی 13 درصد است. به عنوان مثال، اگر خودرویی با قیمت پایه 300 میلیون تومان در بورس کالا عرضه شود اما با قیمت نهایی 400 میلیون تومان به فروش برسد، مالیات بر ارزش افزوده را برمبنای قیمت 400 میلیون تومان محاسبه می کنند.

همچنین اینک نکته را فراموش نکنید که برای تسویه وجه خودروهای فروخته شده از طریق بورس کالا، «مهلت زمان قانونی» وجود دارد:

1- تمامی افرادی که از طریق بورس موفق به خرید خودرو شده اند،  فقط 3 روز  برای تکمیل وجه فرصت دارند.

2- اگر تسویه مالی خودروها  تا ساعت 15 روز سوم  انجام نشود، خریداران برای تسویه در روز چهارم باید جریمه پرداخت کنند. این جریمه بصورت روزانه محاسبه شده و معادل 0.25 درصد ارزش کل معامله است.

3- اگر تسویه مالی خودروها  تا روز ششم  (سه روز تسویه و سه روز جریمه) انجام نشود، معامله خودرو در بورس کالا باطل می شود و مشتری باید مبلغ 5.5 درصد ارزش کل معامله (پنج درصد برای هزینه فسخ و نیم درصد برای کارمزد) را بعنوان جریمه پرداخت کند.

گام هشتم: تحویل گرفتن خودرو از بورس کالا

تمامی افرادی که موفق به خریداری خودرو از طریق تالار حراج باز شده اند، برای تحویل گرفتن خودروهای خریداری شده از بورس کالا، باید مراحل زیر را انجام دهند:

  • تسویه حساب نهایی در مهلت قانونی
  • ارائه مستندات مربوط به واریز وجه و انتخاب نمایندگی
  • اطلاع دادن به کارگزاری (حضوری یا غیرحضوری)
  • ارائه مستندات به شرکت فروشنده خودروتکمیل مراحل ثبت نام در شرکت فروشنده و تحویل گرفتن خودرو

پاسخ به ۱۰ پرسش در مورد خرید خودرو از بورس کالا

در ادامه این گزارش تلاش کردیم تا با بررسی تازه ترین تحولات عرضه خودرو در بورس کالا به خصوص عرضه پژو ۲۰۷ و هایما S۸ به دنبال پاسخ به پرسش های متداول در خصوص نحوه خرید خودرو از بورس باشیم.

۱- آیا امکان خرید خودرو صرفاً با داشتن کد بورسی خرید سهام وجود دارد؟

خیر. برای خرید خودرو از بورس کالا باید علاوه بر احراز هویت سجام، کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز دریافت کنید.

۲- مبلغ پیش پرداخت چه میزان است و چطور باید واریز کرد؟

مبلغ پیش پرداخت بر اساس شرایط بازار هر خودرو متفاوت بوده و از سوی بورس کالا اعلام می شود و این مبلغ باید به حساب وکالتی که به کارگزاری مورد نظر معرفی شده، واریز شود.


نکته مهم اینکه هر مقدار خودرو پرطرفدارتر باشد طبیعتاً رقابت خریداران نیز منجر به کشف قیمت بالاتر به نسبت قیمت پایه می شود.

همچنین هزینه های جانبی شامل بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت جمعاً به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال است که به علاوه ۱۳درصد (برای پژو ۲۰۷) و ۱۲ درصد (برای هایما) مبلغ معامله نهایی بابت مالیات و عوارض قانونی باید توسط خریدار پرداخت شود.

۴- نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه ی بورس کالای کارگزاری را چطور دریافت کنم؟

نام کاربری و رمز عبور بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه صدور کد آنلاین معاملات بورس کالا در شرکت های کارگزاری و تایید آن به شماره همراه فرد پیامک می شود.

۵-حساب وکالتی چیست؟

حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن واریز کنند. کارگزاری نیز جهت برداشت وجه به این حساب دسترسی دارد.

۶- مبلغ پیش پرداخت چه زمانی باید به حساب وکالتی واریز شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود.

۷- پس از خرید برای تحویل از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟

اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار، مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.

ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه در خصوص عرضه و خرید ۲۰۷ و هایما S۸، خریداران پس از آنکه موفق به خرید شدند باید با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که

طی پیامک (تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه گر موردنظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه های زیر اقدام کنند.

۸- آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟

در این خصوص ضروری است اطلاعیه عرضه و پیوست آن مشاهده شود.

در مورد عرضه ۲۰۷ و هایما، بر اساس مشخصات ارایه شده، هر کد بورسی صرفاً امکان ثبت سفارش بر روی یک کد عرضه از مجموع عرضه های روز انجام معامله را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

همچنین خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته و اشخاصی که در عرضه های قبلی خودرو در بورس کالا موفق به خرید خودرو شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

علاوه بر این اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا و همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی موفق به خرید خودروی سواری شده اند امکان ثبت سفارش ندارند.

۹- اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده در حساب عملیاتی چگونه آزاد خواهد شد؟

در صورتی که در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج می شود.

باید توجه شود که مبلغ پیش پرداخت در حساب متقاضی بلوکه می شود و هیچ وجهی به حساب بورس یا شرکت خودروسازی واریز نخواهد شد، پس اگر فرد موفق به خرید نشد مبلغ بلوکه شده در حساب متقاضی آزاد می شود.

۱۰-موعد تحویل خودرو چه زمانی است؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می شود، در خصوص عرضه ۲۰۷ و هایما S ۸ تحویل سه ماهه بوده و ۲۵ فروردین سال آینده به خریداران تحویل خواهد شد.

انتهای خبر/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران